יהודה מלול: יוזם חדשנות פורץ דרך

יהודה מלול, לוחם אש מתחנת הכיבוי המרחבית בעפולה בנה סימולאטור ייחודי, מרשים ויצירתי המדמה תקלות במערכות חומרים מסוכנים וזכה באות הוקרה על חדשנות מטעם נציבות שירות המדינה

במסגרת המדיניות לקידום האיכות והמצוינות, מקיימת נציבות שירות המדינה את תכנית "הוקרה על חדשנות בשירות המדינה". התכנית נועדה לבטא את ההערכה שרוחש שירות המדינה ליוזמי חדשנות, וכן לעודד יוזמות של חדשנות, תוך פיתוח מודעות לחשיבותה. התכנית מיועדת למנהלים, לעובדים ולצוותים יוזמי רעיונות "פורצי דרך" שיושמו או שקיימת התחייבות ליישומם. בין הזוכים בתחרות השנה: לוחם האש יהודה מלול מתחנת עפולה שבנה סימולטורים המדמים תקלות במערכות חומרים מסוכנים (חומ"ס).

• "הסימולטורים הללו מאפשרים לנו לדמות סיטואציות עמן אנו לוחמי האש מתמודדים"

 מלול, 41, נשוי ואב לארבע בנות, תושב נצרת עלית משרת ברשות הארצית לכבאות והצלה כבר קרוב לשני עשורים. במהלך השנים הוא שימש במספר רב של תפקידים ורכש ידע רב בקורסים של רשות הכיבוי. כיום הוא משמש כמפקד משמרת בתחנה המרחבית של בירת העמק.היצירה, הבנייה והיזמה לפתח רעיונות הן חלק בלתי נפרד מחייו של מלול- בבחינת דרך חיים, הלכה למעשה. בעבר הוא הקים ויצר מספר כיכרות בעיר מגוריו נצרת עליו, כשהוא עושה שימוש במכונות ישנות וחומרים ממוחזרים מהסביבה.

הסימולטור שבנה לוחם האש
הסימולטור שבנה לוחם האש

בתחרות הנוכחית הוא החליט להציג את הסימולטורים בעקבות מידע על התחרות שמיועדת לעובדי מדינה. "החלטתי להגיש לתחרות סימולטורים שבניתי ומדמים תקלות במערכות חומ"ס", מסביר מלול, "הסימולטורים הללו מאפשרים לנו לדמות סיטואציות עמם אנו לוחמי האש מתמודדים בשגרה, חלקן מורכבות, חלקן מורכבות פחות. היתרון הגדול של המערכת שבניתי שהיא מודולרית ומתאימה את עצמה לאירועים השונים. מצד אחת ניתן לבנות חווה, מעין מתחם תרגול של חומרים מסוכנים ומצד שני ניתן לתרגל גם משהו ספציפי, פרטני".

הידע הרב שרכש עם השנים, בשילוב הכישרון הטכני שלו, סייעו למלול לבנות את הסימולטורים שמסייעים רבות ללוחמי האש בתרגילים השוטפים – מזה תקופה. הכוונה העתידית היא לבנות סימולטורים דומים בבית הספר לכבאות במרכז הארץ, במקום שלוחמי אש יגיעו למחוז צפון להתנסות בהם.


ברמה הפרקטית, מלול בנה מערכות עם מחוללי עשן "ידידותיים", ומערכות מים שמדמות לחצים, דליפות ועוד, הכל ללא סיכון לוחמי האש. עד שהגיע למודל הסופי ביצע לוחם האש מספר ניסיונות, תוך כדי תנועה, בתהליך של ניסוי וטעייה. המטרה המרכזית שעמדה לנגד עיניו במסגרת בניית הסימולטורים: לדמות באמצעות התרגילים את המציאות המורכבת בה נתקלים לוחמי האש במגוון רחב של אירועים וזירות.


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

בראשית הדרך הציג מלול את הסימולטורים בפני ועדה של רשות הכבאות וההצלה, יחד עם לוחמי אש מכל רחבי הארץ ובסופה ההצעה שלו נבחרה לייצג את הרשות. לאחרונה הוא הציע את הסימולטורים בפני ועדה מכובדת של נציבות שירות המדינה בה היו חברים מספר אנשים מובילים- כל אחד בתחומם הוא. הסימולטורים שבנה מלול הותירו רושם עז על חברי הועדה שבחנו אותה לעומק במשך לא פחות מ-45 דקות ולאחרונה הוא כאמור התבשר כי היזמה היצירתית שלו נבחרה בין כלל מקבלי "אות ההוקרה על חדשנות".

• "אני שמח לתרום את חלקי"

בהודעה שעליה חתום תאופיק עאסלה, מנהל תחום איכות ומצוינות בנציבות שירות המדינה נכתב למלול : "הועדה התרשמה מאוד מיוזמת החדשנות, כפי שהוצגה בפניה ועל כך היא מבקשת להביע את הערכתה".

בקרוב גם ייערך טקס לכלל העובדים הזוכים במגזר הציבורי בו ייקח כמובן חלק גם מלול שמקפיד לשמור על צניעות. בטקס הם יזכו בהוקרה, הערכה וגם בתגמול כספי. "הכסף לא ממש מעניין אותי במקרה הזה", אומר מלול לסיום, "ההערכה שהועדה רוחשת לי וליתר הזוכים שווה מבחינתי הרבה יותר. אני שמח לתרום את חלקי לרשות הכבאות וההצלה, ארגון בו התפתחתי עם השנים".