ידועים בציבור: מה אתם יודעים על זכויותיכם?

אם בחרתם לחיות חיי זוגיות תחת ההגדרה המשפטית של "ידועים בציבור". מה אתם יודעים על זכויותיכם במסגרת הגדרה זו? עו"ד שרון גליק בטור אישי מרחיבה על הנושא

המושג ידועים בציבור מקורו בפסיקת בתי המשפט אשר ראו לנכון להעניק זכויות מסוימות גם לבני זוג שאינם רשומים כנשואים, וההכרה של 'ידועים בציבור' הינה המטריה המשפטית להחלת זכויות על בני זוג שאינם נשואים.
להכרה כידועים בציבור, השותפים הזוגיים, דרושים לרוב 2 יסודות להלן: יסוד ראשון הינו קיום יחסי אישות כבעל אישה, חיי משפחה, תוך קשירת גורלם זה בזה, והיסוד השני הינו ניהול משק בית משותף. כמובן כי כל מקרה נבחן לגופו.

• הלכת שיתוף

נטל ההוכחה לגבי שיתוף ברכוש רובץ לפתחו של הטוען לשיתוף זה. כמו כן, נטל זה הינו כבד יותר מהנטל אשר מונח על כתפיו של בן זוג נשוי.
יש לשים לב כי במקרים בהם בני זוג אינם עומדים בפני מניעה הלכתית להינשא אלא בוחרים לחיות כ"ידועים בציבור" מתוך בחירה אידיאולוגית או כדומה, בודק בית המשפט בחשדנות יתרה האם באמת הייתה "כוונת שיתוף ברכוש". כמו כן, יש לשים לב לנכסים ו/או רכוש מסוים שלא הייתה בו כוונת שיתוף. כדי לבחון האם הייתה כוונת שיתוף יש לבחון את חיי היומיום של בני הזוג, ואת התמונה הכוללת.

• האם ידועים בציבור יקבלו מזונות בעת הצורך?

"מזונות אזרחיים", "דמי שיקום". מטרת המזונות האזרחיים, לאפשר שיקומו של בן הזוג האחר לאחר הפרידה וכוונתם הסובייקטיבית של הצדדים, זה כלפי זה, הם אשר קובעים את זכות המזונות.
הבדיקה תהיה מצב בו בן זוג אחד נשען ומסתמך על בן הזוג השני שיפרנס אותו ויתמוך בו. הסתמכות זו היא לב לבה של קביעת דמי השיקום, מאחר ולא ניתן לגדוע בבת אחת הסתמכות של צד אחד על צד שני כאשר ההסתמכות היא בתום לב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לאחר פטירת בן זוגה של ידועה בציבור, היא זכאית למזונותיה מעיזבונו. ידועה בציבור זכאית גם לפיצוי נזיקי במקרה שבן זוגה נפטר בנסיבות אלו, והיא תוכר על פי פקודת הנזיקין כתלויה במנוח.

• הסכם ממון

לשם הקדמת תרופה למכה, וכדי לחסוך בהליכים משפטיים, מומלץ לערוך הסכם ממון אשר יקבע בדיוק מהו הרכוש המשותף, וכיצד הוא יחולק במקרה של פרידה – אם וכאשר יהיה צורך בכך. כמובן, שעל מנת שלהסכם זה יהיה תוקף משפטי, על בני הזוג לאשרו בערכאות המוסמכות בחוק.

• לסיכום

אם הנכם מקיימים זוגיות ללא נישואין, יש מקום לפנות לקבלת ייעוץ משפטי אישי שבו ייבחן שהנכם עומדים בקריטריונים הקבועים ולפיכך הנכם "ידועים בציבור", ובהתאמה, עריכת הסכם ממון כדין, תיבחן זכאותכם למזונות והרכוש במידת הצורך, והכל כאשר משרדנו כאן בשבילכם ונסייע לכם למצות את זכויותיכם.

עו"ד ומגשרת שרון גליק

*אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.