טיפים לעיצוב חדר ילדים

"ילדים זה שמחה"…. אין כל ספק בכך. אנחנו מעניקים להם כל שביכולתנו, משחקים, בגדים, צעצועים, ספרים, צבעים…ואז אנו מגלים שאין לנו מספיק מקום להכיל את כל אלו… מוצאים שהסלון הפך לחדר המשחקים והמטבח לפינת היצירה, הקרמיקה באמבטיה ללוח ציור והקירות ללוחות השראה. צילום: באדיבות אתר פינטרסט

למעשה אנו מבינים שחייבים לתת את הדעת על עיצוב חדר הילדים על מנת שימלא וישמש מספר פונקציות: חדר מנוחה, חדר משחקים וחדר יצירה.
על מנת שכל חלל בבית יוכל לשמור על תפקידו העיקרי – מטבח – כמקום הכנת אוכל אמיתי "ולא מפלסטלינה" ,חדר המגורים (הסלון) יארח אורחים אנושיים ופחות בובות והמסדרון ימשיך להיות מקום מעבר בין חלקי הבית השונים ולא "מסלול מרוצים של מכונית", החלטתי להעניק לכם מספר טיפים ועקרונות לעיצוב חדר ילדים.

• פרמטרים עקרוניים וחשובים בעיצוב החדר

בבואנו לעצב חדר ילדים עלינו לקחת בחשבון מספר פרמטרים עקרוניים וחשובים בעיצוב החדר.
העיקרון הראשון והחשוב ביותר מתייחס לכללי בטיחות. אנו צריכים ליצור לילד מקום שהוא אמור להרגיש וליישם בו "נוחות תפעולית" – לקחת דברים באופן עצמאי, לשחק במרחב באופן זורם. לכן חשוב לבחור רהיטים עם פינות עגולות, לתלות וילונות קצרים (כדי שלא יתקלו בהם או ימשכו) לסגור את שקעי החשמל בפקקי פלסטיק או סיליקון וכו'.
עיקרון שני מתייחס להצבת הריהוט בחלל. בבואנו לסדר את הריהוט בכל חלל נתון(סלון, חדרים וכו') , אנו נתייחס למיקומם של הפתחים בבית: כיוון חלון, כיוון פתיחת דלת. גם בעיצוב חדר ילדים חשוב להתייחס לעיקרון זה אך גם חשוב במיוחד לקחת בחשבון את מיקומם של הקירות וזהותם  האם הקירות הם "קירות פנימיים" או "קירות חיצוניים".

מומלץ להקפיד על כך שהרהיטים יהיו מותאמים לממדיו של הילד
מומלץ להקפיד על כך שהרהיטים יהיו מותאמים לממדיו של הילד

יש לזכור כי קירות חיצוניים מושפעים מתנאי מזג האוויר (בקיץ קיר חיצוני מתחמם מהר יותר מקיר פנימי והפוך הדבר בחורף) כך למשל, אנו נשקול להציב את מיטת הפעוט בקיר פנימי כיוון שהוא פחות מושפע מתנאי מזג האוויר. במידה והדבר אינו אפשרי נחשוב על פתרון של הרחקת המיטה על ידי יצירת ראש מיטה שיבודד בין הקיר למיטה עצמה.

• יש חשיבות לגודל הרהיטים, ובחירת החומרים והצבעים

כמו כן יש לתת את הדעת על גודל הרהיטים בחלל ולהקפיד על כך שהרהיטים מותאמים לממדיו של הילד, שולחן הציור בגובה המתאים, כנ"ל לגבי הכיסא. מדפים או כוורות בגובה נמוך על מנת שהילד יוכל להתנייד בעצמאות בלקיחת משחק, ספר, צבעים וכו'.

העיקרון השלישי הוא בבחירת החומרים והצבעים בעיצוב החדר. חשוב לזכור כי חדר ילדים מכיל כמות גדולה של צעצועים (במידה ואין הפרדה בין חדר משחקים לשינה) והם מגיעים בשלל צבעים וחומרים. לכן חשוב לבחור לעיצוב החדר גוונים בהירים רכים וניטרליים שייצרו איזון בין הצבעים והחומרים של הצעצועים וישתלבו בהרמוניה עם  צבעי החדר.

התאורה אף היא מהווה נדבך משמעותי ביצירת האווירה בחדר הילדים. מצד אחד חשובה תאורה ברורה ואחידה (בזמן משחק) מצד שני תאורה רכה ומרגיעה לפני שינה. לכן יש לשלב בין תאורה אחידה בעלת פיזור אור (גוף תאורה מרכזי תקרתי) לבין תאורת לילה (מנורת אוירה בעלת אור חלש ועמום) ליצירת אווירת שינה ומרגוע.

שימוש מושכל ויעיל במרחב קטן, אזור משחקים ומיטת שינה מעל
שימוש מושכל ויעיל במרחב קטן, אזור משחקים ומיטת שינה מעל

במידה ושני ילדים חולקים את אותו החדר מומלץ ליצור לכל אחד מהם טריטוריה משלו. חלוקת החלל על ידי רהיט או יצירת קו דו ממדי על הקיר או הרצפה בעזרת טפט, מדבקה, תאורה, צבע וכו'.

כאשר חלל החדר אינו גדול דיו, ניתן להגדיל את נפח החדר על ידי הרמת המיטה לגובה (כמו גובה של מיטת קומתיים) וליצור חלל למשחק או שולחן כתיבה מתחתיה.

אם קיימת האפשרות ליצור חדר משחקים נפרד מחדר שינה אני ממליצה  בחום על ההפרדה בעיקר בגילאים הרכים 2-6  (הילדים יכולים לחלוק את אותו חדר השינה).

למעשה אנו יוצרים חלל המוקדש רק למשחקים כשכל ה"בלאגן" נשאר שם וחדר השינה נשאר למלא את ייעודו –  יצירת מנוחה לשינה עמוקה ורגועה.

אולי יעניין אותך גם: 

הכותבת עדי זילברברג, הנה מתכננת ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב חלל וזרימה במרחב
ניתן לפנות בשאלות וקביעת פגישת ייעוץ במייל: adizilberberg@gmail.com
או בטלפון 050-2600627

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|