טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות או תופעות לוואי

מה זה OCD וכיצד ההפרעה באה לידי ביטוי, מהם הגורמים האפשריים להתפתחותה של ההפרעה, ושיטות הטיפול טבעי ב-OCD ובחרדה ללא תרופות. המחשה: freepik

לא מעט אנשים נתקלו ודאי במכרים או בבני משפחה שעסוקים בבדיקה מתמדת שלא שכחו משהו, או שאולי הם מנקים את הבית באופן מוגזם ללא הפסקה, שוטפים ידיים בתדירות רבה. התקופה האחרונה אומנם הביאה לפתחנו את חשיבות החיטוי והשמירה על היגיינה מתוך חשש מחיידקים והידבקות, אך יש הרבה מאוד אנשים שחיים כך תמיד, יום יום, במתח מתמיד וחסר מנוחה.
אותם אנשים סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית הידועה בעולם בשם OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית), והחשש שלהם אינו קשור לקורונה, אך הוא אינו מרפה. ייתכן שמן החוץ נראה שמדובר בעודף ניקיון, באדם אסתטי ומוקפד, אך לאדם עצמו שסובל מהפרעת OCD מדובר בקושי גדול להתנהל בשגרה, בסבל ובבזבוז זמן ואנרגיה.

• מה זה OCD וכיצד ההפרעה באה לידי ביטוי?

OCD היא הפרעה נפשית המאופיינת במחשבות חוזרות ובלתי נשלטות, בטקסים ובפעולות אובססיביות שחלקן נובעות מחרדה. הפעולות מיועדות להביא לרגיעה בתחושת החרדה או בצורך הכפייתי בסדר וארגון, אך הן למעשה מחזקות את האובססיה, גורמות להקלה רגעית ובהמשך להחמרה.
האובססיה באה לידי ביטוי בצורות שונות, שהעיקריות שבהן עוסקות בניקיון אובססיבי, פחד מחיידקים, סדר מופתי, אחרות מתמקדות בטקסים שונים החוזרים על עצמם בתדירות גבוהה וקבוצה נוספת מתמקדת בחששות ובדיקה חוזרת ונשנית של פעולות. רוב החששות של אנשים המתמודדים עם הפרעת OCD עוסקים בחוסר ודאות – לגבי הניקיון, האם הוא מספיק, לגבי הפעולות שנעשו או לא נעשו, לגבי הסדר שמהווה הפרעה של ממש כשהוא לא מתקיים.
טקסים ושגרה של פעולות הם חלק מחיי כולנו ויוצרים סדר ומסגרת המסייעים לנו להתנהל בעולם עמוס פעילויות וצרכים, אך כאשר הפעולות הופכות לאובססיביות ולעיקר העשייה וגוזלות זמן ואנרגיה במהלך היום, מדובר בבעיה שחשוב לפתור. הפעולות האובססיביות והחרדה התמידית המאפיינות אנשים הסובלים מהפרעת OCD מפריעות לאדם לנהל שגרת חיים תקינה ועלולות במקרים קשים לפגוע ביכולתו לעבוד, לנהל חיים זוגיים, משפחתיים וחברתיים.

האם תסמינים של OCD פוגעים בכל תחומי החיים?

הפרעה טורדנית כפייתית יכולה להיראות כהקפדה יתרה על הניקיון, אך לסובלים ממנה היא יוצרת סבל ומצוקה אשר פוגעים בכל תחומי החיים. הם חוששים מזיהומים ולכן עסוקים בניקיון ובחיטוי באופן אובססיבי, פוחדים ממחלות ומחיידקים, חלקם יכולים ליצור לעצמם טקסים של חזרה על פעולות בלי יכולת לשלוט על עצמם, אחרים בודקים שוב ושוב שלא שכחו לנעול את הבית, לכבות את הגז, ומתישים את עצמם עשרות פעמים בבדיקה מתמדת שפוגעת בסדר יומם.
מלבד החרדה שאיתה מתמודדים הסובלים מהפרעת OCD, הם חשים בושה מההתנהגות הלא רציונלית ורצון להסתיר את הבעיה ואת פעולותיהם, דבר שמוסיף עומס רגשי וחרדה.

מהם הגורמים האפשריים להתפתחותה של הפרעת OCD?

רוב אנשי המקצוע תמימי דעים שהמקור להפרעה אובססיבית קומפולסיבית מצוי בילדות. לפעמים מדובר בהורה מלחיץ, במקרים שגרמו לתחושת חוסר שליטה וחרדה, בתורשה, בביולוגיה או במאפייני סביבה אחרים.
לא תמיד ניתן למצוא את הגורמים להתפתחות הפרעת OCD, אך חשוב לטפל בהפרעה כדי להשיב לאדם הסובל את הרגיעה ואיכות החיים.

• 3 שיטות טיפול טבעי ב-OCD ובחרדה ללא תרופות

הפרעת OCD משתייכת לסוג הפרעות החרדה, והטיפול הנפוץ ברוב המקרים יכלול שילוב של תרופות, אך לעיתים יש להן תופעות לוואי, וישנן גם שיטות טבעיות להתמודדות עם ההפרעה שאינן כוללות תרופות.

כאמור, OCD כולל מגוון של תופעות שאצל כל אדם מתבטאות באופן שונה. הספקטרום הרחב מאפשר טיפול רגשי בשיטות שונות לפי רמת החומרה של ההפרעה, הבעיות הנלוות ושיתוף הפעולה של המטופל. מטרת הטיפולים הטבעיים היא לנסות לתת מענה המתייחס למצוקה הנפשית ולקושי המתלווים להפרעה טורדנית כפייתית מבחינה רגשית במגוון גישות:

  1. טיפול ב-OCD באמצעות EMDR – שיטת טיפול העושה שימוש בגירוי מוחי ותזוזות עיניים. השיטה יעילה במקרים שהפרעה אובססיבית קומפולסיבית נגרמת כתוצאה של טראומה ידועה או בלתי ידועה. הטיפול הממוקד הוכח כיעיל במקרים של בעיות רגשיות כמו טראומה, חרדה, פחדים, פוביות ועוד. בשיטה זו יש שימוש במכשיר המפעיל את תנועות העיניים מצד לצד ויוצר גירוי בילטרלי של שתי אונות המוח.
  2. טיפול ב-OCD בשיטת CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי רגשי עמוק המסייע לאדם להתמודד עם החרדה שיוצרת דפוסים אובססיביים ופעולות חזרתיות. השיטה הטיפולית מתמקדת באבחון דפוסי המחשבה, המצבים והמקומות המניעים לפעולה, תוך יצירת פרשנות שונה שאינה כרוכה בסבל ובעשייה כפייתית. במהלך טיפול CBT בחרדה שמים דגש על הרגשות המציפים חרדה, על הטריגרים המעוררים אותה והיכולת לעבד אותם באופן שונה, לחזק את הדימוי העצמי ולנטרל אמונות שגויות. הטיפול נעשה בדרכים שונות, ויכול לשלב דמיון מודרך או חשיפה הדרגתית לדברים שמעוררים את החרדה תוך ליווי של מטפל.
  3. טיפול ב-OCD בעזרת מיינדפולנס – שיטת טיפול מנטאלית שנמצאה מועילה בהתמודדות עם בעיות פסיכולוגיות שונות. מיינדפולנס הוא מצב של מודעות לא שיפוטית על הרגע הנוכחי, תוך תשומת לב לתחושות המתעוררות בגוף, ובעיקר בעת שהמחשבות הטורדניות מורגשות ועולות. המטרה היא שהייה, המתנה והתבוננות בלי לבצע את הטקסים או את הפעולות שהפרעת OCD מובילה לעשות אותם באופן כפייתי.