טיפול ברצפת האגן – לא לנשים בלבד

גיא גושן, מנהל שרותי פיזיותרפיה בכללית מחוז צפון מסביר כיצד טיפול מקדים תורם לעליה באיכות החיים ואף יכול למנוע סיבוכים שלאחר ניתוח

בשנים האחרונות גדלה המודעות לגבי הטיפול ברצפת האגן בעיקר באוכלוסיית הנשים בגיל השלישי ונשים בהריון ולאחר לידה, כאשר התלונות הבולטות הנן דליפות שתן במאמץ, צניחות אברי אגן ועוד. ציבור נוסף אשר סובל מתופעות שונות עקב ליקויים ברצפת האגן אך ממעט בפניה לקבלת סיוע פיזיותרפי הנו ציבור הגברים, אשר אינו מודע כי ניתן לטפל בבעיות אלו ולשפר את איכות החיים באופן ניכר.

• מהי רצפת האגן?

המושג "רצפת אגן" מתייחס למערכת הכוללת שרירים ורקמות חיבור הנמצאים בחלל האגן ולה תפקידים רבים וחיוניים.

• מהם תפקידיה של רצפת האגן?

– תמיכה – צורתה של רצפת האגן היא כ"ערסל" התומך באיברי האגן.
– חלק ממערכת השליטה על הסוגרים.
– לוקחת חלק בתפקוד מיני.
כפי שצוין, מטופלים עלולים להגיע לטיפול ברצפת האגן עקב בעיות שונות ומגוונות היכולות לנבוע ממרכיבים אורולוגיים, פרוקטולוגיים או סקסואליים. בקרב הגברים, הסיבה העיקרית לטיפול ברצפת האגן הינה דליפות שתן לאחר ניתוח רדיקלי להסרת הערמונית (RADICAL PROSTATECTOMY) אך ניתן גם לראות גברים הסובלים מבעיות של דחיפות ותכיפות במתן שתן, השתנה לילית מרובה, עצירות כרונית ותסמונות כאב שונות באגן, כל אלו פוגעות באיכות החיים של הסובלים מהן.

• קצת על הערמונית וסרטן הערמונית

הערמונית הינה בלוטה אשר מצויה המערכת הרבייה הגברית ותפקידה הוא לסייע בייצור והכלת נוזל הזרע. הבלוטה ממוקמת באזור האגן, תחת שלפוחית השתן ולפני הרקטום, היא מקיפה חלק מן השופכה ולכן משפיעה על תהליך מתן השתן ופליטת הזרע.
סרטן הערמונית הינה מחלה שכיחה ביותר ומופיעה אצל 50% מהגברים מעל גיל 70 ואצל מרבית הגברים מעל גיל 90, כאשר למחלה קצב ומהלך התפתחות שונה מאדם לאדם ודרכי הטיפול שונות ומגוונות החל מהשגחה ומעקב דרך שיטות טיפול שמרניות ועד ניתוח להסרת הבלוטה.
ניתוח רדיקלי להסרת הערמונית (RADICAL PROSTATECTOMY).
לעיתים יחליט הרופא המטפל לבצע ניתוח להסרת הערמונית. בניתוח זה היכול להתבצע במספר שיטות יסירו את הבלוטה ורקמות נוספות הנגועות בסביבתה.

• לאחר הניתוח עלולות להופיע מספר תופעות

– אי שליטה על מתן שתן.
– בעיות בהשגת זקפה.
– לעיתים נזק לחלחולת (רקטום).
תופעות אלו שכיחות יחסית לאחר ניתוח זה ומורידות את רמת איכות החיים בצורה ניכרת.
טיפול פיזיותרפי ברצפת האגן לאחר הניתוח
ראשית, יש להתחיל בטיפול בשלב התחלתי על מנת להתגבר על התופעות כמה שיותר מהר ולא לחכות שיעברו מאליהן, במסגרת הטיפול המטפל יתשאל את המטופל באשר למצבו הנוכחי, לבעיות מהן הוא סובל, מצבו הגופני הכללי וציפיותיו מן הטיפול. בנוסף יבצע המטפל בדיקה גופנית כללית ויבדוק מבחינה אורטופדית ליקויים אשר יכולים להשפיע על התפקוד והטיפול.
הכלים העומדים לרשות המטפל הינם מגוונים וכוללים הדרכה, שינויים התנהגותיים אם נדרשים וכמובן הדרכה לתרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן המהווים את הבסיס לטיפול ולתהליך ההחלמה. לעיתים ועל פי שיקול דעתו המקצועית יחליט המטפל האם לשלב טיפול בביופידבק (מכשיר הבודק את פעילות השריר) לאותה מטרה של חיזוק שרירי רצפת האגן.
"הליקויים בתפקוד רצפת האגן הינם רבים ואין ספק שהדבר משפיע רבות על איכות חייו של המטופל. למרות הדעה הרווחת כי הסובלות העיקריות הינן נשים, אנו מגלים כי גברים רבים סובלים מתופעות דומות בעיקר לאחר ניתוחים. ניתן להתגבר על תופעות אלו בעזרת טיפול מוקדם, מותאם ונכון ולכן יש לשקול את הטיפול הפיזיותרפי ברצפת האגן לכל גבר לאחר ניתוח מסוג זה או לגברים המתלוננים על הסימפטומים שהוזכרו", מסכם גיא.
לקבלת הפניה לטיפול פיזיותרפיה ניתן לפנות לרופא המשפחה או לרופא מומחה ולאח מכן ניתן לתאם תור ב2700*