טיול שבת: מצפור גשרים חדש בעמק המעיינות

מצפור חדש נחנך לאחרונה באתר התיירות 'חווית נהריים', סיבה טובה למי שגר בעמקים והסביבה ומחפש טיול קרוב לבית, ובעיקר רכוב שאפשר ליהנות ולצפות בדרך אל המצפור החדש בנופים פורחים, הניעו את המכונית וצאו לטייל למצפור הגשרים ע"ש שוקה דורפמן ז"ל – מנכ"ל רשות העתיקות לשעבר.

מצפור הגשרים ע"ש שוקה דורפמן ז"ל מנכ"ל רשות העתיקות לשעבר נחנך ביום שישי במעמד בני משפחה, ראש מוא"ז עמק המעיינות יורם קרין, חברים ואורחים מכובדים רבים מרשות העתיקות טבע וגנים, ומורשת. בטכס נכח גם אורח מיוחד מאיטליה ד"ר אלכסנדו ביאנקי,  היסטוריון אמנות של המשרד למורשת תרבותית ותיירות בממשלת איטליה אשר ליווה וניצח על הפרויקט מראשיתו.

• גיאוגרפיה:

מיקומו של מצפור הגשרים נמצא במרכזם של שלושת הגשרים מעל נהר הירדן: גשר הדרך הראשית, גשר מסילת הברזל והגשר הרומי העתיק והוותיק מבין שלושת הגשרים עליו עברה דרך רומית ראשית סלולה מבית שאן לדמשק, שלאורכה נחשפו אבני מיל רבות.

• היסטוריה:

הגשר הרומי פוצץ בשנת 1948 בליל הגשרים, והשנים הרבות שעברו, תהפוכות הזמן והאירועים לא היטיבו עם מצבו ונוצר חשש להתמוטטותו.

• קצת לידע הכללי:

בשנת 2003 גייסה רשות העתיקות בראשותו של שוקה דורפמן ז"ל את ממשלת איטליה אשר הביעה עניין בפרוייקט המיוחד ונרתמה אליו, ובמקביל נעשתה פנייה ראשונה לקבלת אישור מהירדנים לשיפוץ הגשר.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בעבודה משותפת של צוותים איטלקים, ירדנים וישראלים שעבדו שכם אל שכם, הושלמו בשנים האחרונות חיזוק הגשר ושיחזורה של הקשת המרכזית ונבנה מצפור לזכרו של שוקה אשר צופה אל הגשרים, נהר הירדן והנוף מסביב.
יורם קרין – ראש המועצה סיפר בטקס על השותפות רבת השנים מאז חתימת הסכם השלום עם הירדנים – הקמת מסוף הגבול 'נהר הירדן', הקמת הגשר החדש באיזור התעשייה והתעסוקה 'שער ירדן' פעילות חינוכית משותפת עם הירדנים, פעילות תרבותית, ספורטיבית ועוד. "הגשר הרומי אשר שופץ בשיתוף פעולה חוצה גבולות הוא נדבך נוסף בשותפות האיזורית משני צידי הגבול ואני מקווה שיום יבוא ונעבור מצד לצד לבקר את שכנינו ממזרח והם יבואו אלינו באופן חופשי."
בתום הטקס נגזר הסרט על ידי בני משפחתו של שוקה והאורחים הרבים עלו אל התצפית ועל הגשר הרומי ששופץ.