טיול לשישי שבת: סיור אומנות צבעוני בקריית טבעון

היום (15.03) יוצאת לדרך יריד "שבת אומנים" המתקיים מידי שנה בקריית טבעון מיום חמישי ועד שבת. השנה תתקיים "שבת האומנים" במתכונת חדשה ותתפרש על פני 5- מוקדים. הקהל יוכל לטייל בין 100 אומנים שונים שחלקם אף פותחים את ביתם לקהל הרחב. חידוש נוסף השנה- אפליקציית ווב המתממשקת עם אפליקציית WAZE לטובת ניווט בין האומנים ביריד

יריד "שבת האומנים"- 2018 של טבעון שמתקיים בין התאריכים  15-18 למרץ, יוצא השנה במתכונת חדשה עם מספר חידושים.
לרגל זאת ישבנו עם רבקה רץ, מנהלת התרבות של רשת המתנסים קרית טבעון וביקשנו שתספר לנו על היריד, על האומנים ועל מתכונתו החדשה.
"בשיחה שהייתה לנו עם האומנים, לקראת שבת האומנים" מספרת רבקה רץ, "הבנו שרבים מהאומנים המציגים בבתים, מרגישים שהמתנ"ס בדגניות הפך למוקד מרכזי ושפחות מבקרים מגיעים אליהם, לכן החלטנו השנה לפרוס את המרכזים ב 5 נקודות ברחבי הקריה: מרכז קהילתי נרקיס, מתנ"ס דגניות, מרכז ענפים, בית אומנויות הבמה בכצנלסון, ובית הנוער בפיש. זה במטרה לגרום לקהל הרב שמגיע אלינו, לטבעון, במהלך ימי שבת האומנים, להגיע לבתי האומנים שבהם מתחבאים, בהרבה מקרים, אוצרות אומנותיים שאסור לפספס."

ומה זה החלוקה לצבעים שחילקתם את טבעון?
חלוקת האומנים, השנה, היא לאו דווקא ע"פ תחומי האומנות שלהם אלה ע"פ האזורים השונים בטבעון, שכול אזור סימנו בצבע שונה. ככה שהמבקרים יוכלו לטייל מאומן לאומן הנמצאים קרובים אחד לשני וליהנות ממגוון תחומי אומנות שונים ומגוונים". כמידי שנה, גם השנה ניתן לטייל במהלך אירועי "שבת האומנים" בין כ 100 אומנים שונים, כאשר לצד האומנים וותיקי טבעון שפותחים את ביתם כגון אומן הטוטמים חנן הורוביץ מרחוב מרדכי  טננבאום 58, אומן הברזל יוסף ראוך מרחוב נרקיסים- 26, אומנית הקרמיקה עדינה דה פיצ'וטו מרחוב הדגניות 19, הצלם טל גליק מרחוב אמנון ותמר 10.

עבודתה של עדינה דה פיצ'וטו שמשתתפת ביריד
עבודתה של עדינה דה פיצ'וטו שמשתתפת ביריד

ביריד ניתן למצוא גם המון אומנים חדשים באירוע המתגוררים בטבעון והסביבה שזה הפעם הראשונה שהם באים להציג אומנותם במהלך האירוע. מסורת נוספת מונהגת ביריד, והיא אירוח אומן מהעיר תאומה לקריית טבעון, גם השנה אנו שמחים להציג תערוכה של אומן מבראונשוויג גרמניה– האמנית המסקרנת הרב תחומית איריס סלקה שתציג מעבודותיה בתערוכה במתנ"ס הדגניות 12. איריס סלקה ילידת 1966, הינה בעלת ניסיון רב בתחומים שונים ומגוונים באמנות החזותית. בשנת 1994 השלימה איריס תקופת התנסות/חניכות בפיסול באבן בהנובר, בשנת 1995 למדה בבית הספר המקצועי לאמנות חופשית בבראונשוויג בו השתלמה באומנויות הצילום, כולל סרטים וידאו והופעות, בשנת 1998 השתתפה איריס בתוכנית חילופי אמנים עם המכון לאמנות בשיקגו ארה"ב, בו הוענק לה מאסטר של אמנות יפה. בשנת 2003 הוכרה איריס ע"י איגוד הציירים והאמנים בבראונשוויג כאמנית בינלאומית. עבודותיה ועיסוקיה של איריס כוללים ציורים, סרטים, הופעות והרצאות בין היתר בנושא פמיניזם. בטבעון, תציג איריס מעבודותיה כולל "סריגת תמונות" ותשמח להכיר ולשוחח עם המבקרים.

עבודתו של חנן הורוביץ
עבודתו של חנן הורוביץ

עוד ביריד השנה, בגלריית האומנים במתנ"ס טבעון תפתח ביום שישי תערוכה ייחודית של  אלי אלקרס בן 67 , פדוי שבי ממלחמת יום הכיפורים. סיפור נפילתו בשבי מתחיל בהיותו מילואימניק לראשונה, צעיר בן 23 שהוצב במעוז "מצמד" שליד האגם המר, הגדול בתעלת סואץ. במשך 20 שנה עוסק אלי באומנות- אך זו תערוכתו הראשונה העוסקת באופן גלוי ואמיץ בחוויותיו ובעינויים אותם עבר בשבי. בתערוכה יוצק אלי לתוך החומר הקרמי את הזיכרונות והכאבים שהם מנת חלקו ומנת חלקם של כל פדויי השבי. פסליו של אלי חזקים ומטלטלים, כל פרט בהם חי ומביע, דוקר ומדמם, הוא אינו נותן לצופה בהם להישאר אדיש, להמשיך בשגרת יומו. הוא קורא לנו לחלוק עמו את שחווה, לחלוק עמו את המשא, להתעורר…

יצירה מעבודותיו של האומן אלי אלקרס, פדוי שבי ממלחמת יום הכיפורים
יצירה מעבודותיו של האומן אלי אלקרס, פדוי שבי ממלחמת יום הכיפורים

• אפליקציית ניווט בין האומנים המשתתפים ביריד

השנה חידוש נוסף לשבת האומנים שיעזור לקהל הרב למצוא את דרכו בין האומנים השונים ברחבי טבעון  אפליקציית ווב של שבת האומנים.
על האפליקציה מספר רונן צומר, מנהל הפרסום והשיווק של רשת המתנסים קרית טבעון: "באפליקציה ניתן יהיה למצוא כמובן את כל האומנים של שבת אומנים, כאשר כל אומן מקבל עמוד משלו וחיבור ישיר לאפליקציה WAZE שתראה את מיקומו על המפה ותכוון אליו את המבקרים בדרך המהירה. האפליקציה תעמוד גם לרשות העסקים בטבעון, שיכולים לפרסם בה את עסקיהם או להציע הטבות מיוחדות לבאי שבת האומנים."

היריד ניתן יהיה לצפות בעבודותיה של אומנית הקרמיקה טליה אמוראי
היריד ניתן יהיה לצפות בעבודותיה של אומנית הקרמיקה טליה אמוראי

בערב הפתיחה של חמישישיבת אומנים תתקיים הרצאה של רוניה הררי אוצרת אמנות על מהי אומנות ודימויים של פרחים באומנות . פרטים על מגוון האירועים, הסדנאות והאומנים ניתן למצוא דרך אתר המתנ"ס, ובפייסבוק "שבת אומנים – קרית טבעון".