טבעון: חגיגת מסיק זיתים קצת אחרת

רגע לפני תחילת החורף, התקיים ברחבי טבעון מסיק של תושבים בעצי הזיית הציבוריים ברחבי טבעון ביוזמת טרנזישן ואגף קהילה של מתנ״ס טבעון (מאת זאב בין)

 

שמן זית שזרם מהצינור בבית הבד אבו רומי בטמרה, הופק מהזיתים שנמסקו בידי תושבי טבעון, מעצים ברחבי הקריה. "זה היה השמן הכי טעים שטעמתי בחיים שלי" מספר עומרי, שהיה בין הילדים שמסקו והגיעו לראות איך הופכים זיתים לשמן  "שמן זית של בית הבד עם הפיתה היה לו טעם כמו של שוקולד, אבל לא סתם שוקולד, עוגת שוקולד…"


בשבועות האחרונים התקיים מסיק זיתים ציבורי של עשרות עצי הזית הפזורים ברחבי טבעון בגנים הציבוריים, אירוע שמתקיים זאת השנה השנייה ביוזמת טרנזישן (התארגנות קהילתית ליצירת שינוי מקומי העוסק באורחות החיים), ואגף קהילה של רשת המתנ"סים קרית טבעון.
תושבים רבים בטבעון השתתפו במסיק וכל אחד העביר את זיתיו לזאב בין שהתנדב לאסוף את הזיתים ולצאת לבית הבד בטמרה.


"כל מי שהביא לנו זיתים היה כל כך שמח ומוקיר תודה" מספר אבי "בזכות יוזמת המסיק המשותף היתה להם  חווית מסיק מהנה". בין המוסקים הרבים אפשר למצוא את מי שמסקה עם ילדותיה ונכדותיה את העץ בחצר, וזו שמסקה עם בעלה או זו עם החברה, וזו שמסקה במטע בבסמת טבעון יחד עם בעלת המטע ומשפחתה, וגם זה שמסק את הזיתים ממש רגע לפני שהיה צריך לנסוע והיתה לו רק שעה פנויה.

יוזמת המסיק המשותף החלה בשנה שעברה ממחשבות על שיתוף וקהילה ועל  קיימות, ממחשבה על כמה נחמד זה יכול להיות למסוק זיתים בטבעון מעצים ששייכים לכולנו, ולקחתם לבית בד ולהחזיר למוסקות את השמן מהזיתים שמסקו. מהמחשבות הללו נוצר מהלך משותף… בין עצי הזית ברחבי טבעון, בית הבד אבו רומי בטמרה, תושבי טבעון,  אגף קהילה של רשת המתנסים קרית טבעון, ויוזמת טרנזישן טבעון, מסיק שכולם נהנים ומרוויחים ממנו.