חקלאי הגלבוע והעמקים: נושבות רוחות מלחמה

סערה התעוררה בסוף השבוע האחרון בגלבוע ובעמקים, בעקבות מכתב דוא"ל ששלח מנכ"ל משרד החקלאות לעובדי המשרד והגיע לחקלאי הגלבוע והעמקים

רוחות מלחמה נושבות מחקלאי הגלבוע והעמקים. סערה התעוררה בסוף השבוע האחרון, בעקבות מכתב דוא"ל ששלח מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, לעובדי המשרד, ובו כתב, בין היתר: "השר מבקש לעדכנכם כי לאחר מאמצים רבים, אנו מצליחים לקדם את המהלך של 'תמיכה ישירה בחקלאות' שהנו מהלך שישנה את פני החקלאות במדינת ישראל.
השר, הצוותים המקצועיים ואנוכי נפגשנו היום עם נציגי החקלאים- מאיר צור ואבשלום (אבו) וילן וסיכמנו להתקדם במשותף בנושא". משמעות הדבר ביטול "מכסות ייצור" והסרת המכסים בהדרגה לצורך ייבוא תוצרת חקלאית מחו"ל. איתם בירגר דובר מרכז חקלאי העמק הגיב לדברים בדוא"ל שהפיץ לחקלאים, בו נכתב: "עברנו שבוע מטלטל ולפנינו ימים משמעותיים.בטווח מיידי מדובר על פתיחת מכסים לפסח, לרבות איום משמעותי על ענף הזית ויבוא של 4,000 טון שמן זית (שמתחרה עם סבסוד אירופאי של כ-1.85 אירו!), מהלך כזה יפגע אנושות במגדלים במרחב ועלול להביא לעקירה רחבה כרמי זית.

• החקלאים זועמים:  התנהלות חד צדדית, גסה ובוטה של המדינה

בטווח הבינוני מדובר התנהלות חד צדדית, גסה ובוטה של המדינה שמובילה למהלכים קשים שיפגעו ביציבות וביכולת לקיים חקלאות ישראלית, כל זאת  ללא שיתוף והתדברות עם החקלאים". עוד ציין בירגר כי : "בשונה ממה שנכתב, כל זאת מתפרסם ללא תיאום עם נציגי החקלאים – מאיר צור ואבו וילן, חמור מכך, זה מתפרסם בעוד לכאורה מתנהל מו"מ משותף לעתיד החקלאות. התחושה היא שהעומדים בראש משרד החקלאות לא רק שהם לא איתנו, הם נגדנו".

ראש מוא"ז הגלבוע: נשקיע בחינוך
ראש מוא"ז הגלבוע נור, יוצא נגד ההתנהלות פקידי האוצר מול החקלאים

עובד נור, ראש המועצה האזורית הגלבוע, הרשות השנייה בארץ בגודל שטחי החקלאות, שבה מהווה החקלאות מקור פרנסה מרכזי לתושביה

• נור: "מוציאים פרסומים שיש בהם בכדי להטעות את האזרחים"

ואשר משתרעת על פני כ- 250 אלף דונם, פרסם הודעה בעקבות ההתפתחויות:
"מצד אחד מתנהלות פגישות עם נציגי החקלאים ולכאורה משתפים אותם ברפורמות ובחשיבה על מדיניות העתיד. מצד שני מוציאים פרסומים שיש בהם בכדי להטעות את האזרחים. השיחות המתקיימות אינן הסכמות אלא מו"מ, וצר לי שהמשרד יוצא בהצהרות מטעות, שלגופן הן לא פחות ממכת חיסול ליישובי הפריפריה. אסור לתת לפקידי האוצר בגבולות גדרה-חדרה ולהצהרות משרד החקלאות לעצב את העתיד של 100 שנות חקלאות והתיישבות. על כולם להבין שמדובר כאן לא פחות מאשר על עתיד המדינה כולה. מה עוד שיוקר המחייה לא ישתנה ולא ישתפר מפגיעה בחקלאים אלא להיפך הגמור. מי שקובע את מחירי המוצרים, לצערנו, אלה רק רשתות השיווק. אני קורא לחקלאי הגלבוע והעמקים לנהל מאבק עיקש וארוך ככל שיידרש על עתידם, עתידנו ועתיד המדינה ולהתערב בשיווק ולהשפיע על רווחתם ועל חלקם בתמורה לתוצרת".