חזרה לבית הספר בצל הקורונה

שוב חוזרים לבית הספר, שוב השגרה מעט מוכרת ומעט אחרת. מעל לראשינו מרחפת כל העת תחושת אי ודאות קשה וחששות מהעתיד. עדית כהן, פסיכולוגית קלינית ומנהלת תחום פסיכותרפיה של מכבי שירותי בריאות במחוז הצפון, על השגרה בצל הקורונה ודרכי התמודדות בקרב ילדים

החזרה מתקופת החגים לספסל הלימודים תפתח שוב בצל נגיף הקורונה. הבלבול והחששות באים לידי ביטוי גם בחילוקי הדעות הקיימים בקרב מקבלי ההחלטות ופתיחת שנת הלימודים מלווה בחוסר בטחון וחוסר ודאות מהעתיד לבוא.

המציאות החדשה והמאתגרת זימנה לפתחנו דאגות שונות ומרובות, כללי התנהגות ויחסים חברתיים אחרים כך שתהליך ההסתגלות לבית הספר במסגרת שגרת הקורונה ידרוש סבלנות, אורך רוח, קבלה של השינוי ונתינת מקום לקצב האישי והייחודי בהסתגלות של ילדינו לבית הספר.
מחקרים מהתקופה האחרונה מתחילים להציג את ההשפעות של תקופת הקורונה על ילדינו. המתח והמצוקה שמעורר המצב מוביל לעליה באחוז הפניות לקבלת עזרה וסיוע לילדים ובני נוער, בעיקר סביב חרדות וקשיים רגשיים. אנו למדים שילדים רבים, וגם הוריהם,  חווים תחושות של חרדה, מתח ולחץ, כאשר תחושות הערעור וחוסר הביטחון נוגעות  בתחומים רבים: חברתי, כלכלי, לימודי.
אורח החיים שהשתנה מחזק תחושות אלו ומעצים את החרדה. מרחב החיים המשתנה, הצורך לעמוד בדרישות (בדיקות , תו ירוק, בידודים ) מוסיפים על עוצמת החרדה ומייצרים קושי בהסתגלות ובקבלת המציאות שמשתנה מיום ליום. במצב זה חשוב להזכיר כי  ילדים ובני נוער זקוקים למבוגר משמעותי בחייהם: הורים, מורים, אנשי חינוך, אנשי טיפול, שיהיו גורם מתווך למול  המציאות המשתנה.
ילדינו נמצאים בתקופה בה הם מנסים  לארגן את חייהם מחדש; התארגנות תפיסתית, התנהגותית ובעיקר חברתית. תפקיד  ההורים, הצוותים החינוכיים והמסגרות הלא פורמליות, לקבל מצב זה ולגלות אורך רוח וסבלנות בתהליך ההסתגלות הנדרש מהילד. תפקיד הסביבה שבה הילד פועל, לעזור לו להקטין את החרדה המתעוררת ולהרחיב עבורו את יכולת ההתמודדות עם המצב. אין הכוונה לזנוח ולוותר על גבולות ברורים, סדר חדש ודרישות מותאמות נועדו לעזור לילד לבצע את המעבר והחזרה לבית הספר בצורה בטוחה וידועה, עד כמה שניתן.
שילוב של סבלנות, גמישות, הכלה וקבלה של תהליך ההסתגלות שהילד עובר בחזרתו לבית הספר,  בצד מסר הורי לגבולות ברורים ועקביים לגבי הדרישות וההתנהלות בתקופה זו, הינם הכרח למול האתגר של שגרה משתנה.  ילד שמקבל מעטפת סביבתית, יחוש איזון בין תחושת אי הודאות לבין קבלה והשלמה עם המציאות החדשה, ויצליח לחוות הסתגלות יעילה ומותאמת.