חופשה מרוכזת ביוזמת המעסיק בחול המועד פסח

האם מעסיק רשאי לכפות חופשה ללא תשלום בחול המועד פסח? עו"ד אורי דדו בטור אישי מרחיב על חוק חופשה שנתית

על פי דין, למעסיק נתונה הסמכות לקבוע את מועדי החופשות של עובדיו. ברור כי דרך המלך היא לקבוע את מועד החופשה בתיאום עם העובד, ותוך התחשבות בצרכיו האישיים, אך כאמור אין חובה לעשות כן.
חוק חופשה שנתית קובע כי על החופשה להיות רצופה, אלא שבהסכמת העובד והמעסיק ובאישור ועד העובדים במקום ככל שקיים, אפשר לחלקה, ובלבד שפרק אחד ממנה יהיה לפחות 7 ימים.
כמו כן, אם משך החופשה 7 ימים ומעלה, על המעסיק לקבוע את מועד תחילתה 14 יום מראש.
בהתמלא התנאים הנ"ל, רשאי המעסיק להודיע לעובדיו, כי מקום העבודה יהיה סגור בכל ימי חול המועד פסח וכי יזקוף את ימי ההיעדרות על חשבון ימי חופשתם הצבורים, בהנחה ולעובדים צבורים ימי חופשה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


נשאלת השאלה מה דינו של עובד שלא עומדים לזכותו ימי חופשה צבורים? התשובה היא שככל שאותו עובד מעונין להמשיך ולעבוד בימי החופשה המרוכזת, על המעסיק לאפשר לו לעשות כן, שאחרת, ייאלץ המעסיק לשלם לעובד את שכרו הרגיל, חרף היותו בחופשה מרוכזת מבלי שצבורים לו מספיק ימי חופשה, וזאת מפאת העובדה שאין המעסיק רשאי לאלץ עובד שלא לעבוד ובד בבד לא לשלם לו בגין ימי שבתון אלו.
אפשרות נוספת, היא לסכם עם העובד על יציאתו לחופשה ללא תשלום. כל חופשה ללא תשלום מחייבת את הסכמת שני הצדדים, ובמידה ולא הושגה הסכמה כזו מצד העובד, על המעסיק לשלם לו את שכרו הרגיל וזאת אף אם לא עבד בפועל.

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.