"זכיתי לצבוע את המדינה בירוק"

רואה את היערות כביתו השני, מחובר לעצים הותיקים ורואה בהם את המורשת שלנו, יוצא משלוותו כשהוא נתקל בעץ כרות ובעת הצ ורך הוא יעניק "טיפול אורתופדי" לעץ עתיק נזקק כזה או אחר. רגע לפני שחוגגים את ט"ו בשבט, היערן שאלי בן ישי שאמון על גוש יערות עמק יזרעאל והאזור, פותח צוהר לעולם הירוק שלו וחושף גם פרטים מעוררי אופטימיות בנוגע למטייל הישראלי הממוצע

בשעה שש בבוקר, כשמרביתנו מנסים לגנוב עוד מחזור שינה בטרם נשכים לעוד יום עבודה שגרתי, שאלי בן ישי, כבר פותח את היום בסיור שטח בגוש היערות בעמק יזרעאל והרי נצרת – עליהם הוא אמון במסגרת עבודתו בקק"ל. על פניו פרוס חיוך גדול. כנראה שככה זה שעובדים בעבודה מאתגרת ומספקת כאחד.

רגע לפני שהוא מגיע אל המשתלה הממוקמת בצומת גולני, הוא עובר דרך היער, "זהו ביתי השני" הוא מעיד בחיוך, בודק שאף אחד לא השחית את פינות החמד שהוא ואנשיו מטפחים באדיקות. מוודא שלא הגיעו פורעי חוק באישון לילה וכרתו עצים ללא אישור על מנת לחמם את ביתם או לסחור בעץ. שאלמונים לא השחיתו את הספסלים והמצפורים, ושהעצים שנטע יום לפני במקומם, מתחילים לצמוח וללבלב.

• "אנחנו כל הזמן אנו חושבים קדימה"

שאלי, תושב מושב אלוני אבא שבעמק יזרעאל, נשוי ואב לארבעה הוא יערן ותיק, דור שני למשפחת יערנים, עובדה שחסכה ממנו את השאלה מה אעשה כשאהיה גדול?. "לקום בבוקר ולעשות סיור שטח ביערות המדהימים, לראות את העצים מלבלבים כשהטל מנצנץ והשמש חודרת מבין הענפים, זה משמח כל פעם מחדש" הוא אומר בסיפוק.

בימים אלו מתבצעת נטיעה רחבת היקף ביער בית קשת עליו הוא גם אחראי. "עם סיום שנת השמיטה התחלנו למעשה לנטוע 250 דונמים של עצי חורש על מנת להרחיב את המסדרון האקולוגי ואת רצף יער הפארק הסמוך. בגלל שבאזור הזה יש רעייה כל עץ שניטע כאן מקבל גידור פרטני", הוא מסביר, "אנו נוטעים כאן עצים רחבי עלים במטרה שהיער יהיה מגוון ומעניין למטיילים ומצד שני עמיד לאורך שנים. כל הזמן אנו חושבים קדימה, על היער שאנו משאירים לדורות הבאים. לוקח שנים ארוכות, אפילו עשרות שנים כדי שעץ יצמח ועל כן אנו מטפלים ביער תוך חשיבה אל העתיד".

 שאלי בפעילות ביערות עם דור העתיד של ישראל
שאלי בפעילות ביערות עם דור העתיד של ישראל

• חדש לצד ישן

בדרך, הוא לא מפספס בדיקה חטופה של עץ המייש הדרומי בן 150 שנה לערך. כן, לצד תכנון היער העתידי, הוא, כמו חבריו היערנים, מקפידים לשמר ולטפח גם את העצים הוותיקים יותר. מבחינתו צריך להילחם על כל עץ.  "יש לנו כאן עצים בני מאות שנים, עצים ששרדו את פגעי מזג האוויר, מלחמות, מחלות והתפקיד שלנו זה לסייע להם להמשיך ולצמוח".

בחזרה אל עץ המייש הדרומי העתיק. כשבן ישי ראה אותו באחד מסיורי השטח לפני כחודשיים הוא עמד לנבול. ריקבון פשט על הגזע, הענפים התמוטטו והגזע היה רגע לפני קריסה. במשך שבועות ארוכים ולאחר מאמצים רבים של שיקום שכללו ניקוי רקבונות, סניטציה לענפים יבשים, חיזוק, מריחה וריסוס נגד מזיקים, חיזוק הגזע והענפים באמצעות מוטת עץ חיצוניים (אורתופדיה מיוחדת לעץ) הצליחו להציל את העץ המיוחד הזה. "אני אוהב עצים עתיקים" הוא מספר עם ניצוץ בעיניים. "זה המורשת שלנו, נקודת ציון, תרבות, המשכיות, זה גורם טבעי משמעותי במרחב הפתוח".

• "זה מרגיז ומתסכל כשכורתים עצים"

 עץ הכרות בצד הדרך מוציא את בן ישי משלוותו. לפני כשבוע וחצי, הוא הצליח ללכוד ביחד עם אנשי הצוות שלו אדם שכרת באופן לא חוקי 35 עצים – ככל הנראה לצורכי מסחר. "הוא כרת כאן אורנים, איקליפטוסים, ברושים בני 30 עד 50 שנים. זה מרגיז ומתסכל. אני לא מבין מה הוא חשב לעצמו כשעשה את זה. עד שעץ כזה גדל יכולים לעבור עשרות שנים ואז בקלות ומבלי להסס מגיע אדם וכורת פיסת יער. לצערי המצב הולך ומחמיר בגלל שמחירי הסולר גבוהים ואנשים חוזרים אל החימום באמצעות עצים". האיש שנתפס הועבר להמשך טיפול כוחות המשטרה. "אני מקווה שבית משפט יטיל עונש שירתיע את הסביבה מלחזור ולכרות עצים" אומר בן ישי.

סיור הבוקר הקצר הסתיים ורגע לפני שהוא ישוב לשטח לסמן שבילי אופנים בתוך היערות ולתכנן את הנטיעות הבאות, הוא מגיע אל המשתלה האזורית בצומת גולני. שם למעשה מנביטים את הזרעים ומגדלים את העצים שיגיעו אלינו ליערות ולישובים. 250 אלף שתילים מסודרים שם בשורות כמו חיילים לפני מסדר וממתינים להישלח אל כל רחבי הגליל. רגע לפני ט"ו בשבט ההערכות בשיאה ואיתה גם ההתרגשות. "מכאן הכל צומח. זה חיבור לאדמה, זו זכות לנטוע עץ ולהקים יער בארץ ישראל".


כבן ליערן שנולד בט"ו בשבט עבורו זה היה בלתי נמנע להמשיך את המסורת – ומזה כשני עשורים שהוא עובד כיערן.  


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

• איך זה מרגיש לעבוד בסביבה כזו?

"במילה אחת – זכיתי . אני אוהב את מה שאני עושה ומרגיש שזכיתי לעבוד ולדאוג לטבע ולצבוע את המדינה בירוק. מבחינתי זו התרומה שלי לאנושות. היער בשבילי זה לא רק העצים אלא מערכת שלמה שיש בה הכל. צומח, דומם ואת בעלי חיים. מערכת אקולוגית שלמה וכיערן אני מסתכל על המכלול. אנחנו היום פועלים בקק"ל לפתוח את היערות עד כמה שניתן לציבור הרחב וזה בא לידי ביטוי בהכשרת דרכי נוף, בבניית חניונים ומצפורים, בסלילת שבילי הליכה ביערות ואפילו להנגיש את היערות לבעלי מוגבלויות. באזור עמק יזרעאל הכשרנו מערכת סינגלים של אופנים של 150 ק"מ שעוברים ביערות וסמוך לנחלים ומאפשר לרוכבים להנות מהטבע ומערכי הטבע. אני נהנה לראות הרבה רוכבים והרבה מטיילים ביערות. השאיפה שלי לראות יותר אנשים מטיילים ונהנים מהיער ומדווחים ודוחקים את הלא רצויים".

ומהצד השני? מה אתה יכול לומר על המטייל הישראלי? האם התדמית שלנו השתנתה?

"אני חייב לציין שחל שיפור מדהים ברמת האיכפתיות והמודעות של המטייל הממוצע ואנו רואים את זה בשטח. בעבר היינו נאלצים להשקיע שעות ארוכות בניקיון היערות ואילו היום המטייל כבר יודע לאסוף את הזבל לפח האשפה הקרוב ולדאוג לטבע. היער הרוויח".