זיכרונות מאתיופיה בגן כלנית

בגן 'כלנית' בקיבוץ אלונים, עובדת סייעת אהובה במיוחד, אורה (ווגה) פרדה, ממוצא אתיופי.
במהלך שהייה ב'גן יער' שאלו הילדים את אורה על אתיופיה ועל אורח החיים שם: "איך הסתתרת מפני הגשם?" אורה סיפרה בהתרגשות על בקתה המכונה: ׳טוקול׳ ועל סיפור עלייתה ארצה, לימדה אותם שירים באמהרית, כיצד סופרים עד 10 ועוד סיפורים מחייה.
בעקבות החקירה והלמידה עלה הרעיון לבנות "טוקול".
גן 'כלנית' הוא 'גן יער', כמו גנים רבים במועצה. הוא נמצא מחוץ לכותלי הגן ומאפשר לילדים לשהות במרחבים פתוחים טבעיים ומגוונים סמוך לסביבת מגוריהם, בלמידה על הטבע תוך יצירת חיבור למקום. באחד מימי היער, הציעו הילדים לבנות מחסה מפני הגשם ואורה הדגימה כיצד בנו מחסה במדבר באתיופיה, מכאן נולד הרעיון לבניית בקתה אתיופית.
תמר אודם, רכזת סביבתית באגף איכות הסביבה במועצה, חיפשה גננות בגנים "ירוקים מתמידים" שיהיו מעוניינות לבצע פרויקט במסגרת "ירוק עד" של המועצה. זהובית עברי לינדר, הגננת של גן 'כלנית', הרימה את הכפפה וחברה אליה. אליהן הצטרף סב מתנדב מהקיבוץ, צפריר ורדי, סבא של שתי בנות מהגן. יחד הם החליטו לבנות בקתה אתיופית שתוכל להכיל את כל ילדי הגן. "לאחר שהייתי פעמיים בהדרכה חקלאית באתיופיה, הייתה לי מוטיבציה רבה להקמת הבקתה", סיפרה תמר.

ילדי הגן עם הסייעת אורה
ילדי הגן עם הסייעת אורה

הקיבוץ הסכים וסיפק שטח מתאים הצמוד לגדר הגן ולמרכז החינוכי בקיבוץ. הקהילה כולה; הורים, סבים וסבתות, דודים ותלמידים מ'מרכז אלון'- בית הספר הסמוך, נציגי המועצה וענת קדם- מפקחת משרד החינוך, התגייסו לעבודה קהילתית משותפת עם הילדים והתוצאה מדברת בעד עצמה!
היה זה יום חג לכל מי שלקח חלק בהכנות ובעבודה.  על המלאכה ניצח עופר אמיר מקיבוץ דן שעוסק בחינוך סביבתי וצבר ניסיון בבניית בקתות.
"המלאכה לא תמה, נמשיך לטפח את הבקתה ואת הגינה שתקום סמוך אליה" אמרה תמר אודם, "תודה לכל מי שלקח חלק בפרויקט המקסים הזה! תודה לזהובית ולצפריר על שיתוף הפעולה והביצוע הנפלא!"
זהובית עברי לינדר גננת הגן אמרה: "כעת, נוכל להסתתר בבטחה מפני הגשם והשמש וליהנות בלמידה במרחב פתוח עם חיבור ושייכות רלבנטית לשותפים בעשייה החינוכית."
ענת קדם מפקחת גני ילדים מחוז צפון, משרד החינוך: "יוזמות חינוכיות בהן הקהילה שותפה הן מבורכות ומקדמות תהליכי למידה מיטביים הדוגלים בערכים של שותפות, ערבות הדדית והכלה. זהו מודל לחיקוי, רב מערכתי שראשיתו בגיל הרך."
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר סיכם: "מחמם את הלב לראות קהילה שלמה מתגייסת למען למידה משמעותית של ילדי הגן בפרויקט שהוא גם סביבתי וגם תרבותי. ישר כוח!".