זה שיר פרידה: נסגר אשכול הגנים בגן נר

אשכול הגנים נסגר לאחר 23 שנות פעילות, בשיאו פעל עם שמונה גנים, בארבע השנים האחרונות נותרו רק שלושה גנים.
צילום: שלום ניזרי

לאחר 23 שנות פעילות שוקקות, מרגשות ומוצלחות, נסגר אשכול הגנים ביישוב הקהילתי גן נר בגלבוע. "זהו, זה סופי, האשכול נסגר", במילים פשוטות אלה תיאר – שגיא נבו יו"ר הנהגת הורים את הרגע שהבין למעשה שתם עידן, הסתיימה תקופה ולמעשה אין יותר על מה להילחם. בארבע שנים האחרונות זה כבר היה קשה", הוא מסביר, "כל חופש גדול שהגיע היו דיבורים על סגירה, ובסוף עוד זריקת החייאה. משמונה גנים מפוארים נותרו רק שלושה בלחץ, אבל עכשיו זה נגמר רשמית".

• "התפישה החינוכית של האשכול הייתה גדושה ביצירתיות וסקרנות"

את ניהול האשכול בשנת 1998 הטיל משרד החינוך על אורה הררי. האשכול כלל במהלך השנים שמונה גנים: שני גנים של חינוך מיוחד, גן ממלכתי דתי וארבעה גנים חילוניים. באשכול גדלו והתחנכו אלפי ילדים מגן נר והאזור. תפקיד הניהול של אשכול הגנים כפי שתפסה אותו אורה הררי כלל הקמת חדר מורים לומד עבור הגננות, שבעצם הוציא את הגננת מבדידותן בגן, אל קהילה של גננות שלומדות ומתחדשות, שתומכות ומגבות תהליכים חינוכיים, שדנות יחד בסוגיות חינוכיות ומאתגרות ובסוגיות התפתחותיות שקשורות לילדי הגנים. "התפישה החינוכית של האשכול הייתה גדושה ביצירתיות וסקרנות", הוסיפה הררי, "היא נבנתה בדרך שבונה חברות, אומץ וחדשנות. דרך שמלאה בנחישות ושואפת להצלחה תוך הכלה ומתן מענים אישיים לילדים עם צרכים מיוחדים. זו דרך שנבנתה יחדיו מהון אנושי טוב, מכישרונות, יוזמות ורעיונות מקומיים, משיתופי פעולה עם הישוב, הרשות המקומית ומשרד החינוך".
לאורך השנים נוצר מאגר של שעות בהן הוענקו לילדים תחומי העשרה רבים במימון משרד החינוך כגון מוסיקה, חינוך גופני, אומנות, מדעים , טבע ועוד. כל גננת תרמה מתחום ייחודה לכלל ילדי הגנים והעשירה את חברותיה לצוות.
האשכול ליכד וגיבש בין המשפחות החדשות והוותיקות, החילוניות והדתיות והוא הפך לליבו הפועם של הישוב במבחר מפגשים קהילתיים שהפכו למסורת קבועה ואהובה
לאחר שהגיעה ההודעה על סגירת האשכול פנה שגיא למנהל הישוב יניב בן שימול ויחד עם הנהגת ההורים וועדת חינוך הרימו ערב הוקרה למנהלת האשכול והצוות שעוזב. לערב הוזמנו ראש המועצה עובד נור לשאת דברים, אחריו עלו מפקחת המחוז אסתי ציון, יו"ר ועד הישוב רוני חיון ורב הישוב הרב אבשלום קיל. כשעלו נציגות ההורים דנית ולירן מפלס הרגשות עלה, נראו כבר לחלוחיות בעיניים.
כשהן עלו בזו אחר זו לקבל את מגני ההוקרה הדמעות החלו לזלוג, אורה הררי, ענבל מלכה, גל לומברזו ודפנה שרגאי סגרו 23 שנה של עשיה חינוכית שהייתה מופת וגאווה. בגן נר גאים על כך שמכל הארץ באו לראות וללמוד מהאשכול שלהם. וכשראו את סרטוני התודה של הילדים שחלקם כבר הפכו לבוגרים כבר היה ממש קשה לעצור את הדמעות. לערב אחד קצר היה אפשר לראות קהילה שמעריכה, מכבדת ויודעת להגיד תודה.