נפלו ברשת – עיריית בית שאן אופליין

לפי חוק פקודת העיריות, רשות מחויבת בהקמת אתר אינטרנט והפעלתו, בו יפורסם מידע חיוני לציבור, בין היתר פרוטוקולים של ישיבות  מועצת העירייה. בבית שאן כנראה לא קראו את החוק עד תומו או התעלמו מהחלטות תקדימיות בנושא. והיכן קוראים תושבי העיר את הפרוטוקולים של מועצת העיר

בשנת 2009 בהחלטה תקדימית לעתירה שהוגשה, חייב השופט דוד חשין בבית המשפט המחוזי בנצרת, 31 רשויות מקומיות (עיריות, מועצות אזוריות ומקומיות) להקים אתר אינטרנט בתוך 120 יום.
כאמור ההחלטה התקבלה לאחר עתירה מנהלית שהגישו התנועה לאיכות השלטון וגופים משפטיים נוספים וזאת לאחר שרשויות אלו התעלמו מתוספת סעיף לפקודת העיריות, שחייב רשויות מקומיות להפעיל אתר אינטרנט זמין לרווחת הציבור.


המשמעות של ההחלטה היא שהרשות המקומית מחויבת על פי חוק להפעיל אתר אינטרנט בו יוצג המידע הנחוץ להגשמת עקרון חופש המידע. בבית שאן אתר העירייה זמן רב בבנייה או בשדרוג, החיפושים של תושבי העיר אחר מידע חיוני ופרוטוקולים ברשת העלו חרס, מידע חלקי ניתן למצוא בפייסבוק העירייה, אבל לא את הפרוטוקולים של מועצת העירייה ומידע חיוני נוסף


ההודעה הלקונית על שדרוג/בניית אתר העירייה של בית שאן
ההודעה הלקונית על שדרוג/בניית אתר העירייה של בית שאן

• אנא חזרו לבקר – מתנצלים על אי הנוחות הזמנית

קרוב לשנתיים אתר האינטרנט של עיריית בית שאן, המקום בו היא מחויבת, בנוסף לפליירים, מודעות בעיתון ועוד, לפרסם בו מידע נגיש ברשת, במסגרת מה שנקרא השקיפות לתושב.
חיפוש ברשת אחר האתר העירייה, מעלה דף עם הודעה לקונית של לבן על גבי רקע שחור: "אנו משדרגים את האתר לנוחיותכם. אנא חזרו לבקר מתנצלים על אי הנוחות הזמנית. עיריית בית שאן".
כל המבקש לקבל מידע מהעירייה ברשת על מכרזים, פרוטוקולים, גם אם ישוטט בדף הפייסבוק הרשמי של העירייה, את המידע הזה הוא לא ימצא.

 

• ומה עם המידע לציבור?

ישנו ציווי חוק המחייב בפרסום מידע חיוני גם ברשת האינטרנט כגון פרוטוקולים, טלפונים של אנשי העירייה, ישיבות המועצה, מכרזים, הודעות, וזאת תחת עקרון של חופש הביטוי והצגת שקיפות ניהולית.
ויש גם דרישות הפוליטיקה, שכל מי שעוסק בה, ואחת כמה וכמה, ראש רשות מקומית, יודע שבכדי להגיע לבוחריו וגם להרחיב עוד יותר את מעגלי השפעתו בקרב הציבור, עליו לשקף את הפעילות של הארגון הציבורי שבראשו הוא עומד. זה אף הפך כלי הכרחי, הצגת אתר תדמית או מידע באינטרנט לגופים אלו הוא כלי בסיסי תקשורתי נחוץ לטובת יח"צ ופרסום פעילותם.

בבית שאן השיקולים האלה משום מה לא תופסים, אחד האנשים המעורים בפוליטיקה המקומית בבית שאן וגם פעיל מאוד ברשתות החברתיות סיפר לעמקניוז השבוע כי מוזרה ותמוהה מאוד כל ההתנהלות התקשורתית מצד העירייה באינטרנט.
האיש סיפר עוד כי פנה בעניין אתר העירייה ולא קבל תשובה, ולגבי הפרוטוקולים אף גיחך ואמר שאם באמת היו רוצים היו בעירייה מוצאים דרך לפרסם אפילו בפייסבוק. תראה את האתרים של הרשויות השכנות של העיר, לכולן יש אתרי אינטרנט וחלקן אף מעודכנות באופן שוטף ומרשים.
ומה שהכי מוזר, ציין אותו גורם, שלאף אחד לא נדלקה נורה אדומה, בעיקר לנוכח העידן הנוכחי הפתוח והמתקדם בשיתוף המידע, וזה אף נעלם מהרדאר של התנועה לאיכות השלטון.

 


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

• ומה אומרת על כך עיריית בית שאן?

לשאלת עמקניוז מדוע העירייה אינה נשמעת לחוק המחייב אתר אינטרנט לכל רשות כנ"ל לגבי שקיפות המידע והיכן תושב יכול לעיין בפרסומי מועצת העירייה, הגיב ראש העירייה רפי בן שטרית כי עם כניסתו לתפקיד בשנת 2013, הוא נתקל באתר לא מעודכן וישן מבחינה טכנולוגית ובשל עצת אנשי המקצוע בעירייה הוחלט על הקמת אתר חדש. בתום תהליך ארוך של חצי שנה לערך, נבחרה חברה קטנה להקמת האתר שכעת הוא נמצא בשלבי בנייה ראשוניים.

לדבריו  של בן שטרית, יועץ ההסברה של העירייה (הדובר) עמל קשות להשגת חומרים רלבנטיים האמורים לשמש יסוד לתכנים באתר החדש, למרות עיסוקיו הרבים ולמרות שאין לו עזרה ממזכירה או עוזר.

בן שטרית אף אמר בתגובתו כי "עם זאת חשוב לציין, כי מעת לעת האתר עולה לאוויר באופן חלקי והוא יורד כאשר מתבצעת עבודת בנייה של מעצבי האתרנושא אתר האינטרנט של העירייה נמצא על שולחני במקום מרכזי ובולט. אני מייחס לו חשיבות רבה. בניית האתר נמצאת, כאמור, בעיצומה והוא צפוי לעלות בקרוב לרווחת כל תושבי העיר בכפרט והציבור כולו בכלל. אין לי ספק שכאשר הוא יושלם, יהיה האתר המתקדם, המודרני והחדשני מקור בלתי נדלה למידע חשוב ורלוונטי וכלי שימושי ויעיל".

כתגובה לדבריו של בן שטרית, נבדק שנית עניין ה-"עלייה החלקית לאוויר" של אתר העירייה ופה המקום לציין כי בכל הכניסות הרבות לאתר עיריית בית שאן, במסגרת תחקיר הכתבה, האתר נותר עם ההודעה הלקונית על השדרוג והבנייה של האתר. בתגובתו לא התייחס ראש העיר בן שטרית לפרסום הפרוטוקולים של מועצת העיר והיכן ניתן לעיין בהם ברשת.