"זה היה מבצע לא אנושי"

האתגר הגדול: "המשימה לסיים את בניית 18 הגנים בעפולה הייתה נראית כמעט בלתי אפשרית", התקופה המורכבת: "הרגשתי שאני מנצח על מקהלה וידעתי שאני חייב לקחת פיקוד", המפגש המשמעותי עם אמא לילדה המתחנכת בגן בשכונת רובע יזרעאל שהרגיעה אותו: "היא נתנה לי גושפנקא שאנחנו בדרך הנכונה", והתחושה לאחר שהמשימה הושלמה בהצלחה. ישראל קנטור, מהנדס העירייה חושף את השתלשלות החודשים המתוחים שקדמו למבצע הבינוי שהוביל במערכת החינוך בעיר ואומר: "בניתי הרבה בחיי -אבל לא היה לי פרויקט עצום ולחוץ שכזה".

הנהלת העיר עפולה, מינהל החינוך, גננות וסייעות ברכו השבוע על הצלחת מבצע הבינוי המורכב והמאתגר אותו הציבו בראש מעייניהם – עד ליום הראשון של פתיחת שנת הלימודים – והצליחו בניגוד לכל התחזיות לעמוד בו.
המבצע החל לפני כעשרה חודשים. אלקבץ קיים סיור עבודה ראשון במוסדות החינוך לאחרי כניסתו לראשות העיר ולדברי גורמים בעירייה – אחרי שלמד את המספרים התחוורו פניו. אותם גורמים הוסיפו כי ההגירה החיובית לעיר הביאה לחוסרים ופערים אדירים במבני חינוך החל מגנים – וכלה בבתי ספר יסודיים והרחבת התיכונים.
אלקבץ גייס מיד את ראש מינהל חינוך טינה ולדמן והמהנדס העירוני ישראל קנטור ויחד הם הגישו את האישורים למשרד החינוך לבניית 18 כיתות גן, בנייה של שלושה אגפים חדשים בבתי הספר והקמת בית ספר יסודי חדש. במקביל החלו לעבוד על אישורים להריסת בתי הספר הוותיקים אוהל מאיר ואלון יזרעאל ובניית בתי ספר חדשים.

גן חדש שנבנה בעפולה
גן חדש שנבנה בעפולה

ואכן, בחודש אפריל האחרון הגיעו האישורים להקמת גני הילדים ובעצה אחת החליטו ראש העיר אלקבץ ומהנדס העיר ישראל קנטור לצאת למבצע שמשמעותו הקמתם של 18 כיתות גני ילדים, שלושה אגפים חדשים ובית ספר יסודי צומח אחד בחמישה חודשים בלבד. קיבלו החלטה ועמדו בה. כדי להבין את גודל ההישג, בשיחה שקיים לאחרונה ראש העיר אבי אלקבץ עם ראש עיריית מודיעין מכבים-רעות חיים ביבס אמר לו האחרון כי הוא יצא למבצע מטורף בקנה מידה של עיר גדולה, למשל מודיעין עשתה זאת רק בימי הקמתה.

• "כולם נתנו את הכל"

השבוע, חמישה חודשים אחרי היציאה למבצע המטורף שכלל שתי פגרות חגים (ליהודים ומוסלמים) סיפר קנטור על המבצע ואמר: ""זה לא היה מבצע לא סביר אלא מבצע כמעט לא אנושי. אבל היה פה משהו מיוחד מתחילת הדרך. בדרך כלל קבלנים לא אוהבים לעבוד עם רשויות כי הכסף תמיד נדחה אך הגזבר של העירייה התגייס למבצע והצלחנו להעביר לכולם את הכספים טרם הזמן כשמדובר בסכום של למעלה מחמש עשרה מיליון שקלים, זה מראה על הכוח של העירייה" הסביר קנטור את הסיבה המרכזית להצלחת המבצע בזמן וסיכם: "אני בניתי הרבה בחיי אבל לא עוד היה לי פרויקט עצום ולחוץ שכזה. ולא בגללי אלא בגלל כל הגורמים שנרתמו למבצע, עד לשעות האחרונות כולם נתנו את הכל, מהקבלנים ועד אנשי המקצוע וחברת חשמל ובזק, כולם כולל כולם הבינו את המשמעות ונתנו יד לסיום המבצע".


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]  


בפרספקטיבה לאחור, מה היה כל כך מאתגר בתהליך הזה?

"ידענו שיש מחסור רב בגנים. הגשנו בתחילת השנה למשרד החינוך בקשות לבנייה של 24 גנים חדשים ואישרו לנו בנייה של 18. זה דורש תכנון מקדים, השגת היתרי בנייה ותהליך מאוד אינטנסיבי בהקמה מול כל הגורמים הרלוונטיים. הזמן גם דחק בנו. באפריל התחלנו אכן במבצע הבנייה כשבלוחות הזמנים לקחנו בחשבון את חופשת הפסח הארוכה וחג הרמאדן. המשימה לסיים את הבנייה הייתה נראית כמעט בלתי אפשרית באותה עת אבל ידעתי שאני חייב לקחת פיקוד יחד עם כל הקבלנים, הפרוייקטורים, הגורמים הרלוונטיים בעירייה ויתר הגורמים כמו חברת חשמל ובזק. זה דרש ממני להשקיע עבודה ואנרגיה רבה והרגשתי שאני מנצח על מקהלה ונדרש להביא את כל הניסיון הרב שלי למבצע הזה. אני יכול לציין שעובדי בזק וחברת החשמל עבדו בהתגייסות יוצאת דופן- עד הרגע האחרון. קיצרנו משימות וזמנים בפרויקטים, אבל במקביל דאגנו שכל פרויקט ייבנה בצורה קפדנית, על פי כל תווי התקן הנדרשים ושמנו לב לכל פרט ופרט, עד הפרט הקטן ביותר. היום, אחרי שהכל עבר זה נראה מצוין, אבל צלחנו אתגרים לא פשוטים בדרך".


"תמיד יש בראש גם מעין תסריט אימה שבו מאות ילדים יישארו ללא מסגרת בפתיחת שנת הלימודים החגיגית. זה הדיר שינה מעיננו. עשינו הכל שזה לא יקרה ולא נתנו לאופציה הזו להיות נוכחת בסדר היום"


מה היה התסריט הפסימי באם לא הייתם מסיימים את המשימה בזמן?

"ראשית אני שמח שהצלחנו ולא הגענו לזה. בתסריט אחר, פחות אופטימי, התלמידים היו צריכים לנדוד ללמידה במרחבים למבנים ארעיים ולא מתאימים, ויתרה מזאת, תמיד יש בראש גם מעין תסריט אימה שבו מאות ילדים יישארו ללא מסגרת בפתיחת שנת הלימודים החגיגית. זה הדיר שינה מעיננו. כפי שציינתי, עשינו הכל שזה לא יקרה ולא נתנו לאופציה הזו להיות חלק מסדר היום שלנו".

מתי הבנת שהצלחתם להתגבר על כל המכשולים?

"איפשהו ביום שישי האחרון בצהריים. אני חייב לספר שבתוכנית העבודה שלנו הצבנו יעדי בינוי לפי חודשים, אחרי זה לפי שבועות, ימים ובשבוע האחרון גם לפי שעות. הדד ליין היה כמובן פתיחת שנת הלימודים ולשמחתי עמדנו בו. הרגשתי כבר בשבוע האחרון שהדברים מסתדרים והגושפנקא הסופית הייתה בפגישה אקראית שלי עם אם לילדה המתחנכת בגן ברובע יזרעאל. היא סיפרה לי שהיא רואה את ההתקדמות בגן שנבנה סמוך לביתה- מדי יום ביומו כשכל יום היה נראה כאילו בוצעה בו עבודה של שבוע ימים. זה היה מבחינתי מדד לכך שאנחנו מתקדמים יפה, במקביל כמובן לדיווחים ולנוכחות


שלנו בשטח".  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מה המצב כרגע מבחינת אכלוס הגנים? האם המצוקה נפתרה?

"כרגע ניתן המענה הדרוש לכל ילדי הגנים בעפולה, אבל אנו נדרשים ונערכים לבנות להערכתי עוד שישה גני ילדים נוספים, וזאת על פי הדיווחים שאני מקבל ממינהל החינוך בעיר. מעבר לזה יש לנו עוד כמה משימות חשובות בבינוי ותשתיות במערכת החינוך בעיר. זה כולל את בתי הספר אלון יזרעאל, שהם, אוהל מאיר ואגף נוסף בבית הספר בן גוריון. לזה יתווספו בנייה של אולמות ספורט נוספים בעיר. אני יכול להבטיח שכל המשימות הללו יושלמו בהצלחה עבור התושבים".

 

אליקים: משמחים את בנו של החטוף צחי עידן

|

בשישי: יום פתוח במכללה הטכנולוגית נוף הגליל

|

מנהלי אגפי חינוך התרשמו מהצלחת התכנית "עיר מדברת שפות" בנוף הגליל

|