ויקי קנפו עולה לעפולה

שנים לאחר צעידתה הארוכה ממצפה רמון לירושלים, תפתח בשבוע הבא בגלריה העירונית לאמנות בעפולה התערוכה -"מסע עלייה"- בעקבות מחאתה של ויקי קנפו. צילום: מאיר אזולאי

בשנת 2003 פתח סיפורה של הפעילה החברתית ויקי קנפו ממצפה רמון את כל מהדורת החדשות בישראל. קנפו הייתה מנהיגת מאבק האמהות במשפחות החד-הוריות נגד מה שנקרא בפיהן "הגזרות הכלכליות".
ב-2 ביולי באותה שנה יצאה קנפו בצעדת מחאה מביתה שבמצפה רמון למשרד האוצר בבירה ירושלים. את הדרך לירושלים היא עשתה כשהיא אוחזת בדגל ישראל. לאחר מסע של 205 קילומטרים שארך שבוע ושבמהלכו הצטרפו אליה אמהות ממשפחות חד-הוריות נוספות, הצטרפה למאהל מחאה של אמהות חד הוריות באזור משרדי הממשלה בירושלים, ובכך העניקה למאהל זה פרסום תקשורתי נרחב.
בסופו של יום מחאתה של קנפו לא זכתה להנצחה בתודעה הישראלית בכלל ובתרבות הישראלית בפרט.

• "התרבות הישראלית מחוייבת לעורר ולזכור את המאבק החשוב אותו ביקשה קנפו להעלות לסדר היום"

ביום רביעי הקרוב תפתח בגלריה העירונית לאמנות עפולה התערוכה -"מסע עלייה"- בעקבות מחאתה של קנפו.
האמנים והמשוררים המשתתפים בתערוכה מבקשים לעורר שיח ער סביב סיפור המאבק וליצור סביבו מורשת תרבותית. מסע המחאה של קנפו, מקבל אזכור ייחודי דרך עיניהם של אמנים רבים וכולל עשרות צילומים, פסלים, ציורים ויצירות נוספות שיעלו בפתיחת התערוכה המשולבת עם הקראת שיריהם של משוררים המתכתבים עם סיפורה. הליכתה הסמלית, שכללה פעולה הפגנתית יצירתית ובלתי שגרתית, יצרה תהודה רבה בישראל והצליחה לרתום למאבק, שבבסיסו מחאה על המדיניות הכלכלית-חברתית של הממשלה והעומדים בראשה, אזרחים רבים שאינם מאוגדים במסגרות פורמאליות כמו גם ארגוני רווחה, ארגונים חברתיים ואת התקשורת.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עוז זלוף, אוצר התערוכה, מספר על הרעיון מאחוריה: "בעיניי, התרבות הישראלית מחוייבת לעורר ולזכור את המאבק החשוב אותו ביקשה קנפו להעלות לסדר היום – מתוך אמונה בתפקידה החשוב של האמנות בחברה, ביכולתה ליצור תרבות הנושאת ערכים מקרבים בין בני אדם, וכן בכוחה לייצר דינמיקה נפשית של הזדהות המובילה לפעולה – בחרנו לפנות לאמנים ולהזמינם לקחת חלק, עם הכלים שלהם, בעיצוב הזיכרון ההיסטורי של מחאה יוצאת דופן זו".
התערוכה הוצגה במצפה רמון, בפסטיבל "שער" הבינלאומי לשירה של עמותת הליקון לקידום השירה, בגרסה ראשונית. כעת היא עולה בגלריה העירונית לאמנות בעפולה. בתנועת תרבות הוסיפו כי נעשתה פניה ישירה לקנפו במטרה שתגיע לעיר לשיח חברתי לצד הצגת התערוכה.