התפטרת מהעבודה: מתי מגיעים לך פיצויים?

עו"ד שרון גליק מרחיבה בטור אישי על המקרים בהם התפטרות מקנה גם פיצויין פיטורין

פיצויי פיטורים יוענקו לעובד אשר עבד במקום עבודתו החל משנה אחת, ולעובד עונתי שתי עונות עבודה במשך שנתיים ברציפות. עם זאת, פיצויי פיטורים יוענקו גם למי שנאלץ להתפטר מעבודתו ונקראים: "פיטורים כדין התפטרות".
להלן סקירה קצרה של סיטואציות שמהוות אפשרות לקבלת פיצויים:

• לידה

אם שילדה ובמהלך 9 חודשים לאחר הלידה מעוניינת לטפל בילד שלה בעצמה, תוכל עדין לקבל פיצוי פיטורים בתנאים בחוק. מדובר בסעיף בעל תכלית סוציאלית כלפי האישה העובדת ומטרתו ליצור תנאים בהם תוכל להקדיש את זמנה לטפל בילד מבלי שתפסיד את פיצויי הפיטורים.

• מקלט לנשים מוכות

עובדת אשר התפטרה בעקבות שהייתה במקלט לנשים מוכות, אשר אושרה על ידי לשכת סעד או משרד העבודה והרווחה, יכולה לתבוע ממעבידה פיצויי פיטורים. התפטרות זו, אשר היא סמוכה לשהותה במקלט, ובלבד שסמוך לפני התפטרותה שהתה במקלט כאמור תקופה של שישים ימים לפחות.

• העתקת מקום מגורים

במקרה של התפטרות עקב העתקת מקום מגורים יראו את ההתפטרות כפיטורים. לא מדובר בכל העתקת מגורים כמובן, כאשר על העובד שהתפטר לעבור לגור בישוב אזור פיתוח, חקלאי, לרגל נישואין בתנאים מסוימים, והכל בהתאם לענין והגדרת החוק.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• חוזה קצוב בזמן

עובד אשר היה מועסק במשך תקופה קצובה, וחוזה העסקתו נמשך עם תום התקופה, יש לראות בנסיבות הפסקת עבודתו כפיטורים על פי משמעותם בחוק. סירובו של העובד להמשיך את חוזה העסקה, למרות שהוצע לו, שומט את זכאותו לפיצויים. יש לציין כי הצעה להמשיך את חוזה ההעסקה חייבת להיעשות על ידי המעסיק, לפחות שלושה חודשים לפקיעתו.

• הרעת תנאים מוחשית

סעיף 11 (א) לחוק פיצויי פיטורים קובע שבמידה ועובד התפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו עובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו ורואים את ההתפטרות לעניין זה כפיטורים.
כמובן שנדרשת התייחסות למכלול הנסיבות שהביאו להתפטרות ואין די בתחושתו הסובייקטיבית של העובד, שלפיה תנאי עבודתו הורעו, אלא עליו להוכיח קיומה של תשתית עובדתית אוביקטייבית לעניין. מתוך תשתית זו צריך בית המשפט ללמוד באופן ברור על הרעה מוחשית בתנאי העבודה.
תשומת לבכם כי לא כל שינוי בסדרי עבודה מצדיק התפטרות לפי סעיף 11 (א) לחוק פיצויי פיטורים, ונדרש כי ההרעה המוחשית בתנאי העבודה או הנסיבות ביחסי העבודה בהן אין לדרוש מעובד להמשיך בעבודתו, תהיינה הכוח המניע להתפטרות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• פטירה/פשיטת רגל של מעסיק

עובד שעבודתו נפסקה עקב פטירה או פשיטת רגל של המעסיק, יש לפנות בהתאם בתביעה לקבלת פיצוי פיטורים.

• פטירה של עובד

שאריו של העובד לפי הגדרתם בחוק, יהיו זכאים לפיצויים של עבוד שנפטר כאילו פוטר.

• בריאות

במקרים בהם התפטרותו של עובד נובעת מחמת מצב בריאותי שלו או של בן משפחתו, ניתן לראות את ההתפטרות כמזכה בפיצויי פיטורים. הנטל על הוכחת החריג לחוק מוטל על כתפיו של העובד.

• התפטרות מחמת גיל 

עובד אשר הגיע לגיל פרישה החוקי שלו (כפי שנקבע חוק גיל הפרישה) וביקש להתפטר מעבודתו, ניתן יהיה לראות את התפטרותו כפיטורים לעניין זכאותו לקבלת פיצויי פיטורים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• פיצויים למתגייס למשטרה

מתגייס למשטרת ישראל או לשירות בתי הסוהר אשר בסמוך לפני גיוסו היה עובד והתפטר מעבודתו על מנת להתגייס כאמור יהא זכאי לפיצוים בהתאם לתנאי החוק.

• לסיכום

באפשרותכם לדרוש ממעסיקכם פיצוי פיטורים כאשר התפטרתם במקרים מסוימים דוגמת המקרים הנ"ל.

חשוב לדעת על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 לפיו לדוגמא התשלומים אשר המעסיק העביר בגין פיצויי פיטורים לקופת גמל או קרן פנסיה, יהיה במקום תשלום פיצויי פיטורים לעובד באופן מלא.

עוד חשוב להבחין בין דמי אבטלה שהינם תשלום מאת המוסד לביטוח לאומי כאמצעי מחיה לתקופה מסוימת אשר תלויה במצב האישי של המובטל שהינם דבר אחר לגמרי.

אנו כאן עבורכם לעמוד על זכויותיכם ולדרוש את המגיע לכם כדין.

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.

 

 

 

 

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|