"התכנית של כחלון אגרסיבית ופוגעת בכל התעשייה"

אושיק אפרים, תושב היישוב הקהילתי גן נר בגלבוע המחזיק במפעלים פרי גליל ומילוז יצא השבוע במתקפה חזיתית כנגד תוכנית הרחבת המכסים של שר האוצר כחלון, "אם התכנית תצא לפועל היא תהפוך מפעלים רבים ללא כדאיים ותוביל לסגירתם", אומר אפרים

בראשית השבוע חשף שר האוצר משה כחלון תוכנית חדשה שמטרתה הוזלה במחירי המזון בישראל, והקלות נוספות ביבוא מוצרים טריים ומעובדים – כל זאת במטרה למנוע האמרת מחירים טרם חג הפסח, כפי שקרה במהלך ראש השנה. במסגרת התוכנית ההיצע יתרחב כתוצאה ממהלך של הורדת מכסים והגדלת מיכסות יבוא פטורות ממכס. בעבין היתר צפויות הרחבות של מכבות בייבוא בשר טרי, שמן זית, גבינות, פירות וירקות. הצפי הוא שמהלך ההרחבות של כחלון יהיה קבוע ברוב המוצרים, למעט חלק מהירקות.
התכנית של כחלון עוררה זעם רב בקרב רבים. מזכ"ל תנועת המושבים בישראל מאיר צור יצא במתקפה חזיתית כנגד התכנית והגדיר אותה "פופוליזם זול".

• "אנחנו נלחמים פה על הבית"

מתנגד נחרץ נוסף לתכנית הוא אושיק אפרים, מנכ"ל ומבעלי ויטה פרי גליל, המחזיק במפעל פרי גליל לייצור ירקות קפואים ומפעל מילוז לייצר מותג רסק העגבניות טל וטרי, המייצר גם מותג פרטי לרשתות המזון. אפרים, תושב היישוב הקהילתי גן נר, אמר השבוע ל"חדש בעמק": "לא ידענו ולו חצי דבר על התוכנית שנרקמה במשרד האוצר. התכנית הזו פוגעת בנו הלכה למעשה בכדאיות הייצור של עשרות מוצרים. היא תקטין ביקושים ותפגע במעגל שלם של חקלאים, ספקים, עובדים, קווי ייצור, מחלקות ועוד. כחלון מדבר על הורדת מחירים לפסח, אבל זה לא ריאלי ותמוה. כבר בימים אלה אנו עובדים לייצור המוצרים לפסח. אם יצטרכו לייבא כמויות נוספות, מתי בדיוק יעשו את זה? מתי ייערכו את הבדיקות הנדרשות של משרד הבריאות? מתי ישנעו את המוצרים לישראל ויבצעו תהליכים נדרשים נוספים. לוחות הזמנים לפסח לא ריאליים בכלל", אומר אפרים.

• אפריים: "המהלך הזה אגרסיבי והוא פוגע כמובן לא רק בנו"

לדבריו, באם התכנית תצא לפועל היא תהפוך מפעלים רבים ללא כדאיים ותוביל לסגירתם, "המהלך הזה אגרסיבי והוא פוגע כמובן לא רק בנו. גם כך אנו נאלצים להתמודד לאורך השנה עם עלויות ייצור גבוהות שכוללות תשלומים גבוהים לארנונה, מים, חשמל, כשרויות, אספקטים הקשורים לאיכות הסביבה וכמובן שכר לעובדים. את הכעס והמחאה אנחנו שומעים מבלעי מפעלים נוספים בכל רחבי הארץ. כרגע אנו ממתינים לראות כיצד התכנית תתקדם ואז נחליט כיצד לפעול. אנחנו נלחמים פה על הבית ואם נגיע למצב קיצון נצטרך לקבל החלטות על הכדאיות הכלכלית שלנו. בסופו של דבר, משרד האוצר יכול להוביל אותנו לסגירת השערים ופיטורי מאות עובדים. אנחנו יכולים פשוט לשנות סטטוס ליבואנים. מותג ומחסנים כבר יש לנו", סיכם אפרים.