השפעותיה של סביבה מעוצבת

אסתטיקה , יופי, הרמוניה – שלושה מושגים שאנו שומעים כאשר אנו מתייחסים לעיצוב ובפרט לעיצוב פנים. למה הם כל כך חשובים בעיצוב הבית,העסק,  מה הם יוצרים? ובעיקר איך הם משפיעים עלינו, על נפשנו ותחושותינו…

על מנת להבין את השפעתם של מושגים אלו בעיצוב החלל, תחילה יש להבין את מושגים אלו.

• בקצרה:

אסתטיקה היא למעשה תורה. תורה פילוסופית שהתחילה את דרכה במאה ה-19 וזאת למרות אזכורים רבים עוד מהעת העתיקה בכתביו של אפלטון..

הפילוסוף אלכסנדר גוטליב באומגרטן טען שצריך להיות תחום חקירה המלמד אותנו איך לחוש וכיצד לראות את העצמים בטבע. כך שלמעשה אסתטיקה = תפיסה חושית. כל דבר שנתפס על ידי החושים וגורם לעונג והנאה מעצם ההתבוננות….

ומתוך התורה הזאת נגזר המושג יופי – הוא מוגדר כמאפיין מבנה שמאגד בתוכו איזון, סימטריה, פרופורציה והרמוניה.. והרמוניה?
הרמוניה הוא בכלל מושג מעולם המוזיקה – כאשר נשמעים שני צלילים בו זמנית בעלי גובה שונה .
ועם זאת, לפי המיתולוגיה היוונית הרמוניה הייתה ביתם של שני האלים אפרודיטה וארס. האחת ייצגה את שלמות, הטוהר והצניעות ואילו השני ייצג את הגאווה העצמית (אגו).  כך למעשה ביתם " הרמוניה" מסמלת את ההשלמה של שני הפכים קיצוניים אלו.

 

• אז איך כל זה מתקשר לעצוב הסביבה שבה אנו חיים, קונים, מבלים ועובדים?

למעשה, קיימת לכך השפעה גדולה על תפקודינו בחיי היום יום. אם נסתכל על הטבע נראה כי חיות (יצורים) נמשכות לסימטריה, נמשכות לצבעים, לסביבה ללא סכנות, מחפשות את השלווה והשקט.
כאשר נקביל זאת לבני אדם, נראה כי גם בני אדם נמצאים במרדף אחרי השלמות, היופי, הטוב. למצוא את המקום שנותן לנו לחוש נוחות, לחוש רוגע, לחוש הערכה, לחוש השקעה, בין אם זה מצד המנהלים בעבודה ובין אם בסביבת המשפחה.

עיצוב סלון לפני
עיצוב סלון לפני

• השפעתה של סביבת העבודה על תפקודנו ויעילותנו בעבודה

אחת הגישות ששמות דגש על כך היא תורת הנדסת האנוש שהתפתחה בתקופת מלחמת העולם השניה, כאשר מטרתה הייתה לייעל בעיקר מערכות צבאיות.
זוהי גישה הרואה את האדם במרכז ושמה דגש על יחסי הגומלין שבן האדם לסביבתו. כלומר על ידי פיתוח וטיפוח תנאים אופטימליים (בין השאר פיזיולוגים ופסיכולוגים), יוצרים לאדם סביבת עבודה ידידותית, נעימה וקלה לתפעול שמטרתה ליצור תפוקה גבוהה מכל עובד.
כבר בגישה זו שמו דגש על הגורמים הסביבתיים המשפיעים על תפקודו של האדם – רעש (אקוסטיקה), תאורה, חומרים, ריהוט, גודל המרחב, אוירה וכו'.


בנוסף, ארגונים רבים הבינו שעיצוב של סביבת העבודה חייב להיות כיעד אסטרטגי מהצלחת הארגון. יצירת סביבת עבודה מעוצבת , פונקציונלית ונעימה ממתגת את העסק כעסק איכותי, שמצליח למשוך כוח עבודה רציני, איכותי ומקצועי שחש כי כאשר קיימת השקעה מצד מנהליו של הארגון נוצרת אצל האדם תחושת שייכות ונאמנות למקום העבודה.


בהקבלה למקום מגורינו, אנו נחפש את אותם התנאים שיגרמו לנו לתחושת רוגע, שלווה, מנוחה ונינוחות. האדם זקוק לבריאות נפשית ואיכות חיים טובה על מנת שיוכל לצלוח בעולם זה.

הוא צריך לייצר לעצמו סביבה נקייה מרעשים ומהסחות דעת על מנת שיוכל להרגיש שלווה. בהקשר של עיצוב הבית יהיה חשוב ליצור סביבה נקייה מגירויים מיותרים, אם זה בחוסר סדר, חוסר מקומות אחסון, רהיטים שבורים ולא פרקטיים ובחומרים או צבעים המשפיעים לשלילה על האדם.

עיצוב סלון אחרי
עיצוב סלון אחרי

כך בשילוב נכון של צבעים נכונים, משחקי תאורה, חומרים שונים ומגוונים, יצירת מקומות אחסון וריהוט פרופורציונלי, נוכל ליצור כל מה שחשקה בו נפשנו ולקבל את המענה שאנו מחפשים בביתנו.

במשפט אחד, סביבה מעוצבת מעניקה לנו את האסתטיקה שלה אנו זקוקים, את ההרמוניה שאליה אנו שואפים ואת היופי שבו אנו חושקים.

עדי זילברברג

  • הכותבת הנה מתכננת ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב חלל וזרימה במרחב
  • ניתן לפנות בשאלות וקביעת פגישת ייעוץ במייל: adizilberberg@gmail.com או בטלפון 050-2600627