השינויים בשוק המשכנתאות – הצד החיובי של הקורונה

הריביות, המסלולים, אחוזי המימון והטבות המשכנתא בתקופת הקורונה. יועץ המשכנתאות אביעד דגן עושה לכם סדר בכל הפרטים בטור מיוחד

"השנה האחרונה הביאה עימה המון אתגרים בריאותיים, חברתיים וגם כלכליים. האתגרים הכלכליים כוללים בתוכם פיטורים, חל"ת, אבטלה, ירידה בהכנסות, לקיחת הלוואות והגדלת התחייבויות של המשפחות.
עם פרוץ משבר הקורונה החליט הבנק המרכזי לנקוט בשתי פעולות הנוגעות בצורה ישירה בכל מי שבעל נכס.
מכיוון שמשכנתא היא התחייבות מסודרת, זולה ונוחה, ועל מנת לסייע למשפחות להתגבר על המשבר הכלכלי ולשמור על איזון בצורה הטובה ביותר, פעל בנק ישראל בתחילת הקורונה בשתי פעולות: האחת, הורדת ריבית הפריים במשק והשניה, אפשרות להגדלת המשכנתא עד ל-70% מערך הנכס לטובת פרעון הלוואות והתחייבויות.
הורדת ריבית הפריים הביאה לכך שאת ההלוואות, ובין היתר את המשכנתאות, שניתן לגייס היום, ניתן לגייס בריביות נמוכות מאוד, מה שיגרום להקטנת ההחזר החודשי וסך ההחזר לכל התקופה.
ריבית הפריים הנמוכה משפיעה באופן ישיר גם על שאר מסלולי ההלוואות והמשכנתאות שניתן לגייס היום.
הבשורה הגדולה ביותר עקב משבר הקורונה הינה הגדלת אחוזי המימון במשכנתא ל-70% משווי הנכס.
עקב ירידה בהכנסת המשפחות ולקיחת הלוואות, חריגה ממסגרות ובאופן כללי הגדלת ההתחייבויות, החליט בנק ישראל לאפשר לבעלי נכסים למשכן עד 70% משווי הנכס הנוכחי שלהם ובכך לפרוע את כל ההתחייבויות השונות ולרכז את כולן להתחייבות אחת – המשכנתא.
למשכנתא יש יתרונות רבים על פני הלוואות אחרות: ריביות יותר נמוכות, סכומים גבוהים יותר, פריסה נוחה יותר לשנים ועוד.
כך למשל ניתן להמיר לדוגמא הלוואה של 100,000 שקלים עם החזר חודשי של 2,000 שקלים למסלול נוסף במשכנתא עם החזר חודשי של 600 שקלים.

• כמה כסף ניתן לקבל?

תלוי בשווי הנוכחי של הנכס (ייקבע ע"י שמאי) וביתרת המשכנתא הנוכחית. נניח ששווי הבית הנוכחי הוא מיליון שקלים, וקיימת משכנתא עם יתרה עדכנית של 400 אלף שקלים, כלומר 40% משווי הנכס. במקרה כזה ניתן להגדיל את המשכנתא ב-30%, משמע 300 אלף שקלים לטובת פרעון התחייבויות אחרות. בשנה החולפת משפחות רבות ניצלו את ההטבה הזו ויצרו ממנה הזדמנות לאיחוד כל ההלוואות, איפוס כל החשבונות ושיפור מצבם הכלכלי. חשוב לציין שההטבה של הגדלת המשכנתא ל-70% הינה ספציפית וזמנית לתקופת הקורונה.
הטבה זו צפויה להסתיים בחודשים הקרובים, ולאחר מכן משכון נכס קיים יחזור להיות כפי שהיה בעבר – עד ל-50% משווי הנכס.
במידה והאמור בכתבה נוגע אליכם וגם אתם רואים הזדמנות לנצל את המצב לטובתכם האישית והכלכלית, פעלו מוקדם ככל שניתן. התחילו עוד היום את תהליך הגדלת המשכנתא על מנת שלא תפספסו את חלון הזמן".

הכותב הוא יועץ משכנתאות מומחה, מרצה בחוג לכלכלה, המכללה האקדמית עמק יזרעאל

 

יום ההתרמה השנתי של עמותת איל"ן יוצא לדרך בנוף הגליל

|

עטר לא מבזבז זמן בגלבוע: המועצה תיקח אחריות על מערך ההסעות אחר הצהריים

|