"השילוב של שתינו יוצר משהו מאוד עוצמתי"

חושבות מחוץ לקופסא ולא חוששות להתעמת עם המערכת המשפטית בכדי להשיג את התוצאה הכי טובה עבור הלקוחות שלהן. עורכות הדין מוריה קהלני וקריסטין חון שילבו כוחות ופתחו משרד עורכי דין בעפולה – עם 'אני מאמין' ממוקד מטרה. בראיון מרתק הן חושפות את האג'נדה המשפטית שלה, מספרות על החיבור המיוחד שנוצר בינהן ואומרות בנחרצות: "לא תמיד חייבים להיכנע לתכתיבים ושבלונות. את הנימוסים אפשר להשאיר לאנגלים". צילום: עודד טריגלו, דאבל קליק

כמה עורכות דין אתם מכירים שמשתפות פעולה בהצלחה תחת פירמה אחת מובילה, בפרגון והערכה אינסופית? סביר להניח שמעט אם בכלל. אבל זה לא המקרה של עורכות הדין מוריה קהלני וקריסטין חון, שתי נשים פורצות דרך בתחומן, עם להט למקצוע והבנה שטובות השתיים מן האחת.
עורכת הדין קהלני מתמחה במשפט הפלילי ודיני התעבורה ועורכת הדין חון מתמחה בתחום התעבורה, הפלילי ועבירות תכנון בנייה.

• שתיים זה תמיד יחד

"יש בחברות שלנו משהו מיסטי לא מוסבר", עונות עורכות הדין בתיאום מושלם בראשית הריאיון הזוגי שערכנו עמן, "אנחנו ממש סיפור אהבה מהסיגריה הראשונה. בתחילת דרכנו, ישבנו כקולגות בשכנות, משרד ליד משרד, ויום אחד נפגשנו בפינת העישון. התחלתנו לדבר והשאר היסטוריה. כבר בשיחה הראשונה הרגשנו שאנחנו חברות כבר שנים. ככל שהקשר העמיק ביננו מצאנו גם שיש ערכים משותפים והשקפת עולם מאוד דומה וזאת למרות פער הגילאים והפער התרבותי. לא רק זה, גילינו עד כמה שיש בינינו דמיון רב, ושוני רב, שמאזן ומשלים אחת את השנייה. מה שאין באחת יש בשנייה, האחת מאזנת את השניה בצורה מושלמת כמעט. מעבר לכך, השילוב של שתינו יוצר משהו מאוד עוצמתי, כריזמטי שמשרת אותנו ואת הלקוחות כמובן".


עו"ד מוריה קהלני: "התחום הפלילי מאז ומתמיד קרץ לי, האתגר והעניין שבתחום בשילוב עם הרצון להגן על זכויות האחרים הפכו את התחום הפלילי הבחירה הטבעית עבורי"


החיבור ההרמוני בין השתיים הוביל למה שהיה מתבקש. זה קרה בדרך חזרה מנסיעה משותפת מבית המשפט העליון בשבתו בירושלים חזרה לעמק- כשקריסטין ומוריה החליטו שהן רוצות להיות שותפות למקצוע למשרד ובכלל לחיים. אחרי תהליך ממוקד מטרה הן פתחו לאחרונה בעפולה משרד עורכות דין שנושא בגאווה ובגאון את שמן.

מה הוביל אתכן לעסוק בתחום? מתי הבנתן שתרצו לעסוק במקצוע עריכת הדין?
מוריה: "צדק. גדלתי בבית של שוטר התחתנתי עם שוטר, ככה שתמיד הייתה לי משיכה לצדק. בשלב הראשון התגייסתי למחלקת תביעות במשטרת ישראל, אך מהר מאוד הבנתי שאת מפעל חיי לא אקים במשטרה ועל כן החלטתי לצאת לעצמאות כעורכת דין. התחום הפלילי מאז ומתמיד קרץ לי, האתגר והעניין שבתחום בשילוב עם הרצון להגן על זכויות האחרים הפכו את התחום הפלילי הבחירה הטבעית עבורי".
קריסטין: "מגיל צעיר, עוד בלימודיי בבית הספר היסודי, הייתי אחת כזאת שמגנה על חלשים והייתי מתעקשת על עשיית צדק והוגנות. כשהתחלתי את לימודי תמיד חלמתי להיות עו"ד פלילית. אך בגלל היותי העורכת הדין הצר'קסית הראשונה בארץ, בשנה הראשונה החלטתי לעסוק בתחום התעבורה שהיה נראה לי הכי קרוב לפלילי, כי גם ככה 'הגזמתי' בזה שבחרתי להיות עורכת דין, אך האהבה שלי לתחום הפלילי הייתה חזקה ממני החלטתי ללכת עד הסוף ולהגשים את ייעודי האמיתי. התעלמתי מקולות הרקע של החברה והמשפחה וכיום אני עוסקת בתחום שאני מאוד אוהבת".

עורכות הדין קריסטין חון ומוריה קהלני. בינהן: רביד צפניה, מנהלת המשרד. צילום: עודד טריגלו, דאבל קליק
עורכות הדין קריסטין חון ומוריה קהלני

מה הכי מעניין אתכן בעבודה? למה אתן הכי מתחברות בעיסוק?
קריסטין: "כסנגוריות אנו נדרשות להגן על אנשים שצריכים להתמודד מול מערכת משומנת. ניתוח תיק חדש שמגיע למשרד הוא אחד הדברים שאנחנו אוהבות".
מוריה: "על כל תיק אנו מנהלות סיעור מוחות, בניסיון לאתר חורים בראיות ולבנות את האסטרטגיה המשפטית שתוביל אותנו לתוצאה הטובה ביותר ללקוח שלנו".

מה האג'נדה המשפטית שלכן?
קריסטין: "לעשות כל מה שנדרש במסגרת החוק בכדי שאדם חף מפשע לא יורשע. במדינה בה אחוז הזיכויים הוא מהנמוכים בעולם, ישנם לצערנו לא מעט חפים מפשע שמורשעים על לא עוול בכפם, ואחת המטרות של המשרד זה להוביל שינוי במערכת המשפט על מנת להוריד את אחוזי ההרשעה, ואחת הדרכים לעשות זאת זה להילחם על כל לקוח ועל כל תיק בכדי להשיג את הצדק".
ועד כמה הן חושבות שניתן לפתור סוגיות משפטיות מחוץ לכותלי ביה"מ, באמצעות פשרה? בתפיסת עולמן של השתיים הן מאמינות שפשרה טובה תמיד עדיפה ממלחמה גרועה. יחד עם זאת, הן מדגישות, זה תלוי בנסיבות. "בתחום שלנו אנו תמיד עושות הערכת סיכוי מול סיכון. אם אנחנו מאמינות בתיק – לרוב, זה לא יסתיים בפשרה".

איפה אתן פוגשות את החלקים המאתגרים בעבודה המשפטית?
מוריה: "התחום הפלילי הוא תחום לא פשוט. לעיתים יש מלחמה פנימית בדילמות והמוסר".

רגעים מסתכלים ורגעים מתגמלים, היכן באים לידי ביטוי ביום יום שלכן?
"הרגע הכי מתסכל בשבילנו זה לראות שיש חוסר צדק משווע כלפי חף מפשע, ושהמערכת אינה רואה את זה. שאותו אדם נאלץ לעשות את עבודת המשטרה על מנת להוכיח את חפותו. הרגע הכי מתגמל זה כמובן ההפך – לראות שנעשה צדק, שהאמת יצאה לאור ושהצלחנו לגרום לשינוי משמעותי בחייהם של הלקוחות שלנו. זה יכול להיות גם לקוח שביצע עבירה והורשע, אך עבר שיקום או הליך טיפולי ושיקם את חייו".

איך מנטרלים ומנתקים את המקום האישי בעבודה המשפטית היום יומית?
"אנחנו בהחלט יכולות לומר שזאת לפעמים אכן משימה לא פשוטה עבור שתינו, אך יחד עם זאת, תפקידנו אינו לשפוט את הלקוחות שמגיעים אלינו אלא לתת מענה מקצועי וייצוג משפטי, כי אנו מאמינות שכל אדם באשר הוא אדם, מגיעה ועומדת לו הזכות להיות מיוצג ולהשמיע גם את קולו".

• "התחום שבחרנו הוא תחום שעוסק בדיני נפשות, ואין לזה שעות"

העבודה המשפטית לא עוזבת את השתיים בזמן שהן נועלות את שערי המשרד המעוצב, החמים והנעים שלהן. "אנחנו יכולות להודות באופן חד וחלק שלא פעם העבודה חודרת גם למרחב הפרטי והביתי שלנו", אומרות עורכות הדין: "זה בא לידי ביטוי בחוסר שעות שינה, ועזיבת התא המשפחתי בשעות הקטנות של הלילה – לטובת ייצוג של לקוח שעצור בתחנת משטרה כזו או אחרת. הסיטואציה הזו יכולה להתרחש גם בזמנים הכי לא צפויים והכי לא מתאימים לנו בסופי שבוע, באמצע חופשה, או באמצע ארוחה משפחתית. יש גם טלפונים בשעות לא שגרתיות. התחום שבחרנו הוא תחום שעוסק בדיני נפשות, ואין לזה שעות. כשיש אדם במצוקה, אנחנו מבינות את החשיבות של הזמינות שלנו כלפי אותו אדם".
והן מוסיפות: "שתינו התברכנו בבעלים מפרגנים ושותפים מלאים בגידול הילדים ואחזקת הבית. בנוסף, שניהם מאוד מאמינים בנו ומבינים עד כמה המשרד והלקוחות חשובים לנו, אז כך שאנו מקבלות המון תמיכה ועזרה".

מהו התיק הכי משמעותי בהן טיפלתן ושימשיך אתכן לכל אורך הקריירה? כזה שזכור לכן במיוחד?
"קשה לנו לבחור בתיק אחד. כל תיק במשרד הוא מאוד משמעותי עבורנו. מכל תיק תמיד יש משהו שלא נשכח, וכל תיק מלמד אותנו דברים חדשים ולעיתים גם על היכולות המקצועיות שלנו".

באיזה קצב משתנה הרגולציה, אם בכלל, בתחומים בהן אתן מתמחות?
"לצערנו המערכת המשפטית מקובעת על הוראות חוק מימי קדם שאינן רלוונטיות לימינו".


עו"ד חון קירסטין: "מגיל צעיר, עוד בלימודיי בבית הספר היסודי, הייתי אחת כזאת שמגנה על חלשים והייתי מתעקשת על עשיית צדק והוגנות"


מה לימדו אתכן השנים בעבודה המשפטית?
"ש"לא" זה לא סוף פסוק, ושייצוג משפטי טוב מצריך יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא. כמו כן שלא תמיד חייבים להיכנע לתכתיבים ושבלונות ושאת הנימוסים אפשר להשאיר לאנגלים".

יש לכן יחד 15 שנות ניסיון משותפות בעולם המשפטי. מה לדעתכן הסוד להצלחה במקצוע התובעני?
"הסוד שלנו הוא לגלות גם מה שמוסתר מענינו. אנחנו סבלניות ואנושיות, אנחנו מבינות את חוסר האונים של הלקוח שלנו. הדבר הראשון והכי חשוב זה להשרות תחושת בטחון עליו".

מה מבדל אתכן בעולם רווי בעורכי דין?
"מה שמייחד אותנו היא העובדה שאחת מאיתנו (מוריה) באה מהמערכת. היא מבינה איך התובע בוחן ראיות ואילו שיקולים והנחיות מנחים אותו ולאילו אילוצים מערכתיים הוא כפוף ובעיקר מה ישכנע אותו ללכת עם הכיוון לטובת הלקוח שלנו. בנוסף, החוסר פחד לעמוד מול המערכת כשיש צורך בכך. גם אם זה על חשבון היציאה מאזור הנוחות שלנו. מעבר לזה, אנחנו כל הזמן לומדות ומתחדשות. זה יכול להיות מקריאת פסקי דין, השתלמויות מקצועיות ואפילו מהלקוחות עצמם ".
מהן השאיפות העתידיות שלכן?
"השאיפות העתידיות שלנו זה להמשיך ולהתפתח הן בפן המקצועי והן בפן האישי, להוביל לשינוי במערכת המשפטית, ולהוסיף עוד ועוד זיכויים והצלחות למשרד".

מי היו המודל לחיקוי שלכן בתחום ומה הכי למדתן ממנו?
"אחד מעורכי הדין שמהווים בשבילנו מודל לחיקוי הוא עו"ד ירום הלוי, שאינו מתפשר ואינו מוותר. הוא עומד בנחישות רבה להביא לזיכוי של רומן זדורוב, שמאמין כי הוא חף מפשע והולך עם האמת הזאת עד הסוף".

איך אתן מתנתקות מהעיסוק שלכן?
"אין כזה דבר מתנתקות. לא משנה מה אנחנו עושות או איפה אנחנו העיסוק שלנו תמיד מעסיק אותנו. התברכנו בכך שאנו מאוד אוהבת את המקצוע שלנו ואת התחום שבו אנו עוסקות ולא מרגישות צורך להתנתק. גם כשאנו בחופשה באיזה ספא, אנו מדברות על התיקים, על העבודה".

דמות היסטורית שאתן מעריצות?
"אין מישהו ספציפי שאנחנו מעריצות. אבל אנו מעריכות את אותם האנשים שפרצו דרך והובילו לשינוי בעולם".

עו"ד קריסטין חון. צילום: עודד טריגלו, דאבל קליק
עו"ד קריסטין חון

קריסטין בת 45, נשואה למורן, ממונה בטיחות שעובד בחברת "דניה סיבוס". היא אמא ללין (24), הלן 17 ואמי 4. גרה בכפר כמא. ברזומה שלה תואר שני במשפטים, מהמכללה האקדמית קריית אונו. היא עובדת בתחום עריכת הדין מזה כעשור.
שלושה דברים שלא יודעים עליי? אני תולעת ספרים, ומסיימת כל שבוע ספר. אני ישנה רק 4 שעות בלילה. הייתי רקדנית בלהקה צ'רקסית.

עו"ד מוריה קהלני. עודד טריגלו, דאבל קליק
עו"ד מוריה קהלני

מוריה בת 32, נשואה לאלמוג, שוטר במשטרת ישראל ואמא ליהונתן דויד בן ה-5, והתאומים נעם אשר ועמית ישי שנולדו לפני שלושה חודשים.
בקורות החיים שלה תואר ראשון במדעי המדינה ותואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטת בר אילן. היא עובדת בתחום עריכת הדין מזה כחמש שנים.
שלושה דברים שלא יודעים עליי? החלפתי את השם שלי מאלמוג למוריה בגיל 20, אבל לא עזר לי כי בסוף התחתנתי עם אלמוג. אני לא יודעת לרכב על אופניים. אני דוברת ספרדית.

במרפאה ובבית: המרפאה – שתומכת בחולים במחלות קשות ומונעת סבל

|