"השאיפה שלנו שישמעו אותנו בכל בית בישראל וגם בעולם"

הם מוכשרים, מעודכנים, יצירתיים וחיוביים: לאחר היעדרות של חמש שנים, צמר ומיקי G, צמד המוזיקאים הצעירים מעפולה שבים לשתף פעולה כשהם משיקים את השיר "סבבה" שמסתמן כלהיט קיץ. בראיון זוגי קצבי, משופע במטאפורות, הם מדברים על המסלולים הפתלתלים שעברו, הרצון ליצור מוזיקה פוזיטיבית, ההתנגדות הנחרצת לריאליטי וכוכבנות אינסטנט ועל הפטריוטיות היוצאת דופן לעיר מגוריהם

החיבור של צמר ומיקי G, שני אומנים כישרוניים מעפולה מתחיל לפני יותר משני עשורים, בבניין בעפולה בו גרו, עם מציאות חיים מאתגרת. בתקופה הזו, כשהיו נערים מתבגרים, הם מצאו מפלט מקשיי היום יום בהתנתקות לטובת המוזיקה. לאחרונה, אחרי ניתוק של מספר שנים, הם שבו ליצור ולעבוד יחד, זמן טוב להיחשף לסיפור חייהם המרתק.
שמעון שובייב, 31, המוכר יותר בשם צמר, כינוי שדבק בו לאחר שהיה "צמוד" לכובע צמר מהיותו ילד, מתגורר בעפולה. חברו, מיקי G גורדצקי, 31, עובד בעבודה בטחונית.

• "נחשפתי בגיל מאוד צעיר לסמים, אלכוהול ואלימות קשה"

השניים חברים קרובים החל מגיל 5, עוד מהיותם ילדים בגן ושכנים המתגוררים כאמור באותו הבניין. החברות ההדוקה בינהם המשיכה גם בגיל ההתבגרות במהלכה החלו השניים ליצור מוזיקה.
המוזיקה החלה לבעבע בקרבם בגיל 12, כשצמר החל ליצור הפקות טראנסים ומיקי התחבר יותר ויותר למוזיקה השחורה, ראפ והיפ הופ.


"כל שנה כשמתחילים האודישנים פונים אליי ורוצים שאגיע להיבחן אבל אני לא מעוניין. אני לא מוכן להיות בובה של אף אחד. אני גם לא מאמין בכוכבות אינסטנט. הכוכבים בתכנית בסוף לא שורדים בתעשייה ולא שומעים אליהם.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"באותה עת התגוררתי ולמדתי בפנימייה שהייתה מאוד בעייתית", נזכר מיקי: נחשפתי בגיל מאוד צעיר לסמים, אלכוהול ואלימות קשה. אי אפשר להיות לא מעורב בדברים האלה, בין אם אתה רוצה או לא רוצה. אתה שם", משחזר מיקי, "לי היה ברור שהמוזיקה היא המפלט האחרון בעבורי. הסביבה גם השפיעה על התכנים שהתחלתי לכתוב. אחרי שנתיים הבנתי שאני לא יכול להמשיך שם".

• על הבמה: "באד סטאף"

בגיל 14 חזר מיקי להתגורר בעיר וללמוד בכפר הנוער ויצו ניר העמק, יחד עם צמר. באופן טבעי הקשר עם חברו הטוב שב להתהדק, כמו בימים עברו והשניים החלו ליצור במשותף מוזיקה שהתמקדה בשילוב בין הראפ של מיקי לטראנסים של צמר, כולל נגיעות של ריקודי ברייקדאנס. באותה עת צמר החל גם בהפקות המוזיקה בהם ולהתנסות בכתיבה, בעיקר בכדי למשוך את תשומת לבן של בנות גילו, "הייתי ביישן ולא ידעתי איך לגשת אליהן, אז פשוט כתבתי להן מכתבים", הוא נזכר בחיוך.

"תמיד שעבדנו יחד, יצאו דברים טובים" "צמר" ומיקי G
"תמיד שעבדנו יחד, יצאו דברים טובים" "צמר" ומיקי G

השניים החלו להתחבר, להעמיק ולהתפתח יותר בכל מה שקשור למוזיקה, בשילוב של תוכנות מחשב. אחרי שזיהו שיש "קהל" למוזיקה שלהם, החליטו שני הנערים המתבגרים ללכת צעד קדימה ולהופיע תחת שם הבמה "באד סטאף", עם הקפדה על מוזיקה ותכנים חיוביים, עם קריצות חכמות וטקסטים לא קלים.
בהתחלה זה היה במחשכים, בהופעות 'פיראטיות' במקלטים עם מיקרופון בודד, מול חבריהם הקרובים בעפולה. בהמשך הם חשפו את המוזיקה שלהם בפורומים מיוחדים ובאתרים ברשת האינטרנט וכן ״במקום של נפתלי״ בחוף דוגית, אליו הם הגיעו בדרך כלל בטרמפים מזדמנים. משם הדרך להופעות בכל רחבי הארץ הייתה קצרה.

• "מהמקום של נפתלי" – לפסטיבל "בומבלה"

"במקום של נפתלי למעשה הופענו פעם ראשונה 'חי' מול קהל", אומר צמר, "נחשפו שם לקהל. ניגנו שם מוזיקה שחורה ורגאיי. זה היה מקום ייחודי, שהדליק אותנו ולכן פעם בשבוע היינו נוסעים לשם, ומופיעים, בלי תשלום, רק לפאן, רק בכדי לקבל קהל".
החשיפה לזה זכו במקום חיבר אותם להופעות נוספות בפסטיבלים "בומבלה" ו"בראשית" ובהופעות נוספות בבמות ברחבי הארץ.


"סבבה מעורר אותנו, הלכה למעשה. זה שיר חיובי, למרות כל מה שעברנו. זה מה שאנחנו רוצים לעשות, לשמח אנשים. אנחנו מודעים לכוח של המילים"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


באותה עת המוזיקה שלהם תפסה תאוצה וזכתה להצלחה, כולל זכייה במקום ראשון באחד השלבים בתחרות ג'י ספוט היוקרתית בתל אביב. כחלק מההתפתחות הצמד הפך לשלישייה הם הצטרפותו של הזמר רפי סבהט, בן הקהילה האתיופית.
"היינו בני 17, נערים שעושים הפקות, ורפי היה שר", אומרים השניים, "עשינו ראפ עם פרי-סטייל ואלתורים. הרמנו את הקהל. היה באז סביבנו". השניים המשיכו להופיע, ברחבי העיר, באירועים ואף עלתה אפשרות להחתים אותם ללייבל מוכר. בגיל 18 הם עלו על מדי הזית של צה"ל וההופעות התמעטו באופן טבעי. בתום השירות הצבאי צמר ומיקי שבו ליצור מוזיקה. הם החלו לעבוד במטרה לחסוך כסף שיאפשר להם להפיק מוזיקה מקצועית ואיכותית, בדיוק כפי שחלמו בילדותם.
"בנינו אולפן מקצועי בבתים שלנו", אומרים מיקי וצמר, "הרווחנו לאורך השנים סכומי כסף מהופעות והשתמשנו בהם לטובת המוזיקה שלנו".

• "היינו בני 22, צעירים שרוצים לאכול את העולם"

לפני כשבע שנים הם החלו להופיע ב"יולה בר" בעפולה, במסגרת ליין. "אני וצמר פתחנו ליין של מוזיקה שחורה במקום והוא זכה להצלחה מרשימה", משחזר מיקי, "היינו מתקלטים שם יחד עם חברנו רון אפללו. זה תפס בצורה מדהימה ובמקביל היינו ממשיכים לעשות מוזיקה, יחד עם אומנים חיצוניים".


"אנחנו אוהבים את עפולה ואנחנו לא חושבים שאם היינו גרים במרכז אולי היינו מצליחים יותר. יכול להיות שבכלל לא היינו עוסקים במוזיקה. זה היפותטי"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


באיזשהו שלב, במטרה להביא לקפיצת מדרגה בחשיפה שלהם, פנו השניים למפיק המוזיקלי אלונזו, אחד המפיקים הגדולים בסצנה, שעבד עם אומנים מצליחים. הם נפגשו איתו והחלו לעבוד יחד לאחר חתימת חוזה. "היינו בני 22, צעירים שרוצים לאכול את העולם. היה לנו חלום להצליח ברמה הארצית והיינו מוכנים לעשות הכול בכדי להגשים את היעד הזה", אומרים השניים, "השקנו הרבה כסף והוצאנו את השיר 'שמח' שנתן לנו פוש וחשיפה בעיתונות הארצית. אבל בסופו של דבר זה לא היה שיר 'רדיו-פרינדלי'" ותחנות הרדיו לא חיבקו אותנו למרות שנתנו את כל כולנו. עשינו עוד כמה דברים עם אלונזו אבל בסופו של דבר החיבור לא עבד".

• "היה לי קשה לשיר על אימי שנפטרה"

בשלב הזה מיקי החליט שהכיוון המוזיקלי כבר לא בשבילו, "הגעתי למצב שאנו סוטים מהדרך, שזו לא האמת שלי, שאני כבר לא שם ואין לי סיפוק מהיצירה", הוא נזכר, "החלטתי פשוט לקחת הפסקה מהמוזיקה וטסתי למזרח לחפש את עצמי".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בזמן שמיקי נכנס לתהליך החיפוש העצמי, צמר המשיך לעסוק במוזיקה, "היה לי מאוד קשה בלי מיקי, הייתי רגיל ליצור עמו יחד -ובאותה עת הייתי צריך לעבוד הרבה יותר. לא הייתי מוכן לוותר על המוזיקה והמשכתי ליצור. הייתה תקופה לא פשוטה, לעיתים מייאשת, אבל החזון שלי תמיד היה מול עיניי, וזה למעשה מה שהחזיק אותי. כל מה שרצינו לעשות עם המוזיקה זה להשפיע חיובית על אנשים, ולכן אף פעם לא התייאשתי ואמרתי לעצמי שגם אם הוא לא מצליח, ננסה בשיר הבא, ושאני לא אשבר".
צמר המשיך ליצור, להפיק ולחבור להרכבים בזמן שחברו הטוב היה ב'הולד' בכל מה שנוגע למוזיקה. "בער בי הרצון להעביר מסרים באמצעות המוזיקה ולכן לא הרפיתי וכל הזמן הייתי במוזיקה והמשכתי לכתוב", אומר צמר, "הופעתי עם חבר מוזיקאי ולמרות שהצלחנו וזכינו להצלחות והופעות בכל רחבי הארץ היה לי עומס מנטלי מאוד גדול מכיוון שהייתי צריך לטפל גם בבוקינג, גם בקטע הלוגיסטי וגם במוזיקה. זה השאיר לי מעט זמן ליצור. היינו מופיעים בבתי ספר, במתנ"סים, עיריות ועוד. בתקופה הזו אימי נפטרה והמוזיקה גרמה לי פחות לחשוב על האובדן. כתבתי גם שיר לזכרה שקיבל באז מאוד גדול, כולל הופעות בטלוויזיה. שם הרגשתי שאני מביא את עצמי, למרות שהיה לי מאוד קשה לשיר אותו וחששתי שאבכה על הבמה".
"הרגשתי שאני לא רוצה לעשות יותר מוזיקה"

• "לא היה לי רגע לעצמי"

לפני כשנתיים חווה צמר התמוטטות מנטאלית בעקבות העומס והאינטנסיביות, "הייתי כל הזמן עם האצבע על הדופק, מנסה לבדוק מוזיקה חדשה, סוגר הופעות, מפיק, כותב מוזיקה, לא היה לי רגע לעצמי וזה מה שמוטט אותי. אחרי שהחלטתי להפסיק לעבוד במתכונת הזו הרגשתי כמה אמי חסרה לי. הרגשתי שאני לא רוצה לעשות יותר מוזיקה. הפסקתי לכמה חודשים לעשות מוזיקה. פשוט הייתי יותר בבית, עם המשפחה, התחברתי חזרה לחברים האמיתיים שנשארו איתי. זה היה תהליך קשה. הראש שלי היה בתוך המים ואחרי שהרמתי את הראש הבנתי איפה אני נמצא וזה לא היה קל בלשון המעטה. מי שעזר לי לצאת מזה הוא מיקי, איתו דיברתי המון באותה תקופה".

• "תמיד שעבדנו יחד, יצאו דברים טובים"

הניתוק בין שני חברי הילדות הוביל בסופו של יום לחיבור מקצועי מחדש והקשר ניצת שוב כמו בימים עברו.
מיקי: "המוזיקה תמיד נשארה והבנתי שאם אני רוצה לשוב לתחום, אני צריך לעשות זאת אחרת לגמרי, אבל כמו תמיד, עם תכנים חיוביים, לעשות טוב לאנשים באמצעות המוזיקה. למרות שלא עסקתי במוזיקה כמה שנים טובות והייתי חלוד חזרתי מהר מאוד חזרתי לעניינים. התחלתי לקחת כמה שיעורים של פיתוח קול, לנגן על קלידים והחלטתי להסתכל על עצמי כאמן, מוזיקאי לכל דבר. שיתפתי את צמר בהפקות שעשיתי והחיבור היה טבעי. תמיד שעבדנו יחד, יצאו דברים טובים, האמת שלנו, למרות שלא כל שיר הפך ללהיט".

• "זה מה שאנחנו רוצים לעשות, לשמח אנשים"

השניים הפיקו כמה פרויקטים משותפים, עם נגנים ועם 'וייב' חיובי.
במקביל התחברו עם חברי תנועת תרבות שחשפו בפניהם את השיר "סבבה" (מילים ולחן: צמר ומיקי Gעיבוד: טל רווה), שאותו הם משיקים בימים אלה ושכבר זכה בתוך שבועיים לעשרות אלפי צפיות ביוטיוב. הקליפ צולם באזור הגלבוע


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"סבבה מעורר אותנו, הלכה למעשה", אומרים צמר ומיקי, "זה שיר חיובי, למרות כל מה שעברנו. זה מה שאנחנו רוצים לעשות, לשמח אנשים. אנחנו מודעים לכוח של המילים. היינו גם שמחים שמישהו ינהל אותנו ואנו נעסוק נטו באומנות. כרגע אנחנו המשקיעים הבלעדיים של המוזיקה שלנו. למרבית האומנים שמצליחים היום יש גב כלכלי, מה שלצערנו אין. הכישרון קיים, אחרת לא היינו עושים מוזיקה וכך גם הרעב ליצור כל הזמן דברים חדשים. אנחנו עושים הכול. גם כשמוציאים שיר טוב, צריך מישהו שידחוף אותו ויחשוף את הזמר וזה עולה הרבה כסף. מעבר לכך, אנחנו חיים בעידן שאנשים קונים צפיות ביוטיוב. אומנים נשפטים לפי מספר הצפיות של הסירטון".

• "המוזיקה שלנו מושפעת מכל הזרמים"

השניים מגדירים את המוזיקה שהם יוצרים כמוזיקה פופית, פופ חדש שמתכתבת היטב עם המוזיקה שזוכה להצלחה בימים אלה בפלייליסטים הנחשבים, "זה דומה, אבל לא בדיוק אותו דבר", מחדד מיקי, "תכלס', זה לא ממש מעניין אותנו, יש לנו את המוזיקה שלנו, הסגנון שלנו. השאיפה שלנו שישמעו אותנו בכל בית בישראל וגם בעולם. אנחנו מאמינים במה שאנחנו עושים וחושבים שהמילים והמוזיקה יכולים לשנות את התודעה של הדור הצעיר. זה יכול להישמע נאיבי, כי אנחנו גרגר בחול, אבל כל מסע גדול במתחיל במסע קטן".

• וצמר מוסיף: "ממני ייצא רק חיובי"

לאורך השנים הם הושפעו ממגוון זמרים וסגנונות. מיקי בעיקר מטופאק, דרייק, מוזיקת רגאיי, אריק איינשטין, מאיר אריאל, טונה, ונצ'י נצ' וצמר ממוזיקת עולם, רגאיי ברזילאי, מוזיקה ספרדית ומוזיקה עדכנית, "אני שומע מוזיקה עדכנית אבל רוצה ליצור את המוזיקה שלי", מוסיף צמר, "המוזיקה שלנו מושפעת מכל הזרמים, זה מיקס ואני רוצה להביא את המוזיקה שלנו. אני לא מנסה לחקות".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


חשבתם לנסות את המוזיקה שלכם בתוכנית ריאליטי דוגמת הכוכב הבא או "דה וויס"?
צמר: "כל שנה כשמתחילים האודישנים פונים אליי ורוצים שאגיע להיבחן אבל אני לא מעוניין. אני לא מוכן להיות בובה של אף אחד. אני גם לא מאמין בכוכבות אינסטנט. הכוכבים בתכנית בסוף לא שורדים בתעשייה ולא שומעים אליהם. אני מאמין בעבודה קשה. לא נראה לי הגיוני שסטטיק ובן אל תבורי משמשים כמנטורים ושופטים אמנים, לצד אמנים שמככבים כבר עשור ויותר"
מיקי: "אני לא מאמין במסלול הזה. אני מאמין שאת החשיפה הגדולה נקבל רק בגלל המוזיקה שלנו".

• בקרוב בעפוליז'

למרות שתעשיית המוזיקה מתקיימת בתל אביב, העיר ללא הפסקה, מיקי וצמר מקפידים על פטריוטיות יוצאת דופן, "אנחנו אוהבים את עפולה ואנחנו לא חושבים שאם היינו גרים במרכז אולי היינו מצליחים יותר. יכול להיות שבכלל לא היינו עוסקים במוזיקה. זה היפותטי", הם אומרים, "אם היינו חושבים שנצליח יותר בתל אביב, היינו יכולים פשוט לקבל החלטה לגור שם ולא עשינו את זה. היו מחשבות בעבר, אבל יש גם נסיבות בחיים, משפחה, סביבה ועוד".
בחול המועד סוכות הם יופיעו בפסטיבל עפוליז שזוכה להצלחה רבה בבירת העמק, "אנחנו מנגנים פעם בשבוע בלי שום קשר להופעה הזו. זה עוד סוג של אימון".
ומה בנוגע לעתיד? לדברי מיקי הרצון הוא להמשיך ליצור מוזיקה, לשמח אנשים וגם להתפרנס ממנה. צמר מוסיף לסיום כי גם הוא רוצה להתפרנס ולהצליח בתחום, "אני מקווה שנוציא בסופו של תהליך את האלבום שירגש קהל נרחב וישמח אותם. בכל מקרה כולם מוזמנים לעקוב אחרינו ביוטיוב ובפייסבוק שלנו".

צפו בקליפ צמד 'צמר ומיקי G':

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|