"הרפורמה תוריד לטמיון 120 שנים של חקלאות ישראלית"

הפגנה סוערת של החקלאים בצומת מגידו. "אנחנו נלחמים על החיים, לא רק של החקלאים, אלא של כל תושבי המדינה", אמר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר. צילום מרכז המועצות האזוריות

מאות חקלאים, מרביתם מהעמק והסביבה הפגינו ביום חמישי בבוקר בצומת מגידו במחאה על כוונת האוצר לבצע רפורמה בחקלאות. "אנחנו נלחמים על החיים, לא רק של החקלאים, אלא של כל תושבי המדינה", אמר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, "הרפורמה תוריד לטמיון 120 שנים של חקלאות ישראלית ותחסל את הביטחון התזונתי בישראל".
ביום ראשון השבוע התקיימה הפגנה נוספת, בה לקחו חלק מאות חקלאים מכל רחבי הארץ, שעלו לירושלים בשעה שבה התקיימו דיוני התקציב, בדרישה להעביר את הרפורמה שתפתח את שוק הפירות והירקות לייבוא בחקיקה מסודרת ולא כחלק מחוק ההסדרים.
גם עובד נור, ראש המועצה גלבוע הצטרף למוחים בהפגנה ואמר: "החקלאים לא אשמים ביוקר המחיה, וערכים לא מייבאים מטורקיה. חקלאות כידוע בגלבוע, היא ערך ודרך, ואנו ממשיכים במאבקנו כנגד הצעד הכוחני של משרדי האוצר והחקלאות. משום שמדובר, בגורלם של מאות ואלפי חקלאים ומשפחותיהם, יש בכוונת המועצה לעשות שימוש בכל הכלים, ולהמשיך במאבק מאוחד, למען הפרנסה של כולנו".
ראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין אמר: "החקלאות סופגת פגיעה אנושה פעם אחר פעם, והרפורמה שמציעים משרדי החקלאות והאוצר תחסל אותה כליל. יחד עם השלטון האזורי והמועצות האזוריות שבהן שטחי החקלאות הגדולים במדינה, אנו פועלים מול מקבלי ההחלטות כדי להסיר את רוע הגזירה, ולהוריד את הרפורמה מסדר היום בחוק ההסדרים. ברור לכולם כי שמירה על החקלאות הישראלית משמעותה שמירה על ביטחון ישראל על גבולותיה, ועל הביטחון התזונתי של אזרחיה."

בצר והמפגינים בצומת מגידו. צילום: ענת חרמוני
בצר והמפגינים בצומת מגידו. צילום: ענת חרמוני

גם בפרלמנט העמק הודיעו השבוע על תמיכתם במאבק החקלאים ואמרו: "אנו קוראים לחברי הכנסת והשרים של מפלגות כחול לבן, העבודה, מרץ, יש עתיד, ימינה  ותקווה חדשה, לעצור את המהלך המובל על ידי שר האוצר, ובמקומו לקדם את טיפוח החקלאות כאבן ראשה במדינה. אנו קוראים לראשי כל התנועות ההתישבותיות, ראשי הארגונים האזוריים, העמותות וכל הגופים הציבוריים שאופי המדינה הציונית חשוב להם, לסכל את הגזרות על החקלאות בחוק ההסדרים. אנו מציעים לשקול מינוי פרוייקטור בעל ניסיון ציבורי מתאים, בחקלאות, בשלטון המקומי ובמערכות הציבוריות והממשלתיות, לתאום עצירת הגזרות, וקידום נכון של יעלות תחרות וצמיחה חיובית של החקלאות בישראל. אצל שר החקלאות הקודם בוודאי, אבל גם אצל שרי החקלאות הקודמים וראשי הממשלות הקודמים מהלך כזה לא היה יוצא אל הפועל.

• "לא ניתן יד להרס של החקלאות הישראלית"

את מטה מאבק החקלאים מנהלים ראשי ההנהגה החקלאית- יו״ר מרכז השלטון האזורי, שי חג׳ג׳, יו״ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן ומזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר.
חג׳ג׳: ״אנחנו מפגינים על עתיד מדינת ישראל. אנחנו בעד תחרות, ואנחנו לא חוששים מתחרות- תוצרת הארץ היא מהטעימות והאיכותיות בעולם. יחד עם זאת, יש לטפל בהפקרות פערי התיווך, ואנו דורשים תנאי פתיחה שווים והסכם משותף הוגן בחקיקה ראשית ולא הנחתה בחוק ההסדרים.״.
עמית יפרח: "אנחנו מפגינים בכדי לשמור על החקלאות הישראלית- ממגדלי הביצים בצפון ועד לכלל מגדלי הפירות והירקות ברחבי הארץ.
החלטת הממשלה לפתיחת ייבוא חופשי וביטול תכנון בביצים בחוק ההסדרים תיפגע מעל לכל באזרחי ישראל, גם  יכנסו לארץ פירות וירקות עם חומרי הדברה ווירוסים וגם לא ירדו המחירים כי בשוק ישלטו יבואנים. לא ניתן יד להרס של החקלאות הישראלית. המסר שלנו ברור והמאבק יימשך עד שהממשלה תתעשת ותבין שחקלאות כחול לבן היא אינטרס לאומי״.
אמיתי: "באנו למחות על רפורמה שמונחתת עלינו בחוק הסדרים שבינה ובין הורדת המחיר לצרכן אין דבר וחצי דבר. אנחנו גאים בתוצרת האיכותית והטרייה שלנו- אנחנו רק דורשים הוגנות. משרדי האוצר והחקלאות הציגו רפורמה חד צדדית שמונחתת בחוק הסדרים, בלי לטפל בכל שרשרת הערך שמשפיעה על המחיר לצרכן ובלי להשוות את עלויות מחירי המים וכח העבודה לעלויות במדינות הייבוא, על מנת לאפשר לנו תחרות אמיתית על המדף. אנחנו נמשיך להילחם למען חקלאי העוטף וגבול הלבנון, גם במחיר של משבר קואליציוני".

• "למה הפירות בסקנדינביה זולים יותר מבחיפה?"

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב להפגנות בדף הפייסבוק שלו וכתב: "השלכת ביצים, פירות וירקות על הכבישים תוך חסימת הדרכים לא תטיב עם הצרכנים, לא תביא להגדלת התוצרת או רמת הצריכה בשום צורה אלא רק תפגע בהם בדרכים נוספות. צר לי שהחקלאים בוחרים שלא להתמקד בגופו של עניין ובשאלה המטרידה ביותר – מדוע ב-20 שנה האחרונות מחירי הפירות עלו בלמעלה מ-100%, הירקות בלמעלה מ-80%, הצריכה ירדה ב-20% ולמה הפירות בסקנדינביה זולים יותר מבחיפה? רק נזכיר שהרפורמה שאנחנו מביאים מעניקה הטבות חסרות תקדים לחלקאים בין היתר: תמיכה ישירה של מיליוני שקלים, הוזלה משמעותית בחומרי ההדברה והדישון, סימון תוצרת הארץ והשקעת מיליארדים במחקר ופיתוח בדרך להסבת החקלאות לחדישה ומתקדמת".