הרכבת מתקרבת לעפולה

חברת נתיבי ישראל: הושלמה יציקת שלוש מנהרות רכבת העמק בעפולה, באורך 900 מטרים מעליה מתוכננת ריאה ירוקה ופארק ציבורי

משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל הודיע השבוע, על השלמת עבודות יציקת מבנה מנהרת רכבת העמק בעפולה, הכוללת שלוש מנהרות באורך כולל של כ- 900 מטרים, זאת כחלק מפרויקט הענק להקמת רכבת העמק, בהשקעה כוללת של כ- 4 מיליארד שקלים.

במקביל נמשכות העבודות לאורך התוואי להנחת פסי הרכבת, עד כה הונחו 55 ק"מ של מסילת ברזל. כעת נותרו 5 ק"מ בלבד להשלמת ביצוע הנחת המסילה.

• המטרה: לשלב את הרכבת בנוף העיר מבלי לפגוע בפיתוח האזור

שלוש המנהרות המתחברות למנהרה אחת, מוקמות בהשקעה כוללת של כ- 100 מיליון שקלים, מתנשאות לגובה של  8 מטרים, וברוחב של כ- 12 מטרים. המנהרות נבנו בשיטת חפירה, בניית המנהרה וכיסויה במטרה לשלב את הרכבת בנוף העיר מבלי לפגוע בפיתוח האזור. כלומר: מנהרות רחבות וגדולות, שנחפרו מתחת לפני השטח, כאשר מעליהן עובר כביש 65, והן משתלבות עם הנוף המקומי לצד פרויקט הנדל"ן החדש- רובע יזרעאל. מעל המנהרות תוקם ריאה ירוקה, בשילוב פארק ציבורי למטיילים.

רציפי תחנת רכבת העמק בעפולה. צילום: חברת נתיבי ישראל
רציפי תחנת רכבת העמק בעפולה. צילום: חברת נתיבי ישראל

• 5.5 מ' עומק, יציקת בטון מיוחדת והנחת מסילות הברזל

בשלב א' נחפרה הקרקע לעומק של כחמישה וחצי מטרים מתחת לפני האדמה, והוצאה אדמה אל צדי הפיר לצורך שימוש חוזר והקרקע קובעה מפני תזוזה. שלב ב' כלל יציקת בטון של מבנה המנהרות בשטח שהוכשר לכך באתר הבנייה, באמצעות תבנית מיוחדת, המשתרעת לאורך עשרה מטרים וכן את הרצפה, הקירות ותקרת המנהרות.

בשלב ג'- אשר יחל בחודש הקרוב, תבוצע הנחת מסילת ברזל בתוואי המנהרות החדשות. לבסוף, לאחר השלמת כלל שלבי העבודה, תכוסה המנהרה באמצעות האדמה החרסית שהוצאה בחפירה.


העיר עפולה הנה אחת מבין הערים שכבר מורגשת בה עלייה בתחום הנדל"ן, בין היתר בזכות הקמת רכבת העמק. בחברת נתיבי ישראל מציינים כי טרום תכנון הפרויקט, התקיימו סקרי בטיחות ותסקיר סביבתי הכוללים בדיקה אקוסטית, זיהום אוויר, השפעה אקולוגית על בעלי החיים והצמחים במקום, כל זאת על מנת לשלב את הרכבת בעיר מבלי לפגוע בפיתוח האזור. 


הרכבת תעבור על גבי גשר המהווה הפרדה מפלסית, בין מסילת הרכבת לכביש 60- הגשר מתחיל באזור נחל עדשים בצד המערבי ועובר מעל כביש 60 בצד המזרחי ומתחבר לתחנת הרכבת הסמוכה לעפולה, משם ממשיכה הרכבת למנהרות הרכבת החדשות בעפולה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בחברת נתיבי ישראל מציינים כי טרום תכנון הפרויקט, התקיימו סקרי בטיחות ותסקיר סביבתי הכוללים בדיקה אקוסטית, זיהום אוויר, השפעה אקולוגית על בעלי החיים והצמחים במקום, כל זאת על מנת לשלב את הרכבת בעיר מבלי לפגוע בפיתוח האזור ובמטרה לייצר בטיחות מרבית למשתמשי הדרך. לאור סקרים אלו, הוחלט על תכנון חפירת המנהרה, ולא על הקמת מסילה עילית, למניעה מרבית של חיכוך בין מסילת הרכבת למערכת הכבישים בעיר ולמתחם המגורים החדש- רובע יזרעאל.

מנהרת רכבת העמק - מבט מבפנים. צילום: חברת נתיבי ישראל
מנהרת רכבת העמק – מבט מבפנים. צילום: חברת נתיבי ישראל

• התעוררות הנדל"ן והכפלת מספר התושבים תוך 15 שנה

פרויקט רכבת העמק מביא, כבר עתה, להתעוררות בתחום הנדל"ן בכלל הישובים ואזורי התעשייה בה תוואי מסילת הרכבת העתידית – העיר עפולה הנה אחת מבין הערים שכבר מורגשת בה עלייה בתחום הנדל"ן, בין היתר בזכות הקמת רכבת העמק, אשר תחצה את העיר, דרך המנהרות החדשות ללא פגיעה בנוף העיר ועתידה לשנות את פני האזור ולעודד באופן טבעי את הפיתוח המקומי שכבר מסתמן בעיר, עם קידום בניית אלפי דירות חדשות, קידום "המחיר למשתכן" בעיר, ותוכנית הכוללת את הכפלת מספר התושבים בתוך 15 שנה, הקמת פארק הייטק וקידום דיור להשכרה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אבן דרך נוספת בפרויקט הינה התקדמות העבודות בתחנת עפולה הסמוכה למנהרות, הנמצאת בשלבי סיום אחרונים. התחנה משתרעת על שטח כולל של כ- 25 דונם של סלילה ופיתוח, בצמוד לתחנה יבנה מרכז תחבורה גדול שישמש לאוטובוסים ולתחבורה ציבורית (חניית מוניות) ויכלול כ- 1,000 חניות פרטיות.

על פי תכנית חברת נתיבי ישראל, יחברו 60 ק"מ של מסילות ברזל, בין חיפה לבית שאן דרך עפולה, ותאפשר להגיע מעמק בית שאן לחיפה תוך כ- 50 דקות, כולל עצירה בחמש תחנות הרכבת: לב המפרץ, כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן. במסגרת העבודות מוקמים 26 גשרים באורך כולל של 5.5 ק"מ, חניונים, מחלפים, מעברים חקלאיים, גשרים להולכי רגל ועוד. בנוסף, בוצעו במסגרת הפרויקט עבודות שיחזור ושימור מסילת הרכבת הישנה, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

הדמיית תחנת הרכבת בעפולה. ע"י חברת נתיבי ישראל
הדמיית תחנת הרכבת בעפולה. ע"י חברת נתיבי ישראל