הרימו את הכפפה

פוסט שפורסם ע"י תושבת כפר תבור בנוגע לפסולת הוביל לפעילות ניקיון של החברה להגנת הטבע במקום. צילום: בי"הס שדה אלון תבור 

לפני מספר ימים פרסמה שרון אסרף, תושבת כפר תבור, פוסט בפייסבוק על אזור טיול מטונף באשפה, לצד כוורות דבורים, באזור קיבוץ רביד שבמועצה אזורית עמק הירדן. "נוף ארצנו, זה לצד זה", היא כתבה, והפוסט צבר עשרות לייקים ותגובות.
שכנתה ליישוב וחברתה בפייסבוק, אפרת כנען (מנהלת בית ספר שדה אלון תבור של החברה להגנת הטבע) הרימה את הכפפה והעבירה את המידע ליואב לבנה, רכז ההדרכה בבית ספר שדה אלון תבור, שכבר ביום ראשון בבוקר יצר קשר עם אסרף על מנת לקבל ממנה את הפרטים המלאים.
בשעות הצהריים יצאו לבנה ו-4 חבריו לצוות, ויחד אספו 25 שקים מלאים באריזות של טרופיות, ארטיקים, כלים חד פעמיים, דיסקים, מפיות, בקבוקי פלסטיק, קרטונים, קופסאות שימורים, קופסאות קפה ועוד.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"בעיניי זה מובן מאליו שהטבע צריך להיות נקי. ברור שצריך לצמצם את הזבל, ואני בעצמי מקפיד לקנות כמה שפחות עם אריזות. בסופו של דבר זה מגיע לשטחים הפתוחים, בים או ביבשה, ובעלי חיים וצמחים נפגעים מכך, בצורה ישירה ובלתי הפיכה. במהלך הניקיונות, שערכו כמה שעות, ראינו שועל וציפורים מסוגים שונים, ביניהן קיווית מצויצת ואדום חזה", הוא מספר.

אסרף, מדריכת אמנות וצורפת, מספרת כי נסעה לטייל עם בעלה ובתה לאורך תוואי השביל ולפתע הבחינה בערימות הפסולת שנזרקו במקום. "בעלי ובתי התקדמו בג'יפ ואני הלכתי ברגל עם הכלבות, וכשראיתי את הררי האשפה, הייתי חייב לצלם כי הזוהמה קוממה אותי. אני מעריכה מאוד את הפעילות של בית ספר שדה אלון תבור במקום, זה הצד היפה של החברה הישראלית. ברור לי לגמרי שבעלי-חיים וצמחים ניזוקים מזה בצורה ישירה ועקיפה. יש לנו המון פינות יפות בישראל ואנשים שמשאירים מאחוריהם לכלוך במקום אחד, גורמים לכך שגם מקומות אחרים נפגעים כי הרוח מעיפה את הפסולת", היא מוסיפה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יש תחושה רווחת בציבור, שבשנים האחרונות ישראל הופכת להיות יותר ויותר מלוכלכת. נדמה שכל אזור שאינו מתוחזק ע"י צוות ניקיון לפחות פעם ביום הופך לאתר פסולת. לכן, החברה להגנת הטבע השיקה לאחרונה את 'מרימים לישראל נקייה' – מיזם ניקיון ארצי, במסגרתו מתקיימים מדי שבוע כמה אירועי ניקיון, בכל רחבי ישראל, במטרה להעלות מודעות ציבורית, להשפיע על מקבלי ההחלטות ולקדם שינוי תרבותי למען ישראל נקייה. "המטרה שלנו היא לא לארגן אירועי ניקיון ולהוציא אנשים לשטח, אלא לשנות את מנהג זריקת האשפה והפסולת בשטחים הציבוריים. אנו קוראים לשינוי מערכתי עמוק המבוסס על חינוך, פעילות ציבורית והסברה, שיפור תשתיות לאיסוף ופינוי אשפה ואכיפה ומזמינים את כל הפועלים בתחום לשלב ידיים ולפעול יחד. אנחנו בטוחים שכוח אזרחי מאוחד יביא לשינוי המציאות המלוכלכת שלנו", אומרים בחברה להגנת הטבע.