הרחבת שירותים בכללית מחוז צפון: בדיקה לאבחון מפרצת

לדברי אירית בחבוט, מנהלת שירות רנטגן ראשית בכללית מחוז צפון "בצפון, כ-10,000 איש נמצאים בסיכון לפתח מפרצת ביטנית."

אבי העורקים הוא העורק הגדול ביותר בגוף האדם, ותפקידו להוביל דם מהלב אל שאר חלקי הגוף. החלק הבטני מתחיל מתחת לסרעפת ומסתיים בעורקי הכסל – ההתפצלות האחרונה של אבי העורקים ומספקים דם לאגן ולגפיים התחתונות.

"מפרצת של אבי העורקים הבטני נוצרת כאשר דופן אבי העורקים נחלש כתוצאה מאחד או יותר מהמצבים הבאים: טרשת עורקים, לחץ דם גבוה, טראומה, זיהומים, דלקות, עישון הוא גורם סיכון מובהק להתפתחות המחלה. מפרצת באבי העורקים הינה קטע התרחבות הקוטר הפנימי של צינור אבי העורקים, הנראית כעין בלון. מפרצת קטנה עשויה לדרוש מעקב תקופתי בלבד אולם כאשר היא עוברת קוטר של 5 ס"מ יש צורך לטפל ולעיתים לשקול ניתוח. ככל שהמפרצת גדולה יותר, גוברת הסכנה של פריצה או קרע כפי שקורה כאשר בלון מנופח יתר על המידה" מסבירה ד"ר רחל לוצאטי, מומחית ברפואת המשפחה ורופאה ביחידת האיכות בהנהלת כללית מחוז צפון.

בקבוצות הסיכון ללקות במפרצת ביטנית נכללים: גברים מעל גיל 65, מעשנים בהווה או בעבר, קרובי משפחה של אנשים עם מפרצת אאורטה, חולי לב וחולי טרשת העורקים.
לדברי אירית בחבוט, מנהלת שירות רנטגן ראשית בכללית מחוז צפון "בצפון, כ-10,000 איש נמצאים בסיכון לפתח מפרצת ביטנית. ברוב המקרים מדובר במפרצת שממדיה קטנים ולא מדאיגים שאינה דורשת טיפול אלא בדיקות מעקב בלבד. בכללית ניתן לערוך בדיקת אולטרסאונד חד פעמית פשוטה ולא פולשנית שעשויה להציל את חייהם. הצורך בזיהוי מוקדם וטיפול הינו צורך חיוני המציל חיים. מעל 90% הצלחה, לעומת תמותה של מעל 90% אם יש קרע במפרצת שלא הייתה מוכרת". "זאת בדיקה יעילה, פשוטה והיא לא ארוכה. פשוט קובעים תור. פשוט וקל" מסכמת ד"ר לוצטי.

-לקביעת תור לאולטרסאונד לסקירת אאורטה הביטנית, ללא הפניה מרופא, ניתן להתקשר למוקד 2700*