הקשר בין עליית מפלס הכנרת לשליחיו של ישוע

בצד העלייה המשמחת של הכינרת, החפירות באתר הארכאולוגי על שפת האגם החשוב לחקר תולדות הישוב הקדום ככל הנראה ידחו עד לירידת המפלס. צילום: ויקיפדיה- שמי

מפלס הכנרת הוא עניין לאומי, ועלייתו המדווחת בעיתונות המשודרת והכתובה מעניינת כל אזרח. השנה מלאה הכנרת עד גדותיה והגעת המפלס לקו האדום העליון הייתה קרן אור יחידה בתוך חשכת מגפת הקורונה.
עם כל השמחה בלב על מילוי המאגר הלאומי יש נקודה אחת שבה עומדים כמה אנשים ועצבות קלה נסוכה על פניהם….
בצפון הכנרת, במקום שפכו של הירדן אל האגם, נמצא בית הבק. מלבד הבית הבודד שניצב שם כיום, עמד במקום עד שנת  1955 מבנה מפואר בעל שתי קומות וגג רעפים לו אדום, שהיה "ארמון החורף" של משפחת עבד א-רחמן באשה אליוסף בק. בדצמבר של אותה שנה פוצץ המבנה על ידי יחידה של הצנחנים במסגרת מבצע "עלי זית".
במקום נמצא גם אתר ארכיאולוגי הקרוי חורבת על עראג' ובה מתבצעת במשך ארבע השנים האחרונות חפירה ארכיאולוגית מטעם מכון כרת לארכיאולוגיה גלילית בניהולו של פרופ' מרדכי אביעם בשיתוף ניאק קולג' בניו יורק בראשותו של פרופ' סטיבן נוטלי. אתר זה הוא אחד המועמדים במחקר הגיאוגרפי היסטורי לזיהויו של הכפר היהודי העתיק בית צידה שנזכר בברית החדשה כמקום הולדתם של שלושה מהשליחים של ישוע ובהם גם שמעון פטרוס, החשוב שבין שליחיו וממשיך דרכו של ישוע. יחד אתו נזכרים גם אנדריאס אחיו ופיליפוס. במשך 30 השנים האחרונות היה הזיהוי המקובל לבית צידה באתר א-תל המצוי בפארק הירדן, אך לאחרונה בעקבות הגילויים בבית הבק, נראה כי ההצעה הזו יותר נכונה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בקיץ הקודם עלה בידי המשלחת לחשוף תגלית חשובה והתגלה חלקה הדרומי של כנסייה גדולה מרוצפת פסיפסים, שהחקרים מזהים אותה כ"כנסיית השליחים" הנזכרת בדברי נוסע נוצרי בדנת 725 לספירה.
לקראת הקיץ הקרוב התארגנה משלחת החפירות כדי לשבו ולחשוף את כל הכנסייה מתוך תקווה שאולי שרדו במקום כתובות שיוכלו לשפוך אור על זהותה. סטודנטים מארה"ב והונג-קונג כבר נרשמו לחפירה, וכולם ציפו לשוב לחפירה בקיץ החם והמיוזע של חודש יולי בכנרת.
המפלס העולה של הכנרת בחורף התחיל אמנם להדאיג, אבל התקווה היתה שאם אי אפשר יהיה לחפור את השכבה מהתקופה הרומית המצויה במפלס של 211/212- הרי החפירה תתמקד בחשיפת פסיפס הכנסייה. הגשמים נמשכו בכל עוז, הקורונה הופיע בסוף החורף ובשבוע שעבר הגיע פרופ' אביעם לראות את המצב באתר. התדהמה היתה רבה… כל שטח האתר מוצף במי הכנרת. לגונה גדולה בה משייטים שפמנוני ענק מקיפה את בית הבק וממלאת את שטחי החפירה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במדידה שנערכה, מפלס המים גבוה ב 80 ס"מ מעל למפלס רצפת הפסיפס. ברור מכך, שמפלס הכנרת היה נמוך הרבה יותר במהלך המאות 1-8 לספירה, בדומה למפלס של הקיץ שעבר.
לא רק שהשמים לא נפתחו לטיסות ומדינת ישראל עוד לא ביטלה את חובת ההסגר למגיעים מחו"ל, הרי ברור שאי אפשרת לבצע במקום חפירה תת-ימית…
החפירה בוטלה, וסקרנות החופרים באשר לזהותה של הכנסיה תצטרך לחכות לקיץ הבא. ומה אם המפלס לא ירד? הוא יורד תמיד עד תחילת החורף, נקווה שזה יספיק כדי לגלות את צפונותיהם של שליחי ישוע על שפת הכנרת.