הקשר בין דליפת שתן ודיכאון

ההיבט הרגשי של דליפת שתן חשוב לעיתים לא פחות מאשר ההשלכות הפיזיולוגיות. במאמר הבא נסביר על התופעה, נבין מי נמצא בקבוצת הסיכון וגם נדע כיצד להתמודד איתה

דליפת שתן היא נכון להיום אחת הבעיות הרפואיות השכיחות ביותר אצל מבוגרים. על רקע העלייה בתוחלת החיים, יותר ויותר גברים ונשים סובלים בעידן המודרני ממצב של אובדן שליטה רצונית על מתן השתן. יתרה על כך, שכיחות התופעה לא רק עולה עם הגיל אלא גם פוגעת באיכות החיים ויש לה שורה ארוכה של השלכות רגשיות.

כל מה שקורה מאחורי הקלעים של דליפת שתן

ההיבט הרגשי של דליפת שתן חשוב לא פחות מאשר התחושה של גברים ונשים שסובלים מהתופעה. ראשית, מדובר מטבע הדברים בתופעה מביכה שמי שסובל ממנה לא תמיד מסכים להודות בכך. התוצאה היא שגברים ונשים בגילאים שונים מוצאים את עצמם מתמודדים לבד עם בריחת שתן ולא פונים לאנשי מקצוע כדי לקבל עזרה.

שנית, דליפת שתן גורמת לדיכאון בגלל שהיא מונעת מגברים ונשים שסובלים ממנה לצאת מהבית. בין אם מדובר בצעירים, בנשים אחרי לידה או בגברים מבוגרים עם חוסר איזון של בלוטת התריס – התוצאה זהה: הימנעות מאירועים חברתיים, פגיעה בדימוי העצמי, ירידה באיכות החיים, פגיעה בקשרים אינטימיים עם בני זוג ולעיתים אפילו נטל כלכלי עקב ניסיון להסתיר את התופעה.

מי עלול לסבול מדליפת שתן?

בעיה לא פחות חמורה היא שיש קבוצות סיכון שונות שעלולות לסבול מדיכאון בגלל דליפת שתן. בניגוד למה שנהוג לחשוב, דווקא מבוגרים לא שייכים לקבוצת הסיכון כי הם לרוב מכירים בבעיה ואף מתמודדים איתה יחד עם בעיות רפואיות נוספות. מנגד, נשים אחרי הריונות מרובים או לידה לא תמיד יודעות מה לעשות ואליהן אפשר לצרף גברים שסובלים מדחיפות במתן שתן באופן פתאומי לאחר אירוע מוחי, במצבי לחץ נפשי ובגלל נטילת תרופות מסוימות.

במילים אחרות, הקשר בין דליפת שתן ודיכאון מתרחש לעיתים באופן שבו גם המעגל הקרוב של מי שסובל מהתופעה לא מודע לכך. במקרים אלה אין לגברים ונשים אפשרות לטפל בבעיה בצורה אפקטיבית והם מוצאים את עצמם שוקעים בתוך דיכאון, ירידה במוטיבציה ופגיעה בשגרה היום יומית.

כך מתמודדים עם הבעיה הרגשית

החדשות הטובות הן שאפשר לפרום את הקשר בין דליפת שתן ודיכאון ושכיום יש פתרונות שרלוונטיים עבור גברים ונשים בכל הגילאים. ראשית, הכי חשוב לדבר עם אנשי מקצוע על הבעיה ולא להתבייש לערב גם בני משפחה. זה אולי נראה מביך בפעם הראשונה, אך מהר מאוד מתרגלים לזה ועצם הידיעה שהסובלים מהתופעה אינם לבד תורמת להתמודדות.

שנית, רצוי לשקול שימוש במוצרי ספיגה למבוגרים. חיתולים למבוגרים, פדים ותחבושות זמינים כיום בבתי המרקחת בכל הארץ והשימוש בהם דיסקרטי ובטוח לחלוטין.