הקיץ כבר פה ועימו סכנת הטביעות

הקיץ כבר פה ועמו מגיעים פעילויות ואטרקציות המים והסכנות לטביעות אורבות בפתח לילדים. מהם הגורמים לטביעות בקרב ילדים, איך למנוע וכיצד לטפל במקרי טביעה. מאת ד"ר נעם דיין – מומחה ברפואת ילדים

עם פתיחת עונת הרחצה החל השבוע הורים רבים מחפשים אטרקציה קרירה, מרעננת וזמינה כדי להעביר את הזמן עם הילדים, ובילוי בים, בבריכה או במעיין הן מהפעילויות המועדפות בימים החמים. אלא שחשוב להבין כי בילוי עם ילדים במים צריך להיות אחראי וקפדני, כדי למנוע את מה שמכונה "מוות שקט".
טביעות הן אחד הגורמים העיקריים למוות ופציעה בילדים בתקופת הקיץ. בשנת 2016 יותר מ-15 ילדים טבעו למוות, כאשר 60% מהטביעות מתרחשות בין החודשים יוני לאוגוסט.
להבדיל מהנצפה בסרטים, בטביעות לא תמיד נשמעות זעקות "הצילו" ונפנופי ידיים, אפילו לא בכי או קריאות מצוקה אחרות, מכיוון שהגוף עסוק בלהחזיק את הראש מחוץ למים ולנשום.


כל שנייה קריטית. ילד שטבע יכול לאבד את הכרתו אחרי שתי דקות, ותוך דקות ספורות יכול להיגרם למוחו נזק בלתי הפיך. אם ילדיכם נפגע, פעלו מהר.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מקובל לחשוב כי טביעות מתרחשות רק במים עמוקים, אך למעשה מרבית הטביעות נגרמות בלי קשר לעומק המים. גם בגובה עשרה סנטימטר ילד יכול לטבוע, אם פיו ואפו נמצאים מתחת למים. הסיבה העיקרית לגרימת טביעות היא העדר השגחה, גם של שניות בודדות. זה יכול לקרות בים, בבריכה העירונית, בבריכה הפרטית בבית או במלון וגם באמבטיה או בריכה מתנפחת קטנה במרפסת, שנראית תמימה אך יכולה להפוך לסיוט עבור המשפחה.

• איך אפשר למנוע טביעה?

שימו את הטלפונים הסלולאריים בצד. כאשר הילדים נמצאים במים יש לפקח עליהם בכל רגע נתון ולא לאבד את הריכוז. אם יצאתם עם מספר חברים וילדיהם, עשו משמרות ודאגו שבכל רגע יהיה לפחות מבוגר אחד שמפקח.
לפי מחקר אמריקאי, הורים דיווחו שילדים טבעו גם כשהם היו צמודים אליהם, אך עסקו בו זמנית בפעילות פנאי כמו קריאת ספר, שיחה עם מכר ואפילו אכילה.
כל שנייה קריטית. ילד שטבע יכול לאבד את הכרתו אחרי שתי דקות, ותוך דקות ספורות יכול להיגרם למוחו נזק בלתי הפיך. אם ילדיכם נפגע, פעלו מהר.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ראשם של תינוקות וילדים עד גיל 5 כבד יותר משאר חלקי הגוף, וזאת הסיבה שילדים מתהפכים ונותרים עם הראש בתוך המים, מבלי יכולת עצמאית להתהפך. שמרו על ראש הילד מחוץ למים.
גם ילדים שכבר למדו לשחות עלולים לטבוע, בייחוד בים ובכנרת, זאת עקב שינויים בהתנהגות הים וכיוון הרוחות. אל תניחו לילד להיכנס לבד לים, אלא בליווי מבוגר

• מה עושים במקרה של טביעה?

הדבר הראשון שיש לעשות הוא להוציא את הילד מהמים, במידת הצורך להזעיק את מד"א. יש להישמע להוראות הצוות הרפואי ולעקוב אחר ההנחיות.

• מצופים, שערים ומה שביניהם

ישנם אמצעי בטיחות כלליים וחשובים עליהם כדאי להקפיד כדי למנוע טרגדיה. אם אתם מתארחים בצימר או שיש בגינתכם בריכת שחיה גדולה, דאגו לחסום את הכניסה אליה, לסגור את השער ולא לאפשר לילדים כניסה מחוץ לשעות הרחצה.
אם בידיכם בריכה מתנפחת קטנה או גיגית גדולה, בסיום הפעילות יש לשפוך את המים ולהפוך את הכלי, כך שלא ניתן יהיה להיכנס אליו. ניתן להשתמש במוצרי ציפה למיניהם אך אל תסמכו עליהם יותר מדי, הם לא תחליף להשגחה שלכם. כדאי ורצוי לתדרך את הילדים לפני כל בילוי בקרבת מים, להסביר בשפתם על הסכנות, מה אסור לעשות וכיצד להתנהג. שיתוף פעולה מצידם והשגחה צמודה שלכם יובילו לבילוי מהנה נטול בעיות.

*ד"ר דיין הוא מומחה ברפואת ילדים