הפתעה נוצצת: בני נוער גילו מטבעות זהב בני כ-1200 שנה

מטבעות הזהב והכסף התגלו בחפירה ארכיאולוגית בכפר כמא שבגליל התחתון. המטבעות, ששווים במאה ה-8 לספירה היה רב, נושאים כתובות בערבית המציינות אמונה באל אחד, ומזכירים את שמו של הנביא מוחמד. צילומים: גלעד צינמון ועומר זידאן, באדיבות רשות העתיקות

חניכי המכינה הקדם צבאית "גליל עליון – המדרשה למנהיגות" בכפר הנשיא, לא האמינו שזה קורה להם כבר ביום הראשון של החפירות הארכיאולוגיות שאליהן הצטרפו בכפר כמא. "תוך כדי איסוף אדמה לתוך היעה, קלטתי מטבע נוצץ. כשהבנתי במה מדובר צעקתי, וכולנו התרגשנו!", מספרת דור יגב, חניכת מכינת "גליל עליון".
החניכים, כך הסתבר, מצאו ביום א' האחרון (30.10) מטבע זהב מהתקופה האסלאמית הקדומה, המתוארך לשנים 777-776 לסה"נ, ונושא כתובות בערבית שמציינת אמונה באל אחד ואת שמו של הנביא מוחמד. בנוסף, מצאו מטבעות נוספים מתקופה זו, העשויים כסף.
בשבועות האחרונים מנהלת רשות העתיקות חפירה ארכיאולוגית יחד עם חניכי מכינות קדם-צבאיות, לפני הקמת חניון לכלי רכב כבדים בסמוך לכביש הראשי של כפר כמא. זאת, ביוזמת המועצה המקומית כפר כמא ומשרד התחבורה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לדברי עומר זידאן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "המטבעות נמצאו במבנים מהמאה ה-8-7 לסה"נ יחד עם שברי כלי חרס, חפצי מתכת ועצמות בעלי חיים. כל אלה, מספרים על חיים פעילים שהתקיימו כאן בתקופה המוסלמית הקדומה. חשיפת המטבעות מעידה, אולי, על תכולת ארנק שהתפזרה כאן בימים הקדומים.

• דינר אחד היה שווה יותר מ-100 קילו של תבואה

התלמידים במהלך החפירות
התלמידים במהלך החפירות

לדברי ד"ר רוברט קול, מומחה מטבעות ברשות העתיקות, "ההתרגשות מהממצא היא לא רק של התלמידים, אלא גם של הארכיאולוגים. נדיר למצוא מטבע זהב יחיד בחפירה, כי כמו שהיום לא מוצאים סתם כך שטר של 100 יורו ברחוב, כך אנשים שמרו על הזהב שהיה ברשותם והוא התגלגל לאורך הדורות. כשאנחנו כבר מוצאים מטבעות זהב בחפירה ארכיאולוגית, הם נחשפים לרוב כמטמון שאנשים החביאו בצורה מסודרת. מעניין לדעת שמטבע זהב כזה, בשביל אדם פשוט, היה המון כסף – דינר אחד היה שווה יותר מ-100 קילו של תבואה, וב4 וחצי דינר, כבר ניתן היה לרכוש בית בכפר".
ילדי בית הספר היסודי "תינאל" בכפר כמא ביקרו גם הם בחפירה, למדו על הממצאים ואף השתתפו בה לזמן קצר. סילביה אישליין, מורה למולדת והיסטוריה, אמרה ש"זו חוויה לכל החיים. חשוב מאוד שהילדים נחשפים לעבודת הארכיאולוג. הם מסתקרנים ורוצים ללמוד עוד על העבר".
החפירות החדשות, וחפירות נוספות קטנות שנערכו בכפר כמא ב-50 השנים האחרונות, מלמדות על קיום ישובים קדומים במקום כבר בתקופת הברונזה התיכונה (כ-2,000 לפסה"נ), ובתקופה הרומית והביזנטית (המאה ה-2 עד ה-6 לסה"נ), ובהם גם שרידי כנסייה.

ברוח האביב: סיור מסביב למסילה – לאורכה ולעומקה של רכבת העמק

|

טיול כחול בשבת: אל פריחת התורמוסים בשיאה

|

מוזמנים: ״מלך הפרחים״ כבר פורח בנוף הגליל

|