הפוך על הפוך – מדריך בסיסי לקפה ביתי מפנק

רכשתם מכונת אספרסו משוכללת אבל אתם נכשלים בניסיון לשחזר את הטעם של הקפה ההוא ששתיתם באיטליה? יכול להיות שהפיתרון פשוט יותר ממה שחשבתם. ארבעה כללי ברזל ועוד שניים למתקדמים וגם אתם תצליחו להכין קפה כמעט כמו באיטליה.
מאת: שולי שני. צילום: shutterstock

הבסיס לקפה טוב הוא חומרי הגלם, אבל גם אם כל מה שיש לכם זה סיר מים רותחים בבית וקפה איכותי, הכוס שתמזגו לעצמכם אחרי זה תהיה לכל הפחות טעימה. אוהבי הקפה שבנינו לא מסתפקים בזה ומחפשים להתענג על כוס קפה איכותי ומפנק, גם כשהם בביתם שלהם ולא בבית הקפה.
אז לפני שנתחיל בתהליך חשוב להיות לתאם ציפיות, לא משנה באיזה כלים ובאיזה חומרי גלם תשתמשו, לעולם לא תצליחו לשחזר בדיוק את טעמה של כוס קפוצ׳ינו כמו זו ששתיתם אז באיטליה. גם אם תרכשו מכונת קפה בדיוק כמו זו שראיתם בקפיטריה, את אותם פולי הקפה ותבצעו את התהליך כולו כפי שלמדתם מהבריסטה – הן למים והן לחלב באיטליה יש טעם שונה ממה שזורם אצלנו בברזים ונמכר במרכולים. עכשיו שכולנו מודעים לגבולות ההצלחה, בואו נלמד להכין את כוס הקפה הכי טובה שאפשר בכלים העומדים לרשותנו.

• הכי חשוב כמותית

המים הינם חומר חיוני לקיומן של כל צורות החיים והם חשובים לא פחות לכוס הקפה שאתם רוצים לשתות. אין מה ללכת סחור סחור, עם מצב משק המים הפתרון הכי טוב בישראל הוא מים מסוננים במסנן על בסיס פחם, אם אתם משתמשים בבר מים, הקפידו להשתמש במים פושרים, תנו למכונת הקפה לטפל בחימום המים.


כמות המים המתאימה למנת אספרסו היא 7 גרם לכל מנת משקה והטמפרטורה המיטבית היא 90 מעלות צלזיוס.. בדומה לטחינת תבלינים, ככל שתטחנו את הפולים הקלויים בסמוך למועד הכנת הקפה, כך הוא יהיה טרי וטעים יותר.



[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• הכי חשוב איכותית

"גם רק קצת קפה גרוע הוא קפה גרוע", פתגם עממי. קפה, בדומה ליין, הוא עניין של טעם, ולשניהם עולם ידע רב-מושגים וסוגים שונים של טעמים ותרכובות. יכול להיות שלא על כל דבר תוכלו לשים את האצבע, אבל מאוד פשוט לגלות מה טעים לכם. אחרי שמצאתם את הקפה שמוצא חן בעיניכם כל שעליכם לעשות הוא למצוא אותו בגירסת פולים, קלויים או לקלייה בבית. יש לקרוא היטב את הוראות ומשך תקופת האחסנה המשתנה בין סוגי הפולים, אבל לכולם משותף: מקום יבש, כמה שפחות חמצן.

• לדחות סיפוקים

בדומה לטחינת תבלינים, ככל שתטחנו את הפולים הקלויים בסמוך למועד הכנת הקפה, כך הוא יהיה טרי וטעים יותר. גם אם אתם ב"שוונג" של קלייה ואחסון, השאירו את הטחינה ממש לרגע האחרון, קפה טעים הוא מחויבות יום יומית. לביצוע הפעולה אתם יכולים להצטייד במטחנה בעלת אבני ריחיים, או כל מטחנה אחרת שתניב לכם אבקה דקה כמו מלח שולחני שמתאימה למכונת הקפה.


הכישרוניים והנועזים שביניכם מוזמנים להמשיך להניע את החלב בתנועות עדינות ולהתאמן בציורים כמו מקצוענים, הרשת מלאה בבלוגים וסרטוני הדרכה ליצירת כוכבים ונוצות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• הכל במידה

כמות המים המתאימה למנת אספרסו היא 7 גרם לכל מנת משקה והטמפרטורה המיטבית היא 90 מעלות צלזיוס. וכמה זמן על אתם צריכים לתת למים לזרום עד למיצוי? 25 שניות על השעון למנת אספרסו, ואתם כמובן יכולים לבחור להאריך את משך המיצוי כדי לקבל אספרסו ארוך או אמריקנו, לפי הטעם.

• למתקדמים: לקלות בקלי קלות

את פולי הקפה אפשר לקלות במכשיר קלייה ייעודי – פשוט מכניסים את הפולים, בוחרים דרגה ולוחצים על כפתור ההפעלה. זה כל מה שאתם צריכים לעשות כדי שיהיה לכם קפה טרי בכל רגע.
אין לכם מכשיר קלייה? ניתן לקלות את פולי הקפה אפילו במחבת.

• למיומנים: חלב מוקצף

יש מי שלא יכול אפילו טיפת חלב בקפה שלו, אחרים מעדיפים מלוא הכוס חלב מוקצף. אם יש לכם מקציף חלב במכונת הקפה או בנפרד, תוכלו לנסות להקציף בעצמכם. הקפידו להשתמש בחלב קר מהמקרר וחממו אותו בקנקן מפלדת אל חלד. את מוט ההקצפה הכניסו עד קצת מתחת לגובה פני החלב והתחילו להרתיח תוך כדי ניעות סיבוביות קלילות. כשתגיעו ל-40 מעלות יתחילו להופיע בועות על פני השטח, השאירו את הקנקן באותה התנוחה והמשיכו עד שהטמפרטורה מגיעה ל-65 מעלות.
הכישרוניים והנועזים שביניכם מוזמנים להמשיך להניע את החלב בתנועות עדינות ולהתאמן בציורים כמו מקצוענים, הרשת מלאה בבלוגים וסרטוני הדרכה ליצירת כוכבים ונוצות. אנחנו לא מתיימרים אפילו לנסות ובכל פעם שאנחנו מצליחים לקבל חלב מוקצף במרקם חלק כמשי, אנחנו מיד שותים כוס קפוצ׳ינו וצופים בסרטונים של אחרים.