העתיד כבר  כאן: 34 רכבות ייצאו מדי יום מבית שאן לעפולה

בעוד כשנה צפויה לפעול רכבת העמק בקו בית שאן – עפולה – חיפה. הרשויות בהן תעבור הרכבת מתחילות להתכונן לבלתי נודע על כל המשמעויות וההשלכות מכך.בבית שאן קיימו דיון מיוחד עם כל הנציגים הנוגעים בעניין.

בדיון מיוחד שזימן ראש עיריית בית שאן רפאל בן שטרית בנושא היערכותה של העיר לקראת הפעלתו של קו הרכבת בית שאן – חיפה, שצפויה להיערך בשנת  2016, השתתפו נציגים בכירים מרכבת ישראל, משרד התחבורה, המשרד לפיתוח נגב גליל, משרד התיירות, משרד הכלכלה, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, נציגי העיר והמועצה האזורית עמק המעיינות ועמותת גשר לעתיד.

המשתתפים הציגו, כל אחד בתחומו, את היערכות הגוף שמטעמו באו לקראת הגעת הרכבת וציינו את התרומה הגדולה שתהיה לרכבת לפיתוח האזור מבחינת נגישות תחבורתית, פיתוח כלכלי ותעסוקתי, פיתוח התיירות ומשיכת תושבים חדשים לאזור.

פסי הרכבת לבית שאן
פסי הרכבת בקו בית שאן – עפולה

בפתח הדיון אמר ראש העיר כי מדובר בחלון הזדמנויות של ממש ורגע היסטורי שבכוחו לשנע את גלגלי הצמיחה. "למעשה התחלנו בתהליך שתכליתו מינוף מקסימלי בתחומים רבים של כל הגורמים ומשרדי הממשלה הנוגעים לעניין. העיר בית שאן נערכת מבעוד מועד לקראת הפעלת קו הרכבת ורואה בו הזדמנות לפרוץ קדימה, למצות את הפוטנציאל ולמנף אותו.
בית שאן היא מרכז עירוני במרחב כפרי והיא למעשה מטרופולין של העמק כולו. אין סיבה שהצעירים של העיר לא יחזרו ויבנו כאן את ביתם", ציין בן שטרית.

 


ראש העיר תבע מנציגי המשרדים להציג בהקדם תכנית להכשרה מקצועית של בני העיר והאזור במקצועות הרכבת על מנת לקלוט אותם כעובדים בתום ההכשרה.
כמו כן, ביקש מנציגי משרד התחבורה לפתח תשתית של תחבורה ציבורית ממסוף הרכבת אל העיר בית שאן ואל יישובי הסביבה.


 

אורי צורף, ראש מטה רכבת ישראל, סיפר שמשך הנסיעה מבית שאן לעפולה יהיה 12 דקות ולחיפה מרכז, 54 דקות. אורך תוואי הקו – 58 ק"מ (מצומת זבולון ועד בית שאן).
הרכבת הראשונה תצא מבית שאן ב- 6:45 והאחרונה ב- 21:45. סה"כ 34 רכבות שיפעלו בקו חיפה בית שאן ביממה. כמו כן הוצגה היערכות הרכבת לפתיחת הקו, הכוללת איוש צוות התחנה בבית שאן.
נציג רכבת ישראל ציין בישיבה כי תדירות הרכבות מחיפה לבית שאן תהיה אחת לשעה בכל כיוון, במסילת העמק יופעלו גם רכבות משא, מבנה התחנה ההיסטורי ישוקם ויעבור שימור והמבנה ההיסטורי יופעל כמתחם פנאי ותיירות – באמצעות זכיין.
בתחנה יועסקו כ- 15 עובדים.

 

עובדים במרץ להשלמת קו הרבת
עובדים במרץ להשלמת קו הרכבת

מירב יניב, מעמותת גשר לעתיד, אשר מובילה את פרוייקט מוכנות האזור להגעת הרכבת, הציגה את היעדים העיקריים שלו – צמיחה דמוגרפית, הכוללת פניה לבני העיר והעמק לחזור לאזור ולבנות בו את ביתם, פיתוח התיירות ופיתוח תעסוקה המבוססת על הרכבת.
נושאים נוספים שעלו – חשיבות מסוף המטענים לפיתוח הכלכלי של האזור ולקשר עם ירדן, הצורך ברכבות בשעות מאוחרות יותר לטובת יציאת צעירים לאזורי הבילוי בחיפה, חשיבות קו הרכבת לשיתוף פעולה עתידי עם ירדן ועוד.

המשתתפים בדיון הדגישו כי ניתן לנצל את הגעת הרכבת לאזור למשיכת תושבים חדשים אליו. במהלך הדיון ציינו דוברים אחדים, כי כיום יש ביישובי המועצה האזורית 150 יחידות דיור לשיווק מידי ו – 500 יחידות דיור בבית שאן שניתן להוציא להן היתר מיידי.

בסיכום הדיון הכריז ראש העיר שהפורום שהתכנס, יחד עם נציג המועצה לשימור אתרים, יהווה צוות היגוי אשר ילווה ויוביל את הפרויקט עד השלמתו ב- 2016.
הצוות המצומצם, בראשות שוקי פורטל, מנכ"ל העירייה ובהשתתפות דעאל לוי, מנכ"ל החברה הכלכלית עמק המעיינות, אורי צורף מרכבת ישראל, מירב יניב מגשר לעתיד ונציג מכל אחד מהגורמים השותפים, יכין תכנית עבודה מפורטת אשר תוצג לוועדת ההיגוי בעוד כשלושה חודשים.

 

א.נשים (ומעשים) טובים באמצע הדרך

|