העתיד כבר כאן: משקפי מציאות וירטואלית למנתחים בניתוחים מורכבים להחלפת מפרק ברך

המרכז הרפואי העמק בין 5 מרכזים גדולים בעולם שהחלו להשתמש בטכנולוגיה המתקדמת. צילום: המרכז הרפואי העמק

המרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית מצטרף לשורה מובחרת ומצומצמת של 5 מרכזים בינלאומיים מובילים להחלפת מפרקים בעולם בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת של משקפי מציאות רבודה לרופאים המנתחים.
באחרונה בוצע הניתוח בגישה הטכנולוגית העתידנית למטופלת בת 67 שהיתה זקוקה להחלפת מפרק ברך והניתוח בוצע בהצלחה רבה.
לדבריו של פרופ' נמרוד רוזן, מנהל מערך אורתופדיה-שיקום במרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית: "המרכז להחלפת מפרקים שלנו מהווה מרכז מצוינות ארצית ובינלאומית להחלפות מפרקים ועושה לילות כימים למען לתושבי אזור הצפון. אנחנו גאים שמרכזנו נבחר לשמש כאחד מהמרכזים המובילים בעולם העושים כבר עכשיו שימוש בטכנולוגיה העתידנית לניתוח החלפת מפרקים וגאים כי מדינת ישראל נמנית בין 5 המדינות הראשונות בעולם לאימוץ טכנולוגיה מהפכנית להחלפת ברך".
את הניתוח ביצעו ד"ר שמואל ישראלי מנהל השירות לכירורגיה של הברך, ד"ר דן דבי מנהל המרכז להחלפת מפרקים, וד"ר אסעד דראושה, רופא בכיר במרכז להחלפת מפרקים. המנותחת הראשונה בגישה החדשנית סבלה משחיקה בפרקי הברך ונזקקה לניתוח להחלפת מפרק. המערכת המתקדמת, פרי פיתוחה של חברה מדקטה השוויצרית, הינה מערכת ייחודית המאפשרת למנתח לנווט בהנחיית תכנת מחשב של מציאות רבודה.
"מדובר בטכנולוגיה ממוחשבת המבוססת על תכנון מקדים ותלת ממדי המאפשר כבר בשלב הטרום ניתוחי תכנון מדויק ובהתאמה מדוקדקת לכל מטופל ומטופל, תוך שימוש באמצעי ניווט ממוחשבים מבוססי מצלמות ייחודיות, שמסייעים באופן אופטימלי למנתח להגיע לתוצאה הטובה ביותר המותאמת אישית לכל מטופל. יופייה של המערכת נעוץ ביכולתה להשתלב ככלי עזר המלווה ומשדר מידע חשוב כחלק מהתהליך הניתוחי". מסביר ד"ר דן דבי.
"משקפיים של מציאות רבודה בניתוחים היא טכנולוגיית העתיד והיא החלה לעשות את צעדיה הראשונים בארץ. אנחנו גאים להיות הראשונים לאמצה בניתוחים להחלפות מפרקים", אומר ד"ר שמואל ישראלי. "הטכנולוגיה הזו מוסיפה רבדים חשובים שעד כה לא היו קיימים בתחום ניתוחים זה. המערכת מאפשרת לנו כמנתחים לקבל מידע דינמי של התנהגות הרקמות הרכות בזמן הניתוח באופן שלא היה קיים עד כה, והדבר הזה בזמן אמת תורם ליכולתנו כמנתחים להביא לתוצאה מיטבית בניתוחים".
לקראת שחרורה לביתה הודתה המטופלת לצוות המנתחים ואמרה: "יום לאחר הניתוח כבר התהלכתי במחלקה ללא הליכון, ויומיים בלבד לאחר הניתוח כבר השתחררתי לביתי. אני מאמינה שהשימוש בטכנולוגיה החדשנית השפיעה לטובה על ההחלמה מהניתוח. אני מרגישה נהדר".
"מדובר בפריצת דרך של ממש. השילוב של היכולות שלנו כמנתחים לקבל משוב מידי בזמן הניתוח והיכולת לראות ולצפות את השפעתם של מרכיבי הניתוח בזמן אמת דרך משקפי מציאות מדומה מאפשרים לנו כמנתחים שליטה מלאה ואפשרות לבצע את הניתוח באופן היעיל והמדויק ביותר", סיכם ד"ר אסעד דראושה, לאחר הניתוח הראשון.