הסודות האפלים של החומה הסינית

החומה הגדולה של סין משכה אליה מאז ומעולם את תשומת הלב של מדענים, חוקרים ואנשי צבא. כיום אנחנו כבר יודעים עליה המון דברים חדשים וכדאי לעצור לרגע ולהבין מה באמת מסתתר מתחת למערכת הביצורים הענקית הזו

החומה הגדולה של סין, או בקיצור "החומה הסינית", היא מוקד משיכה מרכזי עבור תיירים מכל רחבי העולם. במקור נבנתה החומה כדי להגן על האימפריה הסינית מפני הברברים של מונגוליה ומנצ'וריה, אך היא מפורסמת בעיקר באורכה העצום שלפי הערכות מגיע עד 8,851 ק"מ.
בנוסף, ידוע שמדובר במערכת ביצורים שנבנתה מאדמה, לבנים ואבנים מצפון סין אך רק מעטים מכירים את הסודות שמסתתרים מתחת לפני השטח – תרתי משמע.

• מה אתם לא יודעים על החומה?

קודם כל, חוקרים בעידן המודרני כבר מסכימים על כך שהחומה הסינית נבנתה על ידי עבדים. זה לא ממש סוד, בעיקר בהתחשב קודם כל, חוקרים בעידן המודרני כבר מסכימים על כך שהחומה הסינית נבנתה על ידי עבדים. זה לא ממש סוד, בעיקר בהתחשב בתקופה שבה מדובר. החומה הסינית החלה להיבנות במאה ה-5 לפני הספירה ומאז שופצה עוד כמה פעמים עד המאה ה-16. אלו זמנים שבהם השימוש בעבדים היה חלק בלתי נפרד מהכלכלה ומהבחינה הזו אין הבדל בין סין לבין מדינות מערביות באירופה ובארצות הברית.
שנית, לאורך החומה חנו במהלך ההיסטוריה כוחות צבא ושרשרת של משואות שימשה בשביל להעביר התרעה על התקפות הנוודים. זה למשל משהו שאפשר לראות במהלך טיול מאורגן לסין שכולל ביקור בחומה הגדולה, אבל כדאי לדעת באותה הזדמנות שהחומה ומגניה דווקא לא עמדו בהתקפות המונגולים בראשות ג'ינגיס חאן. זה היה גם הכובש שהבקיע את החומה בשנת 1211, ניכס לעצמו את סין וכונן את שושלת יואן.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יש גם המון מיתוסים שלכאורה ידועים על החומה הסינית אבל לא עולים בקנה אחד עם המציאות. אחד הגדולים שבהם הוא שניתן לראות אותה מהירח, אך לפי עדויות של האסטרונאוט ניל ארמסטרונג זה פשוט לא נכון. מצד שני, אפשר בהחלט לראות את החומה מהחלל וממרחק של עשרות אלפי קילומטרים.

• אורז במקום מלט

לא כל הסודות של החומה הסינית אפלים ויש פריטי מידע חדשים שבהם חוקרים משתמשים על מנת לשכלל גם שיטות מודרניות. בשנת 2010 למשל הכריזו מדענים כי חומת סין הגדולה נבנתה עם אורז דביק כתחליף למלט. לפי המדענים, זו הסיבה האמיתית לשרידות יוצאת הדופן של החומה ולעמידות שלה לאורך ההיסטוריה.

מהמחקר לעיל עולה שפועלים שעבדו בשירות שושלת מינג לפני משהו כמו 600 שנה ערבבו את האורז הדביק עם קמח ולימון. כך הם הפכו את האורז לחלק מתערובת שחיזקה את החומה ובמקביל שימשה לבניית קברים, פגודות ובתים. בין לבין אף השתמשו העובדים באורז כמרכיב בתזונה היומית שלהם וניצלו כל גרגר מיותר. זו עדות מדהימה לכושר היצירתיות של הסינים ולערך המוסף של החומה כיעד תיירותי.