הנוער העולה

הוא נפגש עם בוז'י הרצוג, יאיר לפיד והשרים נפתלי בנט וישראל כץ בשגרה, עומד בראש ארגון שמייצג 700.000 בני נוער, מכין שיעורי בית באוטובוסים ובזכות מאבק "הטסטרים" שהוביל בחודש האחרון, משרד התחבורה ביצע שינוי משמעותי לטובת הצעירים הלומדים נהיגה. תכירו את אליאב בטיטו מעפולה, 17, שמשמש כיו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

בחודש האחרון עלתה על סדר היום התקשורתי בישראל סוגיית המצוקה ב"טסטרים" לצעירים המעוניינים לגשת למבחן הרשמי – בדרך לרישיון הנכסף. במסגרת מחאה מאורגנת היטב על ידי מועצת התלמידים והנוער הארצית התלמידים מאות בני נוער אף הפגינו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ נגד שר התחבורה, ישראל כץ – כל זאת בעקבות זמן ההמתנה הממושך למבחני הנהיגה.

אליאב בטיטו בכנסת
אליאב בטיטו בכנסת

בני הנוער טענו כי בשל מחסור בבוחני נהיגה הם נאלצים להמתין חודשים בין טסט לטסט וכך נדחה רישיון הנהיגה שלהם. בסופו של מאבק מתיש אותו הוביל יו"ר מועצת התלמידים, אליאב בטיטו, שמשמש בתפקיד יו"ר מועצת התלמידים החליטו במשרד התחבורה להוסיף 20 תקנים של בוחני נהיגה, מה שיביא לקיצור זמני ההמתנה למבחן נהיגה מעשי באופן משמעותי.

• משש בבוקר עד שתיים בלילה מחוץ לבית

בטיטו, רק בן 17, הרשה לעצמו בשבוע החולף לחייך ולסמן וי ענק, בתום המאבק המתמשך. למרות גילו הצעיר, הרזומה של התלמיד הצנוע מקרית החינוך אמי"ת עפולה מרשים בכל קנה מידה.

בעבר הוא שימש כיושב ראש מועצת התלמידים של העיר עפולה ובהמשך כיו"ר מחוז צפון. לפני כשנה מונה לתפקיד הנוכחי ובמסגרתו הוא מייצג לא פחות מ-700.000 ילדים ובני נוער, כיו"ר מועצת התלמידים ובני הנוער הארצי. במסגרת תפקידו הוא נפגש על בסיס קבוע עם יו"ר האופוזיציה בוז'י הרצוג, יאיר לפיד, שר החינוך נפתלי בנט, שר התחבורה ישראל כץ ובכירים נוספים ורבים במערכת מקבלי ההחלטות בישראל.

אליאב בטיטו עם נפתלי בנט
אליאב בטיטו עם נפתלי בנט

הוא נולד למשפחה דתית, מוכרת ומוערכת בעפולה. בנם הבכור של יאיר, עצמאי בעסקי הרכב וזיוה, מורה ומחנכת. לאליאב אח נוסף, אליחי הלומד עמו בבית הספר ואחות נוספת, טליה, הלומדת באולפנת "צביה" בעיר.

גילו הצעיר וצניעותו מטעים. כל משפט שלו רהוט, מדוד, שקול ונטול רהב. מנקודת מבטו יש לו משימת על והיא לייצג את בני הנוער נאמנה.
בעלי תפקידים בכירים, כך נראה, לא עושים עליו רושם יתר על המידה, ושיחת טלפון מחבר כנסת ותיק או שר בעל השפעה בכנסת ישראל תתקבל כעניין שבשגרה.
"מועצת התלמידים והנוער הארצית היא הגוף המייצג הרשמי של כלל בני הנוער במדינת ישראל וככזה, אנו לוקחים חלק בכל ועדות הכנסת, מלבד חוץ וביטחון", אומר בטיטו, "התפקיד הזה מזמן לי שיח עם כלל מקבלי ההחלטות בכנסת ישראל, שעם חלקם אני מצוי בקשר הדוק. היה ברור לי שנכנסתי לתפקיד שידרוש ממני המון, וזה מה שקורה במציאות הלכה למעשה.
יש ימים שלמים שאני עושה את הדרך על הקו עפולה – ירושלים. יום כזה יתחיל בשש בבוקר, בנסיעה לבירה, ויסתיים עמוק עמוק לתוך הלילה, כשאני שב הביתה בשעות הקטנות של הלילה. לשמחתי אני זוכה לתמיכה מהמשפחה, החברים, ובית הספר ואת ההשלמות ללימודים וההכנות לבגרויות אני עושה תוך כדי נסיעות. זה כבר הפך להיות חלק מהשגרה שלי, בעיקר בחודש האחרון, בו ניהלנו קמפיין נרחב בנושא הטסטים. לשמחתי, אני מצליח להגיע להישגים לימודיים".

• "אני שמח וגאה על הצלחתנו במאבק"

לא בכדי מעלה בטיטו את מאבק הטסטים. לכל אורכו הוא לקח בו חלק משמעותי, לצד חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, עד להחלטה המשמחת מבחינתו: "אני רוצה להודות לח"כ שאשא – ביטון, שנרתמה לעזרה, הובילה את המהלך לפיתרון והוכיחה פעם נוספת שבני הנוער בישראל עומדים בראש מעיינה", אמר בטיטו, "התודה גם לשר כ"ץ על אימוץ הפיתרון וההבנה של חשיבות הנושא. כולי תקווה שעל פי המתווה החדש, זמן ההמתנה יקוצר באופן משמעותי, על מנת למנוע מצב בו בני נוער מחכים חודשים רבים עד לטסט המיוחל. מהנתונים שבידיי, השינוי יביא נכון לעכשיו לתוספת של 100.000 בחינות בשנה.

בטיטו עם עם בוז'י הרצוג בדיון פתוח
בטיטו עם עם בוז'י הרצוג בפורום יושבי ראש  מועצות תלמידים ונוער

אני שמח וגאה על הצלחתנו במאבק זה. כפי שהוכחנו בעבר. בסופו של דבר, מאבק כזה מניע אותי ומעניק לי סיפוק רב. אחרי כל האדרנלין והאנרגיות שהשקענו, אפשר היה ללכת לישון עם חיוך. המהלך הזה שהובלתי ישפיע במיידית וגם בעתיד באופן משמעותי", הוסיף בטיטו.

יומיים לאחר שסיים את הסאגה בפרשת ה"טסטרים", יו"ר מועצת התלמידים מעפולה מסמן את היעד הבא: הקדמת גיל הבחירה לכנסת.

לדבריו, אם בני הנוער יכולים לנהוג בגיל זה, אזי הם מספיק בוגרים גם בשביל לבחור. לצד זה הוא מוביל מאבק נוסף לטובת בני נוער וצעירים הממלצרים ולא פעם זוכים להלנות שכר, בעיקר בכל הנוגע לטיפים, "הזכויות של בני הנוער הממלצרים חייבים להשתנות ובחקיקה, ואת הנושא הזה אנו נציף ונעלה וכמובן נפעל לשנות את הסטטוס הקיים, שגורם ללא מעט בני נוער לתסכול רב וכמובן לפגיעה בזכויותיהם התעסוקתיות. כרגע המצב לא תקין".

בקיץ הקרוב יסיים בטיטו את תפקידו. התחנה הבאה שלו תהיה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, כשהוא ייצא לשנת שירות של הסוכנות היהודית בקונטיקט, באזור ניו אינגלנד. בטיטו יפעל בקרב הקהילה היהודית בתחום החינוך ומבחינתו המעבר הזה יהיה סוג של שליחות.

• "פוליטיקה? בעתיד הכל יכול לקרות"

העבודה מול חברי כנסת, שרים, מנכ"לים של שמרדים ממשלתיים ושאר בכירים מעלה באופן טבעי האם פניו של בטיטו מועדות בעתיד לכיוון הפוליטיקה. למשמע השאלה הוא מחייך, אך לא פוסל על הסף, כמו כל פוליטיקאי משופשף, "העבודה שלי כיו"ר מועצת התלמידים משיקה לעולם הפוליטי מדי יום ביומו, למרות שאנחנו לא גוף פוליטי ולא מפלגתי. כרגע זה לא על הפרק, אבל בנוגע לעתיד הכל יכול לקרות. יש המון תחומים שמעניינים אותי, אם זה לימודי אדריכלות, עשייה ציבורית או עבודה במגזר העסקי. אני עוד צעיר ולשמחתי לא צריך לקבל את ההחלטה עכשיו".

עם לו"ז תובעני מתקשה בטיטו לאתר לעצמו כמה שעות של פנאי, כמו יתר מרבית חבריו, אך לא נראה שזה חסר לו יתר על המידה, "כל אחד עושה את הבחירות שלו בחיים, ואני עשיתי את שלי. אז נכון שלפעמים צריך לוותר על חופשות משפחתיות ובילויים משותפים עם החברים, אך מצד שני אני זוכה להמון רגעי סיפוק בתפקיד שלי וזה יוצר את האיזון", סיכם בטיטו.