קצת מורשת: ביקור בבית הילדים הראשון של גשר

בית הילדים הראשון של קיבוץ גשר הנמצא באתר התיירות 'גשר הישנה' שוחזר ונבנה מחדש. מומלץ! צילום: עזרא קליין

סיפור בית הילדים של מספר את סיפור ילדי ילדי קיבוץ גשר שהתגוררו עד אפריל 1948 בבית ילדים עשוי לבני עץ, ולאחר שנהרס כליל במתקפה של הליגיון הירדני על הקיבוץ. פונו הילדים תחילה לאשדות יעקב ולאחר מכן לחיפה ושבו לקיבוץ רק שנתיים מאוחר יותר עם בניית הקיבוץ מחדש במיקומו הנוכחי.
מהמבנה המקורי נשארה רצפה וגיגית רחצה מנוקבת מכדורים.

המבנה נחנך במעמד, ראובן פינסקי ראש אגף מורשת והנצחה במשרד ראש הממשלה, עומרי שלמון מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, ראש המועצה יורם קרין, ותיקי  וחברי קיבוץ גשר, כל השותפים במלאכת השחזור והקמת התערוכה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

על המבנה סיפרה נירית בגרון מנהלת האתר: "למרות דלות האמצעים ודלות החומר באותם ימים, הדאגה לילדים עמדה בראש. חיי היומיום מיוצגים בפריטים שנבחרו בקפידה רבה. המבנה עצמו שוחזר מלבני בוץ מקומי והוקם על פי תיעוד מדוקדק של מה שהיה ונחרב כליל. פרט לרצפה סדוקה, אמבטיית פח מחוררת כדורים וקרוסלה בחצר – לא נותר דבר."

על מלאכת איסוף המסמכים והסיפורים של בית הילדים עמלה סיגלית הר ציון שליקטה סיפורים מפי ותיקי גשר ונעזרה בכל מי שיכול היה לתרום מזיכרונו, תמונות מן האלבום או פריטים מקוריים.
עוד תמכו בשחזורו של בית הילדים, המועצה לשימור אתרים בשיתוף אגף מורשת והנצחה במשרד רוה"מ וקרן יק"א.

גזירת הסרט בחנוכת בית הילדים המשוחזר צילם עזרא קליין גשרגזירת הסרט בחנוכת בית הילדים המשוחזר צילם עזרא קליין גשר
גזירת הסרט בחנוכת בית הילדים המשוחזר צילם עזרא קליין גשר

עומרי שלמון – מנכ"ל המועצה לשימור אתרים אמר בטקס חנוכת בית הילדים: "זהו סיפור על אנשים שבנו כאן בית במובן המלא של המילה. סיפור ענק של הרס מחד ושל חיותו של סיפור וזכרונות מאידך, כאן על הגבול, הירדן עם ריח המלוח וההרדופים בגדותיו. זהו בית ילדים בליבו של אתר מורשת פעיל ומנחיל, זה למעלה מ-27 שנה, ועוד רבות לפניו."

ראש מוא"ז עמק המעיינות יורם קרין: "עשיתם עבודה נפלאה. כמי שגדל בבית ילדים, וחווה בתקופה מאוחרת אמנם יותר את ההפגזות והריצה למקלטים, עדיין נשארו השמחה, החוויות והיחד שלנו כקבוצה בבית הילדים. היום אנו חונכים את בית הילדים המשוחזר כאן בגשר הישנה, אבל אני מצפה כבר בקוצר רוח לחנוך יחד אתכם בית ילדים חדש בקיבוץ גשר"