המלאכים של המרכז הרפואי העמק

קציעה כהן, אחות במרכז הרפואי העמק הייתה בדרכה למוסך הסמוך למקום עבודתה- כשלפתע ראתה גבר שרכב על אופניים, התמוטט ולקה באירוע של אוטם שריר הלב. רגע אחרי שהתקשרה להזמין ניידת של מד"א הגיע לעזרתה הסניטר רונן אמר, שבדיוק סיים משמרת בעבודה והחל בהנחיית המוקדן בפעולות החייאה מהירות. התגובה המהירה והמקצועית של השניים הובילה להצלת חייו של הרוכב. השבוע הם כבר אמרו: "אין ספק שהיה פה ממש נס לשנה החדשה"

"להיות במקום הנכון, בזמן הנכון", הביטוי הקלישאתי הזה לכאורה, הפך לפני מספר ימים למציאות מצילת חיים עבור רוכב אופניים בשנות החמישים לחייו, שהתמוטט במדרכה – בסמיכות למרכז הרפואי העמק בעפולה וניצל ככל הנראה בזכות קציעה כהן, אחות בכירה בבית החולים והסניטר רונן אמר.
"עברתי במקום ממש במקרה", סיפרה כהן, "קצת לפני השעה שבע בבוקר ביום שני נסעתי לכיוון המוסך במטרה להשאיר את הרכב לטיפול ומשם להמשיך לעבודתי במחלקה. בזמן הנסיעה הבחנתי במראה האחורית ברוכב שנוטה הצידה ולבסוף מתמוטט. עצרתי את הרכב וניגשתי לעזור לו. תחילה חשבתי שהרוכב החליק אבל הבנתי מהר שהמקרה קשה ומורכב יותר. בשלב ראשוני יצרתי קשר עם מד"א בכדי שישלחו ניידת ובמקביל המוקדן אמר לי כיצד לפעול. זיהיתי נשימה לא יעילה ולא איתרתי דופק. בלווי המוקדן ממד"א הבנתי שצריך להתחיל בפעולות החייאה. בשלב הזה הגיע רונן, ממש כמו מלאך מהשמיים והוא התחיל בפעולות עיסוי. הוא ביצע את ההחייאה בצורה מקצועית להפליא ובנחישות וחששתי להחליף אותו שלא אקלקל. שמרתי על נתיב אוויר ורונן המשיך בעיסויים. בהמשך בביה"ח האיש עבר צנתור שהדגים חסימה באחד מכלי הדם המרכזיים המספקים דם לשריר הלב. כנראה שהוא עבר אוטם ובעקבותיו הפרעת קצב קשה שסיכנה את חייו".

• "לקח לי כמה ימים להתאושש"

אמר שבדיוק סיים משמרת לילה ביצע ברוכב החייאה של כ-8 דקות עד להגעת צוות של מד"א גלבוע שהשתמש בדפיברילטור ומכשיר להחייאה אוטומטית ועצמאית, בטרם פינה אותו לבית החולים. "אלו היו דקות מורטות עצבים שנמשכו כמו נצח", סיפר אמר, "עבדתי על אוטומט והייתי ממוקד מטרה במטרה לפעול ולעזור לרוכב שישרוד את האירוע. האדרנלין היה ברמות מאוד גבוהות בגופי ולקח לי כמה ימים להתאושש מהאירוע הזה. נראה לי גם שלא ישנתי כל הלילה".
בסופו של יום הרוכב שרד את האירוע הלבבי בו לקה. לדברי רונן וקציעה היה זה נס לשנה החדשה, הלכה למעשה.
"האירוע הזה יכול היה להיגמר אחרת אם לא היינו עוברים במקרה במקום בו התמוטט הרוכב ומסייעים לו מיד", הוסיפה קציעה: "בהמשך ביקרתי במחלקה ושמחתי מאוד לראות שהרוכב התאושש. כולנו עובדים לאורך השנה קשה מאוד להבריא אנשים, לטפל, לשפר איכות חיים ופה נפלה לידינו הזדמנות משמיים להציל חיים בכמה דקות, זה היה פשוט מאפס למאה תוך זמן קצר. במקרים כאלה חשוב מאוד שפעולות ההצלה יתחילו מהר ולשמחתי הצלחנו. מישהו למעלה החליט כנראה לתת לי מתנה מיוחדת לחג".
כמו קציעה, גם רונן נשמע נרגש למרות שחלפו כבר מספר ימים מהאירוע. לפני כשנתיים אמר זכה להערכה רבה לאחר שחילץ ביחד עם עובד נוסף שני פעוטות שנלכדו ברכב – בחניון המבקרים במרכז הרפואי בו הוא עובד. "קשה לשכוח מהר את שארע לנו השבוע, אבל לשמחת כולם זה נגמר בסוף טוב", סיכם אמר, "אני חושב שבאמת היינו במקום הנכון – בזמן הנכון". בעוד כחודש אגב יתחיל רונן לימודי סיעוד וסביר להניח שיהיה לו במה לשתף את המורים והקולגות ללימודים- כבר בתחילתם.