כל אחד יכול – הסיפור המרתק של בי"ס קישון ברמת דוד

בבית הספר לחינוך מיוחד – "קישון רמת דוד" לומדים תלמידים עם לקויות רב מערכתיות, רב בעייתיות, חלקם עם הפרעות קשב מורכבות ולקויות למידה, אבל כל אלו לא מונעים מהמנהלת ומהצוותים החינוכיים ליצור עבורם מרחב לימודי שונה, אחר, ש'נתפר' במיוחד למידותיהם ושמוביל אותם להצלחות רבות. השבוע הם כבר זכו להכרת משרד החינוך שהעניק להם את פרס החינוך המחוזי. סיפור מרגש על אמונה, תקווה, העצמה ומה שביניהם

הסיפור של תלמידי בית הספר לחינוך מיוחד, "קישון" ברמת דוד שבעמק יזרעאל, יכול להוות מקור השראה עבור תלמידים עם לקויות רב מערכתיות, שלא מוצאים את דרכם במערכת החינוך, וכתוצאה מכך גוררים לאורך 'שנות העשרה' שלהם תחושות תסכול, כעס, אכזבה ולעתים חוסר אונים.

בבית הספר אותו מנהלת בתשע השנים האחרונות עדנה דן-גור, תושבת מושב מרחביה, לומדים 184 תלמידים בשכבות ג' עד ט'. דן-גור, שניהלה קודם לכן בית ספר רגיל, הביאה עמה לבית הספר את תפיסת עולמה ששמה את התלמיד במרכז ומאמינה ביכולותיו. לדבריה, כל אחד יכול, ולכן הטמיעה ב"קישון" נורמות, ערכים לימודים וחברתיים, ויעדים להישגיות ומצוינות, שמצויים בכל בית ספר רגיל, למרות שהיא מנהלת בית ספר לחינוך מיוחד.

עדנה דן-גור מנהלת בית הספר קישון ברמת דוד
"אנו מעניקים הזדמנות לכל תלמיד". עדנה דן-גור מנהלת בית הספר קישון ברמת דוד

את המדיניות הזו היא הובילה יחד עם הצוותים החינוכיים בבית הספר, ועם התאמה מיוחדת שנדרשת לתלמידים, מעין חליפה ש'נתפרת' במיוחד למידותיהם. השבוע, הם כבר זכו להכרת משרד החינוך שהעניק להם את פרס החינוך המחוזי.

• "קשה לתלמידים ללמוד"

נראה שתשע השנים האינטנסיביות בראש המערכת המאתגרת לא הובילו לשחיקה בקרב המנהלת הנמרצת. היא מדברת על התלמידים בהערכה רבה, ממירה קשיים לאתגרים ומורכבות להעצמה, "יש לנו תלמידים רגילים בבית הספר", היא מדגישה, "האינטליגנציה שלהם תקינה, אבל קשה להם ללמוד וכאן אנחנו נכנסים לתמונה, במטרה לעזור להם", היא מסבירה.


אל בית הספר מגיעים תלמידים מכל רחבי העמק – ובין היתר מעמק יזרעאל, עפולה, גלבוע, מגדל העמק, רמת ישי, יקנעם ועוד. אותם תלמידים מוגדרים בועדות ההשמה של משרד החינוך תלמידים בעלי לקות רב מערכתית ורב בעייתית.
חלקם צובר פערים של שנות לימוד שלמות, חלקם סובל מהפרעות קשב מורכבות, מלקויות למידה ברכישת קריאה וכתיבה, מ'דיסקלקוליה' (לקות למידה קוגניטיבית במתמטיקה) ועוד.


"עבור כל התלמידים הללו אנחנו בנינו מסגרת ואנו מעניקים להם משאבים שעוזרים ומאפשרים לתלמידים להתמודד טוב יותר עם הלמידה והקשיים הנלווים", אומרת דן-גור. "מעבר לכך, אנחנו לא יוצרים הפרדה בין הלמידה להווי ולאקלים הבית הספרי. הכל נשזר האחד בשני והלמידה היא בכל המרחבים ומחוצה להם. בדרך הזו אנו מעניקים הזדמנות לכל תלמיד".

• קשיים חברתיים, לימודים ורגשיים

ההתמודדות עם תלמידים עם לקויות שונות, כאלו המתחנכים בבית הספר קישון ברמת דוד היא ייחודית לאין שיעור וזו בלשון המעטה. בכדי לפשט מעט את אותה התמודדות, דן-גור מציגה דימוי מרתק.
"להכניס את התלמידים שלנו לבית ספר, זה כמו לחשוף ילדים אלרגיים לבוטנים לשדה גדוש בבוטנים. בתפיסה שלהם הכניסו אותם למקום שהם לא הצליחו בו לאורך השנים, למקום שאחרים הצליחו בו והם לא.
זה יוצר בעיות התנהגותיות קשות למכביר, גם ברמה הלימודית וגם בקשר עם המחנכים וההורים. מעבר לקשיים הלימודיים קיימים גם אספקטים נוספים, חלקם רגשיים שהופכים את ההתמודדות למורכבת עוד יותר.
התלמידים הללו כועסים על כך שמעבירים אותם לבית ספר אחר, על כך שמפרידים אותם מהקהילה, מהחברים וגם על העובדה שהם מגיעים לבית הספר בהסעות נפרדות".

kishon (2)
"להכניס את התלמידים שלנו לבית ספר, זה כמו לחשוף ילדים אלרגיים לבוטנים לשדה גדוש בבוטנים". בי"ס קישון, השבוע

• "אנחנו לא מוותרים לאף אחד ועל אף אחד"

דן-גור מסבירה שעם כל הרקע הראשוני הזה, הם פועלים ליצור שינוי בקרב התלמידים ולהחדיר בהם אמונה לבצע את השינוי, שלשמחתם מתרחש תוך כדי תנועה ותהליך מובנה ומבוקר.
"בעבודתנו החינוכית היומיומית אנו פועלים בצורה ייחודית ומידי יום הופכים את כותרתו של "קישון" מבי"ס לחינוך מיוחד, לבי"ס "מיוחד לחינוך", אומרת דן-גור, "תפיסת העולם שלנו מאמינה באדם, בכוחותיו, ביכולת שלו להשתנות ולהגיע להישגים בכל תחומי החיים.
אנו רואים בתלמידים, בהורים ובאנשי החינוך משאב משמעותי לקידום ההתפתחות והצמיחה של התלמידים שלנו, כשלאורך כל הדרך אנו מחנכים לערכים, למצוינות וללמידה לצד נוכחות אוהבת, משגיחה ומתעניינת. סדר היום שלנו בבית ספר מותאם למגוון הצרכים והאפיונים של התלמידים. לכל תלמיד "נתפרת חליפה" – תוכנית חינוכית, מדייקת ומותאמת לו, שנבנית בתשומת לב בתבונה וברגישות לעולמו החיצוני והפנימי של התלמיד.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


צוות ביה"ס פועל כל העת בחוכמת הלב וביצירתיות ליצירת מקום בטוח לתלמידים שבאמתחתם הרגשית והחינוכית, פערים לימודיים, קשיים חברתיים ותפיסה עצמית נמוכה. אנחנו לא מוותרים לאף אחד ועל אף אחד, והופכים מידי יום כל אבן וכל דף בספר' על מנת למצוא את הדרך לקדם את התלמידים שלנו. את המסע המשותף הזה אנחנו עושים ביחד עם האנשים בחייו של התלמיד בתוך הכיתה ומחוצה לה. בסופו של יום, האמונה היא הבסיס לעבודה שלנו".

• רואים שכר לעמלם

לאורך השנים פיתחו בבית הספר "קישון" תוכניות לימוד ייחודיות ופרויקטים מרתקים, חלקם משלבים את התלמידים בקהילה הסובבת אותם. בפרויקט "ילדים זהב למען גיל הזהב", תלמידי בית הספר מתנדבים בבית האבות "עיינות" בקיבוץ. בפרויקט נוסף התלמידים יוצרים בעץ ומתכת ובונים שולחנות, פמוטים, מראות וחפצים מרהיבים נוספים. כמו כן, מדי פעם בפעם מועברים התכנים הלימודיים אל חצר בית הספר, לעיתים למשך כל היום, במטרה לשבור את שגרת הלימודים ולייצור עניין בקרב התלמידים.


את השכר לעמלם רואים המורים והשותפים למלאכת החינוך בהתפתחות וההתקדמות של התלמידים, שמסיימים את לימודיהם בבית הספר. רק בשבוע האחרון בוגרת בית הספר סיימה בהצלחה קורס קצינות וסיפורי ההצלחה כוללים גם תלמידים שזומנו לקורס הטיס היוקרתי של חיל האוויר ותלמידים נוספים שסיימו את לימודיהם עם תעודות בגרות מרשימות.


בבית הספר קישון זכו השבוע גם לקבל הערכה רבה מאייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, ומנהלת אגף החינוך במועצה, רחל שחורי.
בצר: "ברכות לבית הספר קישון – בית ספר מיוחד לחינוך – אליו נוהרים תלמידים מכל רחבי הארץ בשל הגישה הייחודית שלו והמסירות יוצאת הדופן של העשייה החינוכית המתקיימת בו. נמשיך לתמוך ולהעצים את הפעילות בבית הספר, אנו גאים על הפרס, עם זאת, הפרס האמיתי הוא החינוך המצוין לו זוכים ילדינו וילדי האזור הלומדים אצלנו".

 

נפרדנו כך: עלייה של 16 אחוזים במספר המתגרשים בעפולה

|

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|