המדור המשפטי: חתימה על ייפוי כוח מתמשך

הטור המשפחתי של עו"ד אדר בן גיגי: איך נבטיח כי זכויותינו יוגשמו גם כאשר לא נוכל לדאוג לעניינו יותר

בימים אלו משרדינו סיים טיפול בעניינו של לקוח בן 94, אשר באמצעות משרדנו הצליח לקבל את מבוקשו עובר לדיון הוכחות בעניינו, אף שבמהלך ההליך השיפוטי, איבד הלקוח את כושר השיפוט שלו ובית המשפט קבע עבורו אפוטרופוס לדין מטעם המדינה.
הלקוח נישא בצעירותו לאישה בחו"ל בפעם השנייה, הצעירה ממנו בכמעט 40 שנה. במהלך השנים ניהלו בני הזוג מערכת יחסים אוהבת ומכבדת ולימים הגיעו להתגורר בישראל. לבני הזוג לא נולדו ילדים משותפים. לאיש 4 ילדים בוגרים מאשתו הראשונה, המתגוררים כולם בישראל בסמיכות לבית בני הזוג ונוהגים לבקר אותם בקביעות.
כשהגיע האיש לגיל מבוגר ונטל הטיפול בו הפך קשה, החלו גם קשיים בין בני הזוג ובליבה של האישה גמלה ההחלטה להתגרש ממנו והיא עזבה את הבית.
עוד הבחינו הילדים כי אשת אביהם אשר הייתה דומיננטית ומידרה אותם מטיפול באביהם, מזניחה כעת את הטיפול בו, מסרבת להביא מטפלת עבורו ומונעת ממנו תרופות ואביזרים רפואיים החיוניים לתפקודו היום יומי.
האיש החליט לחתום על ייפוי כוח לטובת ילדיו על מנת שיטפלו עבורו בכל העניינים הרפואיים, הכספיים והמשפטיים. למרות גילו המבוגר עדיין היה צלול בזמן החתימה ועל כן אישר נוטריון את עריכת ייפוי הכוח לטובת הילדים. אך לדאבונו, בזמן ההליך חלה האיש והחל תהליך דמנציה דבר אשר חייב מינוי אפוטרופוס עליו.
בני הזוג החלו בהליכים משפטיים, או אז "שלפה" האישה "שפן מהכובע" וטענה כי האיש כלל אינו כשיר לחתום על ייפוי הכוח והיא המתאימה להמשיך לטפל בענייניו וכמובן חזרה בה מרצונה להתגרש.
לא היה ספק כי המניע לשינוי הפתאומי בגישתה, הגיע דווקא מהעובדה שהאישה הבינה שימיו של האיש קצרים והוא בעל רכוש וזכויות רבות ומוטב אם תמתין לצורך קבלתם.
בעקבות המאבק על זהות האפוטרופוס עליו בין רצון הילדים ורצונה של האישה, קבע בית משפט לאיש אפוטרופוס לדין עו"ד מטעם המדינה אשר יטפל בענייניו המשפטיים ביחס לתובענה הרכושית בלבד.
כפי שציינתי בתחילת הדברים, ענייניו של האיש הסתדרו עבורו והוא קיבל את כל מבוקשו בבית המשפט והכל בזכות הטיפול המסור והמקצועי של משרדנו, אך לא תמיד כך הדבר.
יש לזכור, כי פעולה מוקדמת ופשוטה יחסית הייתה מונעת את כל ההליך ומייתרת את המאבק המשפטי ביחס לרצונותיו ושאיפותיו של האיש, על ידי חתימה על מסמך ייפוי כוח מתמשך אצל עו"ד שעבר הסמכה מתאימה אצל האפוטרופוס הכללי.
חוק הכשרות האפוטרופסות, תשכ"ב-1962 (להלן: "חוק הכשרות והאפוטרופסות") מאפשר לאדם צלול ובלבד שהוא מעל גיל 18, לתכנן ולקבוע כבר מהיום מי ואיך ידאגו לו בעתיד במידה ולא יוכל לקבל החלטות בעצמו כתוצאה מתאונה, מחלה או מוגבלות שכלית או נפשית המתפתחת בעקבות מחלות זקנה.
ייפוי הכוח יכנס לתוקף רק כאשר מצבו של הממנה ידרדר, אפשר שיקבע אפילו מי הסמכות שתחליט האם חלה הדרדרות במצבו לצורך הפעלת סמכותו של מיופה הכוח. מטרתו של ייפוי כוח מתמשך היא ההבטחה כי רצונותיך יוגשמו גם כשלא תוכל לדאוג לעצמך.
אל תוותרו על זכותכם לקבוע כיצד יטופלו עניינכם בעתיד כשלא תוכלו לטפל בכך בעצמכם, בחרו עו"ד המוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך והבטיחו כי רצונכם ימולא במלואו בעתיד.

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|