המדור המשפטי: חיסוני קורונה, מה עושים במקרה של מחלוקת בין הורים גרושים?

הטור המשפחתי של עו"ד אדר בן גיגי

בשבוע האחרון אישרה מדינת ישראל מתן חיסוני קורונה לקטינים בגילאי 5-12 , קודם לכן אושרו חיסונים לגילאי 12-16. לא פעם שואלים אותי הורים גרושים לילדים קטינים מה לעשות במקרה שאחד ההורים מעוניין לחסן ואילו ההורה האחר מסרב?
אז ראשית חשוב לציין, אין משמעות האם מדובר  במשמורן העיקרי או במשמורת משותפת בקבלת החלטות בנושא הקטינים, לרבות החלטות רפואיות ללא הסכמה של שני ההורים ואין כמובן חוק המחייב קבלת חיסונים. הבחירה במתן חיסון לילדים היא חלק מההחלטות שמקבלים ההורים כאפוטרופוסים של ילדיהם. עפ"י סעיף 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 (להלן: "חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות"), קובע כי "בכל ענין הנתון לאפוטרופסותם חייבים שני ההורים לפעול תוך הסכמה". שני ההורים הינם האפוטרופסיים הטבעיים על ילדיהם ועל כן כל החלטה מחייבת הסכמה של שניהם וללא הסכמה כזאת לא יינתן חיסון לקטינים.
נהוג, בזמן חתימה על הסכם הגירושים לחתום על סעיף בו מסכימים ההורים כי במצב של מחלוקת בנוגע להליך רפואי יכריע הרופא המטפל ו/או רופא מומחה בתחום ובהעדר הסכמה יכריע בית המשפט.
התפרצות הקורונה, הביאה עמה התמודדות חדשה שלא ניתן היה לצפות אותה מראש בעת חתימה על הסכמי הגירושים. חיסוני הקורונה חדשניים, לא ניתנו קודם לבני הגיל הזה ומעוררים חששות רבים אצל הורים אבל גם אצל רופאים וצוותים רפואיים. הורים רבים מתמודדים עם השאלה האם לחסן את ילדיהם הקטינים, נושא זה מורכב בכל בית אך מורכב שבעתיים כאשר מדובר בהורים גרושים לילדים אשר חלוקים ביניהם בנוגע לנחיצות החיסון.

• אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

סעיף  19 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי במקרים של מחלוקת בין ההורים יוכלו לפנות לבית משפט לענייני משפחה, בין בנפרד ובין במשותף והוא שיכריע בעניין.
ואכן כך, גם במקרה של מחלוקת באשר לחיסוני הקורונה לקטינים, במידה ואחד ההורים מעוניין לחסן והאחר מסרב, יוכלו לפנות הצדדים לבית משפט והוא שיכריע ביניהם. המדובר כמובן בהליך המחייב הגשת תביעה עפ"י כל הכללים המנויים בחוק, אך הליך זה הכרחי לצורך פתרון המחלוקת בין ההורים.
בתי משפט נוהגים במחלוקות בעניינים רפואיים למנות מומחה מטעמם לצורך בחינת הבקשה תוך שקילת טובת הקטין. במקרה של חיסוני קורונה, לא ברור איך ינהג בית משפט והאם ימנה מומחה, שכן מדובר בנושא חדש שלא נדון מספיק בערכאות משפטיות. אך בפסיקה שפורסמה עד כה בחר בית המשפט לאמץ את הגישה הרווחת לגבי חיסוני השגרה של הקטינים , שבה אישר מתן חיסונים לקטינים גם ללא הסכמת ההורה המסרב.
בית המשפט ישקול תמיד את דעתם של ההורים, אך ייתכן שישמע את רצונו ודעתו של  הקטין בהתאם לגילו והבנתו, ויכריע את המחלוקת בין ההורים.
עד כה נדונו מקרים מעטים בבית משפט לענייני משפחה ביחס לחיסוני קורונה וכולם התייחסו לקטינים מעל גיל 12, על כן לא ניתן לקבוע בוודאות מה תהיה ההכרעה ביחס לגילאים הצעירים יותר.
חיסוני קורונה הינם נדבך אחד במחלוקות רפואיות ואחרות בין הורים גרושים לילדים קטינים, נתקלתם בבעיה מול ההורה האחר, אל תהססו פנו לקבל ייעוץ ע"י עו"ד מומחה לענייני משפחה, לעיתים ניתן לסיים את המחלוקת בשיחת גישור ולעיתים נדרשת פנייה לערכאות משפטיות.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|