המדור המשפטי: זכויות עובד בזמן טיפולי פוריות

הטור המשפחתי של עו"ד אדר בן גיגי

פעמים רבות נשים המתקשות בהליך כניסה להריון, מוצאות עצמן נאלצות להיעדר מהעבודה לפרקי זמן ממושכים כתוצאה מטיפולים או בדיקות. כך גם קרה לגלית (שם בדוי), בת 41 יחידנית אשר החליטה להתחיל בהליך של טיפולי פוריות לצורך כניסה להריון. גלית נעדרה מהעבודה לצורך בדיקות, בתחילה לא רצתה לשתף את מקום העבודה בסיבת ההיעדרות, אך משהללו החלו לנהוג בה בחוסר סבלנות ובכעס, והיא קיבלה הודעת פיטורין, פנתה אלינו על מנת לבדוק מה הם זכויותיה?
ס' 7 ג' (4) חוק עבודת נשים, תשי"ד- 1954 הוא החוק המסדיר את הזכות להיעדר במהלך טיפולי הפוריות וקובע כי הזכות להיעדר לצורך טיפולי פוריות כמוה כהיעדרות בשל מחלה. תוספת לחוק שנוספה בשנת 2019 מאפשרת לנשים להיעדר גם למשך חלקי ימים ולקבל על כך תשלום מתוך ימי המחלה הצבורים  עד לסך של 40 שעות בשנה לעובדת במשרה מלאה.
תקנות עבודת נשים (היעדרות בשל טיפולי הפריה ופריון), תשנ"א-1990 מסדירות את משך ההיעדרות המקסימלית המותרת בחוק, ומגדירה מה תחשב סדרת טיפולים ומה מס' ימי ההיעדרות המותרים לכל סדרה.
ההיעדרות היא מתוך ימי המחלה ועל כן בכדי לזכות בתשלום ימי המחלה בעבור הטיפולים יש צורך שיהיו צבורים לזכותכם ימי מחלה. במידה ולא צבורים לזכותכם ימי מחלה, עדיין תוכלו להיעדר אך לא תהיו זכאים לתשלום עבורם או תקבלו שכר מימי החופשה השנתית אם קיימים כאלו לזכותכם.
בן הזוג המעוניין ללוות את זוגתו לטיפולי הפוריות, זכאי עפ"י חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג) להיעדר עד 6 ימים בשנה ובלבד שצרף הצהרה חתומה ואישור רופא.
החוק היום לא מבדיל בן גבר לאישה ומעניק את הזכות להיעדר לצורך טיפולי פוריות גם לגבר. לכן, קיימת הגנה מפני פיטורין של עובד או עובדת שנמצאים בטיפולי פוריות המחייבת את המעסיק לקבל אישור ממשרד הכלכלה בטרם הפיטורין.
אותה הגנה קיימת לא רק בימי ההיעדרות, אלא לתקופה של 150 ימים לאחר תום ההיעדרות. לכן בכל פעם שמתחדש סבב טיפולים, מתקיימת הגנה למשך 150 ימים מתום הטיפול. תקופת הגנה זו מסתיימת לאחר שנתיים מתחילת הטיפול הראשון והיא אינה אינסופית, וכמובן שמוגבלת ל-2 הילדים הראשונים של בני הזוג, בתקופת העסקתם אצל אותו מעסיק.

• מה תוכל גלית לעשות לאחר שלא עדכנה את המעסיק על טיפולי הפוריות אותם היא עוברת וכבר קיבלה את מכתב הפיטורין?

החוק מכיר בכך שפעמים רבות אנשים העוברים טיפולי פוריות, מעדיפים לשמור את הנושא לעצמם ולא לשתף אחרים ואת המעסיק. במקרה כזה קיימת גם ההגנה של 150 ימים לאחר תחילת טיפולי הפוריות ובלבד שהיא עובדת לפחות 6 חודשים אצל המעסיק ותמסור הודעה למעסיק 3 ימים לאחר הודעת הפיטורין בתוספת אישור בכתב מהרופא המטפל.
פיטורין או הודעה על שימוע בזמן טיפולי פוריות מחייבים פנייה לעו"ד המתמחה בדיני עבודה לצורך קבלת ייעוץ.  עורך הדין יוכל לבדוק את זכויותיך ולהמליץ על הדרך הנכונה בהתאם לרצונותיך.

אל תוותרי על ייעוץ מקצועי ופני מיד עם קבלת ההודעה על הפיטורין או השימוע לעו"ד המתמחה בתחום.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|