המדור המשפטי: זכויות סבים

הטור המשפחתי של עו"ד אדר בן גיגי

האם לסבא וסבתא יש זכויות בכל הקשור לקשר עם הנכדים כאשר בנם או בתם אינם מעורבים בחיי הקטינים?

אורנה סבתא לתאומים בני שלוש נכנסה אלינו למשרד כשהיא כואבת ועצובה וסיפרה שכלתה לשעבר מונעת את זמני השהות עם 2 נכדיה, תאומים בני שלוש. אביהם, בנה של אורנה נשפט ונכנס לכלא לחצי שנה. לפני האירוע היה בנה של אורנה אב מעורב ונכדיה נהגו לשהות עימה בהתאם לזמני השהות עם אביהם שחלק משמורת משותפת עם גרושתו, שכן בנה התגורר ביחידת דיור הנמצאת מתחת לביתה.
לאחר שנשפט בנה ונכנס לכלא, החליטה כלתה כי אינה מעוניינת שאורנה, בעלה ובני המשפחה יהיו בקרבת ילדיה. אורנה פנתה אלינו אחרי שניסתה כל לאל ידה לשכנע את כלתה לשעבר כי תיאות לאפשר להם לשהות במחיצת הקטינים, אפילו למשך דקות בודדות.

אורנה העצובה, לא ידעה נפשה מרוב צער וגעגועים לנכדיה האהובים והיא פונה אלינו בשאלה האם יש להם זכויות ביחס לקטינים?
ככלל הורי הקטינים הם האפוטרופוסים הבלעדיים של הקטינים והם רשאים לקבל כל החלטה אשר נראית בעיניהם לטובת הקטין. ולכן החלטתה של כלתה למנוע את המפגש עם סבם וסבתם, גם אם היא אינה מובנת היא מותרת ולגיטימית מבחינה חוקית.

עוד קובע סעיף 28 א' לחוק הכשרות והאפוטרופסות כי זכותם של סבים לבין נכדיהם לקבוע זמני שהות עם הקטינים תיתכן רק במקרה שבו בנם אבי הקטינים נפטר.

אז מה ניתן לעשות בכל זאת?
מקרה דומה הגיע לכותלי בית המשפט לענייני משפחה ובהתאם להחלטת כבוד השופט בעניינו, קיימת לאורנה הזכות להגיש תביעה לזמני שהות עם הקטינים, במיוחד לאור העובדה כי אבי הקטינים אינו נוכח בחייהם בזמן הנתון ומתוך חשיבה על טובתם. במיוחד לאור העובדה כי קשר קרוב התקיים בין הקטינים לסבם וסבתם טרם נכנס בנם לכלא.

פסיקה שניתנה בבית משפט לענייני משפחה בת"א וקיבלה משנה תוקף בהחלטתו של כבוד השופט שאול שוחט בערעור שהוגש למחוזי בשנת 2012 קובעת כי במקרה בו התקיים קשר בין הקטינים לסבים בעבר והקשר נותק באחת ע"י אחד ההורים, יוכלו הסבים להגיש בקשה ליישוב סכסוך לזמני שהות עם נכדיהם ולאחריה יהיו זכאים להגיש תביעה בבית משפט לענייני משפחה.

עוד קבע כבוד השופט כי במקרה בו היה קיים קשר , אין זה טובתם של הקטינים לנתק אותו, ובכלל לא להיות בקשר עם משפחה מורחבת. חידוש הקשר בין הסבים לקטינים, הוא סעד שנדרש לשמירת טובתם של הקטינים ועל כן באמצעות מינוי אפוטרופוס לדין לקטינים ושמיעת רצונם ביחס לקשר עם הסבים במידת האפשר ובהתאם לגילם ובגרותם, יחודש הקשר גם לנוכח התנגדות הוריהם, האפוטרופוסים הטבעיים שלהם.

למעשה, זו הפעם הראשונה שבה התקבלה תביעה לקיום זמני שהות בין סבים לבין נכדיהם, כאשר הוריהם עוד בחיים. ניתן להסיק כי טובת הקטינים עמדה לנגד עיניו של השופט, ולא רק הוראות החוק, גם אם אין הדבר מנוי בחוק ההחלטה אינה סותרת אותו, כיוון שהוראות החוק מתירות לבית המשפט לנקוט בכל אמצעי שנראה לו לצורך הגנה ושמירה על הקטין.

הגם שמדובר בהחלטה אמיצה של בית המשפט אין היא קובעת מסמרות ביחס לחשיבות הקשר שבין סבים לנכדיהם, אך היא מתווה את הדרך לפסיקה בהתאם לטובת הקטינים, תוך התעלמות מוחלטת מהסכסוך בין הורי הקטינים לסבים. מדובר בהחלטה  חשובה המעניקה לסבים זכויות ולא רק חובות.

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|