המדור המשפטי: ירושת ההורים בעודם בחיים, מה ניתן לעשות על מנת למנוע את התופעה?

הטור המשפטי של עו"ד אדר בן גיגי

למשרדנו נכנסה אישה כבת 83, בדמעות סיפרה לנו כיצד התאלמנה מבעלה הראשון בגיל 45 מטפלת בארבעת ילדיה. לאחר כשנה הכירה אדם המבוגר ממנה בכ-10 שנים אשר הציע לה לעבור ולהתגורר ביחד אתו בביתו. במסגרת המעבר אליו ביקש ממנה בן זוגה כי תעזוב את עבודתה והוא ידאג לכל מחסורה ובנוסף יעניק לה קצבה חודשית לצרכיה האישיים.
לאחר כ-10 שנים של חיים משותפים כשהם כבר מעל גיל 70 מחליטים בני הזוג להינשא, לא לפני שהם חותמים על הסכם ממון ה"מנשל" את האישה מכל זכויותיה מתוקף הנישואין לרבות מזונות מהעיזבון בבוא היום.
לאיש 2 ילדים בוגרים, באותה העת והם משפיעים על אביהם כי יעביר את כל ממונו לרבות הדירה בה התגוררו בני הזוג, אליהם, תוך שהם מבטיחים לו ואפילו חותמים על התחייבות בלתי חוזרת כי תיוותר לו זכות מגורים חינם בבית למשך כל חייו ואפשרות להעניק למי שיחפוץ את אותה הזכות.
בני הזוג חיו חיים טובים ומאושרים במשך כ-10 שנים, עד לפני כשנתיים אז החמירה מחלת הדמנציה של האיש וילדיו שהשתלטו על כל רכושו החלו נוהגים ב"אלימות" כלכלית כלפי בני הזוג כשהם מונעים מהם תחילה את התשלום החודשי שנהג הבעל להעביר לידי אשתו במשך השנים ולאחר מכן אף צרכיהם הבסיסיים כגון קניות בסופר, בשר ודגים אותם נהגו לרכוש בכל שבוע.
לבסוף לאחר חודשים רבים בהם הם שולטים בבניה הזוג, כאילו היו "בובה" בידיהם, הודיעו הילדים של הבעל כי החליטו להעביר את בני הזוג לדירה שכורה, באמתלה כי טובת אביהם הוא מעבר לדירה מונגשת. משסירבו בני הזוג למעבר, החליטו הילדים כי יעשו כל לאל ידם על מנת לגרום לבני הזוג להסכים למעבר.
משרדינו פנה תחילה לבית הדין הרבני במסגרת הליך יח"ס, בבקשה לשמור על המצב הקיים ובשל מצבו הדמנטי של האיש למנות עבורו אפוטרופוס לדין שיהיה אמון על טובתו וייצג אותו בהליך. בית הדין נאות לתת את הצו וביקש את תגובתם של הילדים לטענות האישה. הילדים התעלמו מדרישת בית הדין ופנו באמצעות עו"ד לבית המשפט בבקשה להתמנות כאפוטרופסיים עליו ובקשה להעבירו מביתו.
במסגרת ההליך מצא משרדנו כתוצאה ממחקר מקיף שערכנו, כי הערת האזהרה שנרשמה לטובת האיש נמחקה כאשר האיש דמנטי וחלה החמרה במצבו. כי ילדיו נכנסו כשותפים לחשבון הבנק שלו ורוקנו את כל הכספים שהיו בחשבון, לרבות חשבונות בחו"ל, שהדירה "המונגשת" אליה ביקשו להעביר את בני הזוג כלל אינה מונגשת ומיועדת להריסה וכי כל כוונתם האמתית היא לרשת את האיש בעודו בחיים ולעשות שימוש בנכס אשר ערכו הנדל"ני רב.
דיונים רבים נערכו בבית המשפט, ביניהם החלטה להחזיר את האיש בצו לביתו לאשתו, ערעור על ההחלטה ועיכוב ביצוע. לבסוף בדיון נוסף בבית המשפט על אף ניסיונות ילדיו של האיש לטעון כי הם רוצים בטובתו בלבד, הצלחנו לשנות את ההחלטה ולוודא כי לאיש ימונה אפוטרופוס חיצוני לכל ענייניו, לרבות האישיים וגופו, ועל אף העובדה כי הפסיקה תומכת במינוי בן משפחה במקרים שכאלו.
אומנם הדרך לסיום ההליכים עוד ארוכה, אך זוהי החלטה קריטית וחשובה לבני הזוג, שכן היא מבטיחה שרצונו האמיתי של האיש יובטח ללא כל שיקול אחר. בנוסף, כעת ניתן יהיה לבחון את היקף העלמות הכספים מחשבונו של האיש ואת מצבו הכלכלי ולאפשר לו לחיות את חייו בנחת ללא השפעות של ילדיו.
כיצד נבטיח שמקרה כזה לא יקרה לנו או ליקירנו? ראשית, השאירו ייפוי כוח מתמשך ובו הוראות ברורות לגבי רצונכם ביום לא תוכלו לקבל החלטות בעצמכם, תוכלו להבטיח מי יהיה האפוטרופוס לעניינים הרכושיים, האישיים ולגופכם ולעדכן מראש היכן תרצו לחיות עד הגיעכם לבית עולמכם חו"ח.
ההמלצה היא תמיד, כי תשמרו את רכושכם על שמכם ואת חלוקת הרכוש "תחלקו" רק בצוואה, כך תבטיחו כי הפעולות הנוגעות ברכושכם ו/או בעניינים הקשורים למגוריכם לא יהיו נגועים באינטרסים אחרים.
ולבסוף והכי חשוב, נתקלתם בבעיה, פנו מיד לעו"ד מומחה בענייני משפחה, אשר לו יכולות ואפשרויות להגיע למידע באמצעות צווים שיפוטיים וחקירות כלכליות.

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|