המדור הכלכלי: ה"סיפור" שהמספרים בעסק מספרים

הטור הכלכלי של היועצת העסקית עליזה פרץ: איך קרה שמי שהכיר את המספרים בעסק הצליח לעבור את משבר הקורונה ולנהל עסק בריא מבחינה פיננסית?

מהם המספרים של העסק שחשוב להכיר? אלו דוחות חובה על כל בעל עסק להכין? מה ההבדל בין בעלי עסקים ששולטים במספרים לכאלה שטומנים ראשם בחול כבת יענה?
ובכן, לתפיסתי, בעלי עסקים שמכירים את המספרים מנהלים עסק בריא ולאורך זמן.
בתהליכי ייעוץ ולווי עסקי עם בעלי עסקים אנחנו מתחילים ללמוד ולהכיר את המספרים של העסק, עוברים ביחד על דוח רווח והפסד, מבינים את סך ההוצאות אל מול ההכנסות, ובודקים אם יש תזרים מזומנים.
רוב בעלי העסקים אינם מנהלים תזרים מזומנים וזו אחת הסיבות העיקריות שעסק קורס. זה קורה כאשר ההוצאות הולכות וגדלות ואין שליטה על המספרים, לא ידוע מה קורה עם ההכנסות, פתאום אין מכירות כמו שתכננו,  אין סדר במספרים, ואז נסגרים הברזים בבנקים.
בכדי למנוע זאת יש לבנות תחזית עסקית שנה קדימה, לבחון מה ההוצאות בעסק, מה הכנסות החזויות, מהם המוצרים שאמכור על מנת להגיע להכנסה הצפויה שתעזור לנו לייצר תזרים מזומנים חיובי בעסק.
בעלי עסקים שמחליטים לקחת את העסק שלהם לרמה הבאה, בונים  מנגנון מכירות כולל בקרה ודיווח. כל יום צריך לנהל שיחות מכירה יזומות, להשיג יעדים שהחלטנו עליהם בתחילת החודש, וכך ניתן לצבור הכנסות משבוע לשבוע ולהפוך את תזרים המזומנים השלילי לחיובי.

• ארבעת הדוחות המרכזיים להכרת המספרים של העסק

  1. תזרים מזומנים לבנק – הכנסות והוצאות בפועל
  2. דוח רווח והפסד חודשי.
  3. תחזית עסקית שנתית בה נרשום כל חודש את ההכנסות הצפויות.
  4. מנגנון מכירות – טבלת יעדי מכירות חודשי שבועי ויומי.

הצלחה עסקית לא מתקיימת ב"הוקוס פוקוס"  אלא בתהליך ניהול פיננסי, תכנון, הכרת המספרים ובניית תכנית פעולה.