המדור הכלכלי: אבחון עסקי מדויק בדרך לצלחה

הטור הכלכלי של היועצת העסקית עליזה פרץ: מה זה אבחון/אפיון עסקי ולמה כל בעל עסק חייב לבצע אותו לפחות פעם בשנה?

באבחון העסקי אנחנו בודקים היכן העסק נמצא מבחינת ניהול הפיננסיים, שיווק, מכירות ותפעול, מה הA של הלקוח בנקודת זמן זו ומה החזון העסקי שלו, מה הb שלו תמונת הניצחון העסקי שלו.
בתחילת כל תהליך ייעוץ תחילה בודקים היכן העסק נמצא. מה המצב המצוי של העסק ואח"כ מתחילים לבנות את התהליכים על מנת להגיע למצב הרצוי שבעל העסק רוצה להגיע אליו.
אבחון עסקי בהקבלה לעולם הרפואה, הוא צילום הרנטגן, והייעוץ העסקי הוא האבחנה של הרופא המטפל וההנחיות הניתנות בעקבותיה. בעקבות ביצוע האבחון העסקי יידע היועץ העסקי מה מצבו האמיתי של העסק, ויוכל להמליץ על הצעדים הדרושים לצורך שיפור העסק. בדיקת אבחון עסקי היא בדיקה חד-פעמית, שאינה דורשת מבעל העסק להשקיע בה זמן רב. במהלך הבדיקה נבחנים כל מנגנוני העסק –פיננסים, מכירות, מוצרים ותמחור, שיווק וניהול.
מהו המודל העסקי – מהם המוצרים/שירותים שנמכרים ללקוחות על מנת לייצר הכנסות בעסק, האם קיימת תחזית עסקית?
פיננסי – מהו מצבו הכספי האמתי של העסק ומהם רווחיו, הכרת הרווח והפסד של כל עסק, ניהול תזרים מזומנים, בדיקת התמהיל האשראי הבנקאי.
שיווק ומכירות – בדיקת האפקטיביות של המאמצים השיווקיים של העסק, מוצרים ותמחור, שיטת מכירות – גנט מכירות, תסריטי שיחה.
תפעול – ניתוח המודל התפעולי של העסק והערכת ניצולת המשאבים שלו.
סיכונים – בדיקת הסיכונים והכדאיות של העסק.
לאחר האבחון עסקי מפיקים דוח סיכום, שיפרט את הממצאים לגבי מצבו האמיתי של העסק בפרמטרים שנבדקו, מתן המלצות ודרכי פעולה לביצוע. ביצוע תהליך מעמיק ומובנה לאחר האבחון יגדיל את רווחיות העסק.
אבחון עסקי מקצועי יספק תמונת מצב ברורה על מצבו של העסק בנקודת הזמן הנוכחית, יבהיר מה נדרש לשם שיפור מצבו ויגדיר את הסיכויים והסיכונים שלו. בעקבות האבחון העסקי יוכל בעל העסק לדעת מה עליו לעשות לשיפור רווחיותו של העסק ובמה הדבר כרוך ויוכל לקבל החלטה מושכלת בנוגע לעתידו.