הכל זהב: "אנחנו מגשימים בבוקר, חלומות שאנשים חלמו בלילה"

עשר שנים לאחר מות בנה גיא מלוקמיה, אורית זיסקינד ממושב תל עדשים, שעומדת מאחורי מותג התכשיטים "אורית תכשיטים" בעפולה מספרת לראשונה על המסע האישי הפתלתל והמרתק שהיה מנת חלקה – בדרך להצלחה הנוצצת. בראיון לעמקניוז היא מספרת על הקשר הראשוני לענף הזוהר ("היה לי חיבור מיידי"), החלק שהיא הכי אוהבת בעבודה ("הקשר עם הלקוחות, זה מפרה אותי") והטרנדים ה"חמים" לקיץ הקרוב: ("התכשיטים יהיו צבעוניים וססגוניים”). סיפור העצמה מרגש על אישה שמונעת מכוח היצירה והאהבה למקצוע

שילוב של יצירתיות, מגוון מרשים ושירותיות יוצאת דופן הפכו בשנים האחרונות את המותג "אורית תכשיטים" לאחד המותגים המובילים בעפולה ובעמקים בענף התכשיטנות.
מאחורי המותג "הנוצץ" עומד גם סיפור שמתחיל בטרגדיה אישית של אורית זיסקינד, הבעלים, וממשיך בסיפור העצמה מרגש -הלכה למעשה, עם מסר שעבודה קשה בשילוב יצירתיות, מעוף וחזון מובילים בסופו של תהליך להצלחה.
אורית מתגוררת עם בעלה דודי וילדיה במושב תל עדשים שבעמק יזרעאל, אבל הסיפור המרתק שלה מתחיל אי שם שם באמצע שנות התשעים העליזות בעיר הקיט הדרומית אילת.

אנג'ליקה מדגמנת תכשיטים מבית "אורית תכשיטים" צילום: ולד לימר
אנג'ליקה מדגמנת תכשיטים מבית "אורית תכשיטים". צילום: ולד לימר

• "תמיד היה לי חוש בידיים"

אחרי שעבדה שנים ארוכות כשרטטת היא הבינה כי בעקבות "הכחדות" המקצוע, באדיבות הקדמה, עליה לעשות הסבה מקצועית. הפור נפל על קורס צורפות בסיסי שבו היא השתלבה בהכוונה של שרות התעסוקה המקומית, “בדיוק פתחו קורס בעיר", נזכרת אורית בחיוך, “אני נפלתי בגורל כמו שאומרים. תמיד היה לי יצירתיות מפותח והחלטתי ללכת על זה".
אורית סיימה את הקורס בהצלחה ומיד בסיומו החלה לעבוד ב"כפריס", במילניום הקודם – מפעל משגשג וחנות למכירת תכשיטים בעיקר לתיירים.

• "ידעתי שאני חייבתי להתאושש ולעמוד על הרגליים"

לפני תריסר שנים נחשפו אורית ובני משפחתה לבשורה קשה לעיכול. בנה גיא חלה בלוקמיה ובעקבות זאת המשפחה עקרה לצפון, בעיקר בכדי להיות קרובים לבתי חולים שמתמחים במחלה.


"הייתה לי תמיכה חד משמעית מבעלי דודי. הוא תמיד תמך ופרגן. ממש עזר כנגדי. לצידו גם הילדים דחפו והאמינו בי. התחלנו בקטן, ולא היה לי מושג שזה ייקח אותנו לאן שאנחנו היום."


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"גיא עבר שתי השתלות של מח עצם שלא צלחו", נזכרת אורית, “היינו צמודים אליו. אני עזבתי את כל עיסוקיי והקדשתי את כל כולי למלחמה הקשה על חייו. גיא היה מוכשר מאוד, מגיל צעיר הוא ידע לפסל ולצייר ברמה גבוהה.
מכורח הנסיבות ביליתי עמו שעות רבות ביצירה משותפת. במשך כשנתיים וחצי יצרנו זה לצד זה בהרמוניה. גיא ייעץ ועזר לי בזמן שיצרתי את התכשיטים. בשנת 2008 הוא נפטר. זה האובדן הכי גדול שיש, אבל אחרי תקופת האבלות ידעתי שאני חייבת להתאושש ולעמוד על הרגליים. לפניי עמדו שתי אפשריות: או לקרוס וזה הכי קל, או להרים את כל המשפחה על הכתפיים ולצעוד קדימה.
אני בחרתי בדרך השנייה, הקשה והמאתגרת יותר. עברנו טלטלה כמשפחה אבל היה ברור לי שצריך לדאוג לעוד שלושה ילדים וזה מה שעשינו. היום אני יכולה לומר שאת הכוח המניע אותי הלאה, אני שואבת מתוך היצירה. כך למעשה אני מנציחה את גיא".

תכשיטים מהתצוגה בחנות
תכשיטים מהתצוגה בחנות

• "רציתי לשחק במגרש של הגדולים"

בתהליך הדרגתי ומובנה החלה אורית לאסוף את השברים ובהחלטה מושכלת החלה במסלול העצמה מקצועי שתחילת דרכו בפתיחת דוכן תכשיטים קטן במתחם פרינדלי בעמק.
במשך שלוש שנים היא מכרה  תכשיטי גולדפילד וכסף, שאת כולם היא יצרה בעצמה. אט אט שמה יצא למרחקים וה"באז" סביב התכשיטנית היצירתית והמקורית התעצם. לפני כשש שנים, אחרי שצברה חוג לקוחות מכובד ומרשים היא סימנה את היעד הבא בקריירה המקצועית שלה: פתיחת חנות גדולה יותר. אחרי לבטים ושיקולים היא החליטה לפתוח את החנות במרכז ביג באזור התעשייה בעפולה, "רציתי חנות משלי, ל'שחק במגרש של הגדולים'", היא אומרת, "הייתה לי תמיכה חד משמעית מבעלי דודי. הוא תמיד תמך ופרגן. ממש עזר כנגדי. לצידו גם הילדים דחפו והאמינו בי. התחלנו בקטן, ולא היה לי מושג שזה ייקח אותנו לאן שאנחנו היום".

צוות החנות של "אורית תכשיטים"
צוות החנות של "אורית תכשיטים"

• סיפור "נוצץ"

עם השנים מיצבה את עצמה אורית כתכשטינית מובילה ומבוקשת, עם חנות משגשגת וחוג לקוחות נרחב בכל הגילאים ומכל המגזרים. בתחילת הדרך התמחתה החנות במכירת תכשיטי גולדפילד, כסף ומעט זהב. בעקבות דרישת הלקוחות היא התחילה להגדיל את תצוגת תכשיטי הזהב וייצור הזהב והיהלומים. כיום קולקצית הזהב והיהלומים גדולה מאוד ומגוונת, במחירים הוגנים ולכל כיס. מלבד כל סוגי התכשיטים "אורית תכשיטים" היא זכיין של מותג התכשיטים הדני הבינלאומי "פנדורה" – שמציע לכל אישה לעצב לעצמה את התכשיט שלה. כל תכשיטי המותג אגב מתחדשים כדרך קבע כל חודש וחצי עם קולקצייה חדשה של טבעות, תכשיטי זהב ויהלומים. בחנות גם קולקציית שעונים של המותגים המובילים.
"עם ההתפתחות של החנות הכנסנו גם יהלומים, ואני אישית הרחבתי את הידע בתחום במסגרת לימודי גמולוגיה עם התמחות ביהלומים”, הוסיפה אורית. הניסיון הרב שלה, שכולל 23 שנות עבודה בתחום מאפשר לה לייצר ולהתאים לכל לקוח ולקוחה את התכשיט האולטימטיבי, “לקוח או לקוחה אומרים לי על מה הם חולמים בלילה ובבוקר, כשהם מגיעים אליי לחנות, אני מגשימה להם את החלום".


"אני מסתכלת בכל רכישה של תכשיט כזה או אחר בעין מקצועית, ובוחרת את אלה שיהיו מתאימים ללקוחות שלי"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מה זה אומר בפועל?
"זה אומר שאני כצורפת ותכשיטנית יכולה להפוך למציאות כל שגעון או רצון כזה או אחר של לקוח או הלקוחה ואני מאוד מתחברת לזה ברמה האישית".
בחנות, מלבד קולקציות התכשיטים והשעונים גם בית מלאכה מקצועי ואינטימי שנותן את כל שירותי התיקונים לחנות וללקוחות. במקביל גם אורית מייצרת במקום תכשיטים מרשימים ומרשימים בכל קנה מידה.

מה החשיבות של בעל מקצוע בתחום?
"החשיבות משמעותית בעיניי לאין שיעור. אני מסתכלת בכל רכישה של תכשיט כזה או אחר בעין מקצועית, ובוחרת את אלה שיהיו  מתאימים ללקוחות שלי. אני גם מזהה נקודת תורפה בתכשיטים ופשוט לא קונה אותם ולא נוגעת בהם מתוקף הידיעה שהם בעייתים".

• הטרנדים החמים לקיץ 2018

בעבודתה היום יומית אורית מעצבת תכשיטים ומשלבת טכניקות של צורפות קלאסית עם מגמות עכשוויות ונגיעה והתאמה אישית. את התכשיטים אורית צורפת בזהב, תוך שילוב של פנינים ויהלומים. עבודותיה המיוצרות בעבודת יד, מושפעות בין השאר מעונות השנה. הקולקציה החדשה שלה מגוונת, ומאופיינת בצבעים בהירים ועדינים,  וברמת גימור גבוהה.

• עוד בחנות: שעוני אופנה תכשיטים המשובצים באבני חן וכמובן יהלומים ברמה הגבוהה ביותר

תהליך ייצור תכשיט אישי אצל "אורית תכשיטים" מתחיל בבקשה של הלקוח, ונמשך בהסבר על רצונותיו. לאחר מכן התכשיט מעוצב בתוכנת תלת מימד, ולאחר קבלת אישור מהלקוח הדגם הראשוני מודפס במדפסת תלת מימד. בתום ההדפסה יוצרים מההדפסה תבנית ויציקה. לאחר קבלת היציקה משפצים אותו, מנקים אותו וממשיכים לעבד אותו ידנית, עד לקבלת המוצר המוגמר והנוצץ.

"את הכוח המניע אותי הלאה, אני שואבת מתוך היצירה", אורית זיסקינד
"את הכוח המניע אותי הלאה, אני שואבת מתוך היצירה", אורית זיסקינד

בתקופה הקרובה, בין המעבר מהאביב לקיץ אומרת אורית כי נהיה עדים לקולקציות תכשיטים צבעוניות, מרעננות וחמימות, משולבת עם צבעי פסטל שמחים וססגונים. לצדם טרנדים נוספים שישתלבו בעיצובים הקלאסיים. "ענף התכשיטנות מונע על ידי מובילי דעה, סלבריטאים", מסבירה אורית, “אני יודעת לזהות את המגמות ומביאה את זה ללקוחות במיידי. אני גם יודעת לייצר את המודלים האלה בעצמי עבור הלקוחות".

אילו תכשיטים את אוהבת?
"במקרה שלי הסנדלר הולך יחף".

מה הכי אוהבת בעבודה?
"את הקשר עם הלקוחות, זה מפרה אותי ומאפשר לי לצעוד קדימה. משמח אותי גם לראות שבתקופה האחרונה גברים הפכו יותר מודעים לענף התכשיטים ולא מסתפקים רק ברכישת שעונים אלא גם בשרשראות, תליונים, צמידים ועוד”.

ולסיום, שאלת מיליון הדולר. יהלומים הם לנצח?
"יהלומים הם אכן לנצח, אבל תלוי באיזה מחיר…".

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|