הכי קרוב להר הגעש

זמן קצר לאחר ששמעה על התפרצות הר הגעש באיסלנד, החליטה צלמת הטבע מרלן נוי ממרחביה לרכוש כרטיס טיסה במטרה לתעד את הלבה המבעבעת שנפלטה בקצב מטורף מהלוע. ביומן מסע מרתק היא כותבת על החוויה יוצאת הדופן, על המפגש עם ה"פאפין" -הציפור הלאומית של איסלנד, וההשלכות החמורות של התחממות כדור הארץ. צילומים: מרלן נוי

"בלילה שבין 19-20 במרץ – אחרי 40 אלף רעידות אדמה התפרץ סדק געשי בלב חצי האי רייקאנס בעמק (geldingadalir  vjkv kvhuumr ) כארבעים קילומטר מריקוויק- בירת איסלנד.
הסדק הגיע לגובה של יותר ממאה מטרים- במקום שהיה רדום יותר מ800 שנה. ה"מאגמה" (תאים המהווים מקור ללבה הנפלטת במהלך התפרצויות געשיות) שנדחפה בלחץ מעל פני הקרקע החלה לזרום החוצה. הלבה זרמה בקצב מטורף וכיסתה שטח עצום, שטח השווה בגודלו ל-200 מגרשי כדורגל-  ומאז הוא לא מפסיק.

• "רוב הזמן גשום, אפור וערפילי"

לפני כשבע שנים ביקרנו (אני ובעלי עמיר) באיסלנד המדהימה וברגע ששמענו שהר הגעש התפרץ וממשיך לגעוש ולבעור החלטנו ששוב טסים לאיסלנד. אנחנו חובבים מושבעים לטבע ולהרי געש במיוחד.
נסענו ל15 ימים כשמתוכם 5 ימים היינו בקרבת ההר Fagradalsfjall volcano-.
הימים הם ימי קיץ באיסלנד אך הקיץ שלהם שונה משלנו: רוב הזמן גשום, אפור וערפילי, ופריחה נמוכה צמודת קרקע בכל פינה. בגלל התחממות כדור הארץ "זכינו" לימים באמת קייציים, מה שמעציב אותי מאד. זה מראה כמה מהר הכדור שלנו מתחמם בשנים האחרונות, ראייה לכך שהקרחון הכי גדול באירופה נמצא באיסלנד והוא מאבד מידי שנה כ400 מטר (וזה המון)".

• "היה שווה כל מאמץ לראות את הר הגעש במלוא עוצמתו"

"בחזרה להר הגעש שלנו: שלוש פעמים עלינו לראות אותו, פעמיים ברגל בהליכה מאתגרת ולא קלה ברוחות עזות, בגשם, בערפל, בלילה וביום ופעם אחת מעליו בהליקופטר. פעמיים הוא לא אכזב ו'עבד' ללא הרף, זה היה שווה כל מאמץ לראות אותו במלוא עוצמתו ממש מולנו ולהרגיש את החום שהוא פולט – עם ריח הקפצונים המענג. פעמיים עלינו מצויידים בבגדים תרמיים, מקלות הליכה, מעילי גשם, כובעים, כפפות, חצובה מצלמה ושתי עדשות. עולים על הרכס המזרחי וזה לאחר שסגרו את המסלולים הקודמים a b בגלל הלבה שזרמה שם. הרוח מטורפת, המקלות עוזרים לי להאחז בקרקע הסלעית, עליות תלולות, מזיעים מתחת לכל השכבות אך קר בפנים. עולים כשעה בהליכה ללא עצירות עד שרואים את ההר מולנו. המחזה מדהים ושווה כל מאמץ. מחפשים סלע כדי להתמקם מתחתיו או מצדדיו ומסתתרים מהרוחות ומהגשם ומתכננים לשבת שם כמה שעות טובות בלילה הבהיר יחסית אך הגשם והערפל הכריעו אותנו.

מפל עוצמתי
מפל עוצמתי

למחרת חזרנו שוב כדי לראות את המחזה גם באור יום. הפעם היינו מעשר בבוקר ועד אחרי הצהריים ורואים כמה ההר משתנה מרגע לרגע. גם מזג האוויר משתנה מדקה לדקה. הקיץ באיסלנד הוא ללא חשכה מוחלטת. בשעה אחת בלילה מתחילים הדמדומים ובשתיים וחצי כבר  הזריחה, כמעט ואין חשכה מוחלטת.

בפעם השלישית עלינו לראות את ההר מלמעלה דרך הליקופטר, כמה חיכיתי לרגע הזה לראות את הלוע עם הלבה מלמעלה אך לצערנו דווקא ביום זה האדמה כאילו בלעה ושאבה את כל הלבה מתוך הלוע והלוע נשאר ריק לגמרי. אפילו טיפת לבה לא הייתה שם. הטייס היה המום מהמראה כי זו הפעם הראשונה שהוא ראה את הלוע ריק. עוד בהמשך היום אפילו בחדשות האיסלנדית דיברו על כך שאולי ההר נדם אך בערב הוא שוב התעורר, התמלא מאליו והתפרץ בכל הכח, מדהים. אין על הטבע, הוא מדהים אותי כל פעם מחדש".

• סוסים "על המדף" בסופר

ה"פאפין"-תוכון הים היא הציפור הלאומית של איסלנד ואחד מסמליה של איסלנד. עוף גוץ צבעוני עם מקור בצורת מפרש באדום צהוב. הם חוזרים מהים עם הרבה דגיגונים במקורם ומנסים לברוח מהריסות שמנסות לגנוב להם את השלל שדגו. בכל סוף מאי ועד אוגוסט מגיעים כ4 מיליון תוכונים לאיסלנד להתרבות. הם חופרים מחילות על הצוקים, מושבות גדולות וצפופות, שבהם מגדלים את גוזליהם. מחזה מדהים לראות אותם.

ה"פאפין". צילום מרלן נוי
ה"פאפין"- הציפור הלאומית של איסלנד

שחפית הקוטב היא השיאנית בנדידה. היא נודדת מהקוטב הצפוני לקוטב הדרומי אך משטחי הרבייה שלה בצפון הכדור וגם באיסלנד. הם מגדלים את גוזליהם על הקרקע בין העשבים הגבוהים ומגינים עליהם בחירוף נפש. תנסו להתקרב אליהם ותחטפו מבול של לשלשת ותקיפות במקורן.

פיתחו מזג נעים וחברותי, סוסים באיסלנד. צילומים: מרלן נוי
פיתחו מזג נעים וחברותי, סוסים באיסלנד

הסוסים האיסלנדים דומים לסוסי פוני רק גבוהים יותר. צבעוניים, חזקים, יפים וידידותיים לאדם. באיסלנד הסוס יכול לחיות חופשי בכל אזור טבעי ואין לו טורפים. לכן הסוס פיתח מזג נעים וחברותי, אין בו פחד מיצורים חיים והוא אינו נרתע מהם.
באיסלנד ישנן תקנות מחמירות על הייבוא והייצוא של סוסים אלו משום שהמדינה רוצה לשמור על הסוסים בריאים ובשל הרצון להשאיר את הגזע הטהור ולמנוע התפרצות של מגפה שתגרום להכחדתם' מה חבל רק שעדיין הם נמצאים בסופרים ובתפריטי המסעדות.
איסלנד היא גם ממלכת המפלים. מפלי המים של איסלנד ידועים בעולם כולו בזכות המגוון שלהם ויופיים עוצר הנשימה. בכל רחבי המדינה יש מאות מפלים שבוקעים מן ההרים או נשפכים מהפסגות הגבוהות בהן השלג לא נמס לעולם. הנוף ההררי יחד עם הפשרת הקרחונים וכמות המשקעים הגדולה, יוצרים תנאים אידיאלים להיווצרות מפלים עוצמתיים במיוחד.
איסלנד ממוקמת באמצע שבר טקטוני בו שני לוחות יבשתיים אירופה ואמריקה מתרחקים אחד מהשני ,ובעקבות פעילות וולקנית רבה שיש באיסלנד יש הרבה פעולות גיאותרמיות. תערובות זו של פעילות גאותרמית, קרח ואש יוצרים גם בריכות גיאותרמיות ומעיינות חמים המפוזרים בכל מקום באי. ניתן להנות מהם לאורך כל השנה.
גייזר (Geysir) הוא אחד האטרקציות המפורסמות ביותר באיסלנד והמקור לשמה של תופעת הטבע הידועה כ"מעיינות המזנקים". אחת התופעות הייחודיות לאיסלנד הגייזרים מתפרצים מהאדמה כתוצאה מפעילות געשית בבטן האדמה. באיסלנד יש את הגייזר המתפרץ כל חמש דקות לגובה של כ־60 מטר. על שמו נקראים כל הגייזרים בעולם.
באיסלנד מתנהלים כאילו אין קורונה בעולם למעט בדיקת קורונה שנאלצים לבצע לפני הטיסה חזרה. לא נדרשת מסכה והכל פתוח, כשתיירים מתחילים למלא את המדינה".