הכי עייפה בעולם: איך להתמודד עם התסמונת הנשית הפופולרית?

סינדרום העייפות הכרונית מהווה בעיה עבור רבים, בפרט עבור נשים. הוא פוגע מאוד ברמת החיים ובתפקוד היומיומי ועדיין, לא נמצא עבורו טיפול של ממש. מה בכל זאת ניתן לעשות כדי להקל עליו? הנה כמה דרכים יעילות.
מאת: רויטל מור
המחשה: צילום- Shutterstock

תסמונת העייפות הכרונית יכולה להתבטא בנפילות לאחר פעילות – אפילו בכזו שאינה מאומצת במיוחד, או לאחר חשיפה לעומס חושי, בכאבי ראש ושרירים, בבעיות עיכול ושינה, בבעיות זיכרון וריכוז ואף להגיע  למצבי דיכאון. יותר ויותר צעירים בגילאי 18-45 לוקים בה ובעיקר נשים מעל לגיל ארבעים.
עד היום, לא קיימת בדיקה רפואית שיודעת לאבחן תסמונת זו באופן ישיר והדרך העיקרית לעשות זאת, היא בעיקר על ידי שלילת מצבים רפואיים אחרים שהסימפטומים שלהם חופפים לאלו בהם היא מתבטאת. גם בכל הנוגע לדרכי הטיפול בעייפות כרונית, נראה שאין אחת מיוחדת אלא כמה שמטרתן לסייע בעיקר בהתמודדות עימה ובהקלה. 

אז מהי עייפות כרונית, כיצד בכל זאת ניתן להבחין בה וחשוב יותר – איך ניתן להתמודד עימה? התשובות לפניכם. 

עייפות כרונית – סיבות

ישנן סיבות רפואיות רבות ומגוונות שיכולות לגרום למצב של עייפות כרונית, ביניהן: 

  • תת פעילות של בלוטת התריס
  • הפרעות שינה ובפרט דום נשימה
  • לחץ דם נמוך שאינו מטופל
  • סכרת ונפילות סוכר תכופות
  • בעיות תזונה כמו אנמיה או מחסור בויטמין B12
  • סרטן, מחלות כבד, כליות או לב וכלי דם
  • סטרס, דיכאון או מצבים של מערכת העצבים
  •  וירוסים מסוימים כמו וירוס ה- CMV (מחלת הנשיקה)

גם אם אף אחת מהסיבות הללו אינה מתקיימת, העולם כמנהגו נוהג ועל כל חולה שניתן לזהות עבורו את מקור התסמונת ישנם עוד רבים אחרים החווים אותה מבלי לדעת את הגורם להופעתה.


חלק מהסיבות שיכולות להביא למצבי עייפות כרונית נעוצות בהרגלי תזונה לא נכונים כמו אכילה של מאכלים כבדים, מחסור בצריכת ירקות ופירות טריים, חוסרים בוויטמינים ומינרליים חיוניים ועוד


בין החיים בעולם המודרני לאלו המאוזנים והרצויים יותר, מתקיים דיאלוג בו האיזון לעיתים קרובות, מפסיד במערכה. כאשר הציפיה היא לפתח קריירה מצליחה ותובענית לצד ניהול בית, גידול ילדים, תחזוקה של חיי חברה מצליחים, הסעות, תחביבים ולימודים – לא תמיד נותר מספיק זמן לשם מילוי מצברים, מנוחה ושינה טובה ומספקת. הבעיה מתחילה כאשר נוצרת שחיקה לאורך זמן ובמקרה זה, עלולים להגיע למצב בו כל חשיפה לפעילות גוררת אחריה קריסה. 

עייפות כרונית – כל הטיפול היעילים

בעוד שהסיבה להופעתה של התסמונת לרוב אינה ידועה, לא תמיד ניתן לטפלה וכל מה שניתן לעשות, הוא בעיקר להקל על הסימפטומים עצמם. הטיפול היעיל הראשון הוא קביעת גבולות ברורים של טווח היכולת. לעיתים, התסמונת מתאפיינת במצבים בהם לאחר חשיפה לעומס חושי או לפעילות, גורמת לנפילה ולמצב של חוסר יכולת תפקוד שבתורו יכול להימשך שעות, ימים ואפילו שבועות. זהו פרמטר אינדיבידואלי שכן לכל אחד מאיתנו רמת פעילות ועומס חושי שונים.
ויסות פעילות למשל היא טכניקה יעילה בה האישה יכולה להגדיר לעצמה טווח פעילות וחשיפה בו היא מסוגלת לעמוד מבלי לחוות קריסה לאחר מכן, ולארגן את יומה בהתאם לטווח זה מבלי לחרוג ממנו – גם אם זה אומר להפעיל את בן הזוג בביצוע מטלות מסוימות.
גם שינוי של הרגלי חיים לא בריאים במיוחד עשוי להיות יעיל במקרה זה והוא כולל שינוי תזונתי, שינוי ברמת הפעילות הגופנית ושינוי בהרגלי השינה והמנוחה. מומלץ מאוד לפנות למומחה בשינה על מנת לשלול ולשפר בעיות שינה שעלולות לגרום למצבי עייפות כרונית. רצוי להתחיל בפעילות גופנית מתונה ולנסות להעלותה בהדרגה, תוך ליווי צמוד של מאמן בעל ניסיון בעבודה עם אנשים הסובלים מסתמונת זו.
פתרונות אלטרנטיביים נוספים המסייעים בהתמודדות עם מצבי העייפות כרונית כוללים דיקור סיני, עיסויים שונים, רפלקסולוגיה והתאמה נטורופאתית. 

• עייפות כרונית – לאכול נכון

חלק מהסיבות שיכולות להביא למצבי עייפות כרונית נעוצות בהרגלי תזונה לא נכונים כמו אכילה של מאכלים כבדים, מחסור בצריכת ירקות ופירות טריים, חוסרים בוויטמינים ומינרליים חיוניים ועוד. נסו לשנות את הרגלי האכילה: הקפידו על ארוחת בוקר מספקת הכוללת מים עם מיץ לימון לאחר קימה, דייסת קוואקר בבוקר או לפני השינה, העלאת כמות הירקות הירוקים המשולבים במזון והימנעות מצריכת מזונות מתועשים ומעובדים. הקפידו לבדוק חוסרים בוויטמינים ובמינרליים אחת לכמה זמן ואם ישנו צורך, השלימו אותם באמצעות תוספי תזונה ייעודיים ומתאימים כמו אומגה 3 ואומגה 6, שלפי מחקרים צריכתן יכולה אף היא לעזור בהתמודדות עם התסמונת.
לסיכום, תסמונת העייפות הכרונית עשויה ליצור לא מעט הגבלות וקושי בניהול אורח חיים רגיל ועדיין, אין עבורה תרופה או אבחון ייעודיים. מכאן שכל דרך שיכולה לסייע בהתמודדות יעילה עימה מתקבלת בברכה ובכל מקרה, כדאי לנסותה. 

 

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|

״העמק״: שישה מגנטים נשלפו מילד בן 9

|

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|