"היזרעאלים נחושים לקדם את עפולה לעידן חדש"

"בחמש השנים הקרובות עפולה תשתנה משמעותית. לקחת אחריות ולהוביל שינוי מיידי. זה מה שאנחנו עושים": 5 ימים לפני הבחירות המוניציפאליות בעפולה, עדיאל אילוז מציג את הנושאים הבוערים שבלב הקמפיין של רשימת "היזרעאלים", והסיבות שהובילו להקמת התנועה כחודשיים לפני פתיחת הקלפיות. צילום: שנין גולן

במהלך החודשים האחרונים הציגו התנועות והרשימות בעפולה את הקמפיינים והמתמודדים לקראת הבחירות למועצת העיר. אחת הרשימות שנכנסו בשלב הסופי לתוך הזירה היא תנועת "היזרעאלים" שמציגה קמפיין אחר, מוקפד ובולט בנוף הפוליטי בעיר. את התנועה מוביל עדיאל אילוז, 40, נשוי, אב לשלוש בנות יחד עם שישה מתמודדים מרכזיים ונוספים שמרכיבים את הרשימה. השישה: יאנה קריספיל, עופר גולן, קרן בן דוד, שפרה קינן, דיוויד רוז ואילנה לוי, מגיעים מתחומי עיסוק שונים ומגוונים והתאחדו לדבריהם יחד תחת מטרת על מרכזית: לשדרג את מועצת העיר ולהכין את עפולה לעידן החדש.

"אני מבין היום את הצורך האמיתי שהדור שלי ייקח את המושכות להובלת העיר"

במצע של היזרעאלים מספר נושאים מרכזיים שמבטאים את האג'נדה של הרשימה ובינהם: השהיית הסכמי הגג, חינוך ותשתיות. "יצאתי לדרך עם היזרעאלים כי אני מבין היום את הצורך האמיתי שהדור שלי ייקח את המושכות להובלת העיר", אומר אילוז ומוסיף: "אנו מבינים וחיים את הקשיים בתחום התעסוקה, התחבורה ומגדלים את הילדים במערכת החינוך בעיר. מעבר לכך, אנו חיים את העידן החדש, עידן בו המרחק למרכז הולך ומצטמצם. בתור מי שגדל והתחנך בעפולה, כמו החברים שלי מהעיר, אני רואה את התחרות על ההון האנושי של יוצאי העיר. ברור לנו שללא חינוך ברמה גבוהה, סביבת מגורים אטרקטיבית ולא רק ברמת המחיר, חיי חברה, ובכלל עיר שכיף לחיות בה, יהיה קשה לפתח את העיר ולעשות את המעבר מעיר של משקיעי נדל"ן, לעיר שבה התושב הוא במרכז. בסופו של תהליך גם צריך לתת את הדעת איזו אוכלסייה תעבור להתגורר בעיר בעתיד. האם אלו יהיו תושבים שמחפשים דיור מוזל? לתפיסתי זו הדרך להנציח את הפריפריה ואני חושב שהגיע הזמן לשנות את הכיוון, לא מהפריפריה למרכז אלא מהמרכז לפריפריה".

עדיאל אילוז, פעיל חברתי. מוטו: פחות דיבורים, יותר מעשים.
עדיאל אילוז, פעיל חברתי. מוטו: פחות דיבורים, יותר מעשים.

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"מה שמניע אותנו באמת הוא מתן מענה לצרכים האמיתיים והדורשים לנו כתושבים"

הרעיון להקים את הרשימה קרם עור וגידים לפני כחצי שנה, בדיאלוגים ערים שהתנהלו בין חברי התנועה, "בשלב מסוים הבנו שהדרך הכי טובה לשנות את המציאות בתחומי חברה שונים בעיר, היא להיות בין מקבלי ההחלטות ולכן החלטנו על הקמת תנועת היזרעאלים", אומר עופר גולן, "מנקודת ראותנו לא ייתכן מצב שבו הורים רכשו נכס בעיר, בעיקר זוגות צעירים, ואין להם מסגרות חינוכיות הולמות וזמינות לילדיהם. בדיוק מהמקום הזה החלטנו לקחת אחריות, לעשות מעשה ולהקים את התנועה. אנחנו מתמודדים ממקום של נתינה. לא חיפשנו אכסניה של מפלגה שתממן אותנו, אף אחד מאיתנו לא מחפש ג'וב בעיריית עפולה ומה שמניע אותנו באמת הוא מתן מענה לצרכים האמיתיים והדרושים לנו כתושבים". תנועת היזרעאלים מורכבת ממתמודדים המתגוררים ברובע יזרעאל, ולא מעט מתושבי העיר מחברים אותם בעיקר לשכונה המתפתחת בעיר. אך לחברי הרשימה חשוב להבהיר כי הנושאים בהם הם עוסקים נוגעים בכל האוכלוסיות בעיר. "כמי שגדל בעפולה וחי את המצוקות היומיומיות, חשוב לי להדגיש שכל חברי התנועה הם קודם כל עפולאים. הצורך שלנו הוא לקדם פתרונות עדכניים לאינספור בעיות שצצו עקב הפיכת עפולה לבירת הנדל"ן של הצפון", מדגיש אילוז.

"אנחנו אנשים שונים שמתכנסים תחת אג'נדה אחת וכך מוצג הקמפיין שלנו"

הקמפיין של "היזרעאלים", כאמור אחר, צעיר, צבעוני, דינאמי ונראה כי הוא מבודל ממרבית הקמפיינים. את הקרייאטיב מוביל גולן, שמגיע מהתחום ושמועסק במחלקת השיווק של הקריה הרפואית רמב"ם בחיפה, "המטרה שלנו היא לחשוף את הנושאים העיקריים שעומדים במרכזה של מערכת הבחירות בסגנון אחר, קליט וברור", אומר גולן, "לתפיסתי, מאבקי הפרסונות הן לא העיקר, אלא לאן מועדות פניה של העיר. היה לנו חשוב ליצור קמפיין יצירתי, חיובי, מדויק וממוקד מטרה. צריך לזכור שב-2018, קמפיין הוא לא עוד אודישן לריאליטי. זה מתחיל בנראות שלנו, עם חולצות צבעוניות, כשלכל אחד צבע אחר. בעת הנוכחית המסר צריך להיות אחר. אנחנו אנשים שונים שמתכנסים תחת אג'נדה אחת וכך מוצג הקמפיין שלנו. מלבד החולצות אנו מקפידים לעשות שימוש בסירטוני וידאו שמעבירים את המסרים שלנו בצורה הברורה והחדה ביותר. חשוב לנו שאוכלסייה רחבה ככל שניתן תיחשף לתכנים הללו, ולשמחתי, האינדיקציות מאשרות שהתכנים הללו מחלחלים ונוגעים בהם".
חברי היזרעאלים מקפידים גם ל"צאת" מהרשתות לטובת מפגשים בינאישיים עם תושבי העיר, מתוך רצון לדבר עמם "בלי פילטרים" ובשקיפות מלאה, כהגדרתם, "בחודש וחצי האחרונים אנחנו עוזבים את הפרטנרים שלנו, משאירים אותם עם הילדים בבית ויוצאים למפגשי 'דור טו דור' עם הציבור העפולאי", אומרת יאנה קריספיל, "לשמחתנו, אנו זוכים לאהדה רבה והקשבה לכל השינויים שאנו רוצים להוביל".

יאנה קריספיל, יוצאת מנהלת רובע יזרעאל ואחראית תרבות וקהילה. מוטו: ״הדרך הכי טובה לחזות את העתיד היא ליצור איתו״
יאנה קריספיל, יוצאת מנהלת רובע יזרעאל ואחראית תרבות וקהילה. מוטו: ״הדרך הכי טובה לחזות את העתיד היא ליצור איתו״

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יש מספר נושאים שתופסים מקום מרכזי במצע שלכם. אחד מהם הוא הוא הסכם הגג. מדוע אתם מעוניינים להשהות אותו?

עופר: "הגיע הזמן לעצור ולעשות חישוב מסלול מחדש בכל מה שנוגע להסכם הגג. מנקודת ראותנו חובה על הנהלת העיר להחליט לאן עפולה צומחת ומתקדמת. האם להמשיך להיות עיר של בטון ואספלט, או להצמיח עוד ועוד קהילות תוססות, חדשניות ומעודכנות. חשוב לנו להבהיר, שאנו בעד קדמה ופיתוח, אך יחד עם זאת חשוב לנו לשמור על הדי.אן.איי של בירת העמק. יש פה מרקם מיוחד וזה הקסם של המקום. לכן חשוב לשמור עליו ולא לפרק אותו".

"היינו שמחים לראות הרבה יותר גני ילדים"

אחת הסוגיות הכי בוערות בקרב תושבי רובע יזרעאל היא הפארק העירוני בעפולה. לדברי חברי הרשימה הפארק הפך במרוצת השנים האחרונות לטרגדיה של העיר, "הרבה מאוד תושבים הגיעו לעפולה ולרובע בגלל האטרקטיביות של הפארק והיותו ריאה ירוקה", אומר אילוז, "המציאות הרבה פחות ורודה. תושבים רבים מתלוננים על עומסים רבים של תושבי חוץ, מתקנים רבים דורשים שדרוג וחידוש וזמינות שעות הפתיחה של הפארק טעונה שיפור. הפארק סגור כל יום בשעות הבוקר ולכן הוא לא נגיש לאמהות וילדים קטנים ומעבר לכך הוא סגור כדרך קבע בימי ראשון. מלבד זאת גם בימי שישי הוא נסגר בשעות אחר הצהריים והיינו שמחים אם הוא היה פתוח במהלך כל ימות השבוע, בדיוק כמו בפארקים אחרים ציבוריים הפועלים ברחבי הארץ".

סוגיה נוספת ומרכזית שבה עוסקת תנועת היזרעאלים היא התשתיות, "כתושבי הרובע היינו שמחים לראות תמונה אחרת. זה מתחיל בפיתוח מתבקש של שטחי ציבור, וממשיך ברצון שלנו לראות הרבה יותר גני משחקים, גינות, שבילים ומבני ציבור", אומר אילוז, "אני מכיר לעומק את תוכנית המתאר של הרובע והיא מדברת על חמישה שצ"פים ועוד עשרה גנים ושני בתי ספר. חסר מאוד גם מתנ"ס, שיהווה מרכז חינוכי עבור בני נוער שלנו ומעבר לכך גם מבנה לחינוך בלתי פורמלי דוגמת פעילות של תנועות נוער. אני באופן אישי, כאדם מאמין גם מתקשה להבין, איך בשכונה אחת, לציבור כל כך גדול, לא קיים בית כנסת ראוי וציבור המתפללים נאלצים להתפלל בקראוונים שהוסבו בפאתי השכונה לבתי כנסת. גם בנושא התחבורה היינו שמחים לראות שינוי וראשית בעומסים הכבדים בצומת הקאנטרי, לאורך כל שעות היום ובעיקר בשעות הלחץ: בבקרים וביציאה ובחזרה למקומות העבודה. העומס רק יחריף ככל שהשכונה תמשיך להתאכלס".

עופר גולן
עופר גולן: דובר מנהלת הרובע לשעבר. מוטו: ״כל דבר שנעשה מאהבה, מתרחש מעבר לטוב ורע״.

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

"האג'נדות שאנו מובילים מתכתבות טוב יותר עם אלקבץ"

במהלך חגי תשרי החליטו חברי תנועת היזרעאלים להביע את תמיכתם הגלויה באבי אלקבץ לראשות העיר עפולה, לאחר שערכו שיחות אישיות עם שלושת המתמודדים. בתום השיחות קיבלו בתנועה כאמור החלטה לתמוך באלקבץ, "זו הייתה החלטה דמוקרטית לחלוטין", אומר אילוז, "ההחלטה שלא לתמוך בראש העיר המכהן הייתה החלטה לא פשוטה עבורנו אך יחד עם זאת הבנו שהאג'נדות שאנו מובילים מתכתבות טוב יותר עם אלקבץ. בשבועות האחרונים אנחנו משתפים פעולה, אבל במקביל כל ההחלטות האסטרטגיות שלנו מתקבלות על בסיס העתיד ולא על בסיס העבר, או שיקולים פוליטיים צרים כאלו או אחרים. זה חשוב לנו כי זו הדרך החדשה שאנו רוצים להוביל ונחוצה לעפולה".

מה מבדל אתכם מיתר הרשימות?

עופר: "ברשימה שלנו יש מפגש של אנשים שמגיעים מתחומי ההייטק, מעולם הרפואה, מהשורשיות של עפולה ולכולנו ניסיון עם תוצאות מוכחות על עשייה קהילתית בעיר. מאחד אותנו מוטיב מרכזי: לקחת את עפולה לשלב הבא, עיר חכמה, עיר שמתנהלת עם סדרי עדיפויות אחרים, עם התנהלות עירונית אחרת. ברמת שירות לתושב, ברמת תרבות הפנאי, ובכל תחומי החיים".

מה ייחשב הישג ומה ייחשב אכזבה מבחינתכם?

עדיאל: "ההישג הגדול יהיה שתנועת היזרעאלים תהווה את הכוח המשמעותי והמשפיע הדרוש במועצת בעיר. אכזבה? אם אנשים לא יגיעו לקלפיות ביום הבוחר".

 


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

 

 

 

 

 

 

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|